2022-07-08, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Har man 106000 efter 24 år är det fan obegripligt att gnälla.
Hur många yrken har drygt 1.2 millar per år i lön efter dryga 20 år??!!

Ännu mer absurt blir det om ingångslön är 37 lax och man har 106 lax efter 24 är.
Det är för fan 70 lax i löneökning på 24 är. Mer eller mindre 3000 kr varje år, är ut och år in..
Det är ju sinnessjuk löneökning.

Ts ville VETA löneläget men tråden översvämmas av avundsjuka som tror och gissar + vet inte ens vad ingångslön innebär.
Ingångslön ÄR INTE lönen en nybörjare får efter skolan ! SAS anställer (anställde kanske vi ska säga för nu är läget med "nya SAS" oklart) inte några nybörjare. De har flera tusen flygtimmar dvs de är FO (First Officer).
Dessa mycket erfarna, ofta Ryanair och Norwegianpiloter accepterade för ca 6 år sedan 28000/månad när de började på SAS. Detta vet jag, inte tror eller gissar.
Många okunniga och avundsjuka busschaufförer här i tråden vill bli jämförda med piloter men ni är och kommer aldrig någonsin komma i närheten av ett pilotjobb. Ni begriper inte ens detta. Det bevisar er intelligensnivå.
Jämföra bussolycka med att ett plan går i backen 🤯
Ni kan ju ställa er frågan varför ett flygplan kostar mer än en buss ! Det gör kanske att ni börjsr förstå att det är skillnad.
Alla ni som inte vet utan tror och gissar inse att ni inte ens förstår vad trådskaparen ville så lämna tråden. Alla era skitinlägg borde raderas.
Citera
2022-07-08, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Ts ville VETA löneläget men tråden översvämmas av avundsjuka som tror och gissar + vet inte ens vad ingångslön innebär.
Ingångslön ÄR INTE lönen en nybörjare får efter skolan ! SAS anställer (anställde kanske vi ska säga för nu är läget med "nya SAS" oklart) inte några nybörjare. De har flera tusen flygtimmar dvs de är FO (First Officer).
Dessa mycket erfarna, ofta Ryanair och Norwegianpiloter accepterade för ca 6 år sedan 28000/månad när de började på SAS. Detta vet jag, inte tror eller gissar.

Och jag vet att de har mycket mer.
Nu är vi två som vet olika saker men ingen av oss styrker det.

Citat:
Många okunniga och avundsjuka busschaufförer här i tråden vill bli jämförda med piloter men ni är och kommer aldrig någonsin komma i närheten av ett pilotjobb. Ni begriper inte ens detta. Det bevisar er intelligensnivå.
Jämföra bussolycka med att ett plan går i backen 🤯
Ni kan ju ställa er frågan varför ett flygplan kostar mer än en buss ! Det gör kanske att ni börjsr förstå att det är skillnad.
Alla ni som inte vet utan tror och gissar inse att ni inte ens förstår vad trådskaparen ville så lämna tråden. Alla era skitinlägg borde raderas.

Hur många dödsfall orsakas av bussolyckor och hur många orsakas av flygplansolyckor?
Vem ska ha högst lön menar du, den som framför de fordon som orsakar minst eller flest dödsfall?
Citera
2022-07-08, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jag tog kontakt med en av mina vänner i SAS som har ganska bra insyn vad gäller såväl SAS avtal som andra flygbolag. Detta är vad som gäller idag enligt honom och det är mycket trovärdiga uppgifter.

Löner
En nyanställd pilot i SAS får drygt 37 000 kronor i månaden. Det finns inga tillägg för obekväm arbetstid eller helger eller dylikt. Lönen stiger enligt en lönetariff och när (om?) man blir utnämnd till befälhavare (kapten) stiger lönen mer. Slutlönen efter 24 års anställning ligger omkring 106 000 kronor i månaden. Som sagt finns det inga tillägg annat än att jobba över på sina lediga dagar eller semesterdagar. Då kompenseras man med 6 till 14 procent av en månadslön beroende på hur lång arbetsdagen är. (detta tillägg är någonting SAS verkligen önskar, för några år sedan förhandlade pilotföreningarna ner den ersättningen kraftigt, men det gick bara någon månad innan SAS krävde att få höja ersättningen igen).

Har man jobbat 10 år i SAS har man i snitt tjänat knappt 50 000 kronor i månaden. Detta gäller oavsett om man börjar som nyutbildad pilot eller om man har tio års erfarenhet när man börjar.

Lönerna är nominellt lägre än vad de var för 20 år sedan.

Pensionen motsvarar ITP 1 vilket i stort sett alla tjänstemän i Sverige idag har och där pensionsåldern är 65 år. (Piloter får ej jobba vidare efter 65 heller)

Som jämförelse har Norwegian högre ingångslön, högre slutlön och högre snittlön under de år man jobbar. I och med att SAS valt att sparka närmast hälften av piloterna under pandemin så är det i dagsläget bara de äldsta piloterna kvar. De som jobbat 25+ år i bolaget. De som tidigare varit befälhavare har återigen blivit kaptener. Sannolikt är snittlönen därmed hög. Det ska väl dock noteras att SAS valt att anställa piloter i SAS Connect, SAS Link och hyra in andra flygbolag i stor utsträckning. Inom 5-6 år kommer medelåldern i SAS att sjunka från knappt 60 år till runt 35-40 år mest sannolikt och då kommer också medellönen att sjunka drastiskt.

Jämfört med andra svenska bolag som Novair och TUIfly ligger SAS löner lägre. De är också markant lägre än bolag som Wideröe, Sunclass och Finnair. Även nyetablerade Norse har högre löner sett över en karriär.

Går man ut i Europa är det större skillnader. KLM, Air France, Lufthansa, British Airways, Swiss och andra etablerade flygbolag har 30-100% högre löner än SAS. Även Ryanair som de senaste åren fått foga sig och teckna kollektivavtal i länder som UK, Irland, Tyskland, Italien och Spanien har nu högre löner även justerat för pension än vad SAS-piloter har.

Arbetstider
SAS piloter jobbar 184 dygn om året. De flesta jobbar med variabelt schema vilket innebär att schemat för en månad kommer piloten tillhanda två veckor innan månaden börjar. Då får man veta vilka dygn som är arbetsdygn och vilka som är lediga, vilka tider man jobbar dessa dygn och om man har 15 nätter hemifrån eller får komma hem på kvällar. Man har rätt till en ledig helg varje månad och rätt till 11 lediga dagar varje månad.

Arbetstiderna kan sträckas ut till 47,5 timmar på fem dagar, 14 (16 interkontinentalt) timmar dagligen och 200 timmar på en månad. Detta gäller oavsett om man jobbar kväll/natt och helger. En timme är en timme och upp till dessa gränser gäller ingen övertidsersättning eller dylikt.

SAS verkar ha krävt att man ska kunna jobba upp till 60 timmar i veckan. Det skulle dock inte bli mer än 200 timmar på en månad ändå eftersom det är taket enligt myndighetsbestämmelserna.

En liten andel av piloterna har ett mer förutsägbart schema där man jobbar 5 dagar och sedan har 4 dagar ledigt. Det är en modell som är branschstandard och som samtliga piloter i bolag som Norwegian, Easyjet, Ryanair och Wizzair omfattas av.

En del arbete utförs av piloterna på sin fritid. Det rör exempelvis planering av flygningar, att läsa uppdateringar av manualer och regelverk, viss fortbildning som sker löpande, obligatorisk läkarundersökning m.m. där man inte räknar någon arbetstid.

Semester
De flesta piloter i SAS har rätt till 6 veckors semester. Som mest kan de ta ut 18 dagars semester på sommaren, vilket innebär 3 veckors sammanhängande semester. Sommarsemestern följer ett roterande schema uppdelat i nio perioder så man kan säga att piloter ungefär vartannat år får tre veckors semester i perioden när det är skollov. Resten av semestern läggs ut under perioden utanför sommaren och inte sällan i veckor där "ingen" vill ha semester, dvs utanför lovveckor.

De piloter som jobbar med förutsägbart schema har dock endast rätt till knappt 5 veckors semester totalt, vilket egentligen strider mot lagen men som verkar vara accepterat ändå.

En tiondel av piloterna som flyger interkontinentalt har inte rätt till någon sommarsemester alls.

Försäkringar
Piloter omfattas av en försäkringsordning i händelse av att man blir av med sitt certifikat. Alla piloter genomgår medicinska undersökningar varje år och skulle hälsan av någon orsak svikta riskerar man att på dagen bli av med jobbet. Väldigt många diagnoser som i stort sett innebär att man är fullt arbetsför kan innebära att man inte längre får jobba kvar som pilot. Många diagnoser som är vanliga för människor som närmar sig 60-årsåldern innebär att man i praktiken får yrkesförbud. Är man omkring 60 och blir av med jobbet som pilot har det visat sig vara svårt att hitta andra yrken.

Förmåner
I stort sett den enda förmån som fortfarande existerar är så kallade ID-biljetter (industrial discount). Det är alltså flygbiljetter som är nedsatta i pris men som också innebär att man reser standby, i mån av plats. I takt med att avgifter och skatter har ökat/införts kan det idag vara billigare att köpa en vanlig biljett i god tid jämfört med att köpa en ID-biljett. Att resa på standby är inte heller alltid en trevlig upplevelse då man aldrig kan veta om man kommer med flyget eller inte. Är det fullt får man inte åka med.

Övrigt
Det finns inte så mycket mer i övrigt att tillägga kring villkoren som är av någon större vikt.

Något som kanske kan vara värt att påpeka är att man kontinuerligt utsätts för tester i såväl flygplan som simulator. Upp till tre gånger om året finns en risk att man inte längre anses vara duglig att flyga och skulle så ske riskerar man att bli uppsagd av personliga skäl.

Att byta jobb för en SAS-pilot är inte helt enkelt. Till att börja med har SAS-piloter 6 månaders uppsägningstid om man vill lämna SAS, något som är en evighet i flygbranschen. Man måste helt enkelt säga upp sig på vinst och förlust, då det inte finns några flygbolag ute i världen som har så lång framförhållning med att anställa piloter. På sex månader kan också mycket hända med konjunktur m.m. så även om man har ett löfte om ett jobb ett drygt halvår framåt är det inte alls omöjligt att det inte finns där när man väl kan lämna SAS.

Dessutom innebär ett byte av jobb oftast att man börjar om hos det nya flygbolaget. Har man varit kapten i SAS blir man styrman i nästa bolag och får återigen gå in på lägsta lönen och börjar som styrman. Undantagen de senaste åren har varit Kina, Mellanöstern eller lågprisbolag som Ryanair och Wizzair där man periodvis kunnat gå in som kapten under expansionsfaser.

Tack !
Äntligen någon som förstått trådstartaren och VET.

Hoppas alla troende gissare i tråden läser detta och slutar sprida myter.
Citera
2022-07-08, 06:21
Medlem
Citat:
Tack !
Äntligen någon som förstått trådstartaren och VET.

Hoppas alla troende gissare i tråden läser detta och slutar sprida myter.

En pilot som talar i egen sak och utan att styrka sina påståenden som vanligt.
Citera
2022-07-08, 06:26
Medlem
Tarrous avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Och jag vet att de har mycket mer.

Snittlönen för SAS piloter är strax norr om 90K månad inkl tillägg.

Ja, yngre tjänar mindre medan erfarna/äldre tjänar mer. Att det finns en lönestege är inte unikt för SAS, gäller för de flesta branscher i Sverige.
Citera
2022-07-08, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag talar bara för mig själv, men inte fan vill jag sitta ombord ett flygplan utan piloter oavsett hur bra systemet skulle fungera! Det får åtminstone sitta två piloter som övervakar.

Däremot kan dom kvitta sig med en hel del flygvärdinnor, säkert hälften är vore mer än nog.

Men ja, jag kan tycka det är lite väl låga ingångslöner för piloter, för oavsett hur länge dom varit i branchen så har dom långa studier och fram för allt ansvaret för massa människoliv. Jag vet att marknadsekonomi råder och ingen har tvingat piloterna att bli just piloter men jag kan tycka att det är orättvist att tex dykare (som jag själv är) har samma ingångslön. Vi har visserligen 2 års utbildning och vi tar rätt stora risker vid varje dyk men det går inte att jämföra betydelsen mellan våra jobb.

Vad sån här lönedumpning för piloterna kommer leda på lång sikt kan leda till vet ingen, men som i alla andra branscher som dumpat lönerna, är att fel sorts människor kommer ansöka och i takt med att flygplanen blir mer automatiserade kan kraven på piloterna bli lägre så småningom. Och i framtiden kanske det sitter just "busschauförer" bakom spakarna..
Nej, ingen vet, men en kvalificerad gissning kan jag bidra med. År 1990 började taxibranschen i Sverige lönedumpas. Fram till dess var yrket förknippat med viss yrkesstolthet och en okej lön. I Stockholm hade en chaufför ungefär lika mycket netto som en byggnadsarbetare/elektriker/målare.

År 2013 var lönen för chaufförer runt hälften av den för nämnda hantverkare. Sedan vet inte jag hur hantverkarna har lönedumpats sedan dess, men taxilönerna har sänkts i och med att de stått helt stilla.

Branschen är i dag mycket illa ansedd och är på ytterligare nedåtgående i och med intåget av globala aktörer på den svenska marknaden. Flygindustrin har ju varit global i många år och det är exakt samma mekanismer som styr båda verksamheterna. Därför tror jag tyvärr att flygindustrin går samma öde tillmötes som taxibranschen; vi kommer få ett flygets Yber som smiter med skatten och där piloterna i de självflygande planen är analfabeter, nyss nedstigna från kamelerna, etc. Men ack så trendigt att flyga med. Och billigt.

Sedan kanske vi har kvar några seriösa aktörer som vanligt folk inte har råd att flyga med. Helt enkelt för att det är så marknaden vill ha det och girigheten styr.
Citera
2022-07-08, 07:08
Medlem
Citat:
Jag talar bara för mig själv, men inte fan vill jag sitta ombord ett flygplan utan piloter oavsett hur bra systemet skulle fungera! Det får åtminstone sitta två piloter som övervakar.

De som flög med Malaysia Airlines Flight 370 kände kanske inte samma sak.
När systemet är säkrare än att ha piloter så är det rationella att ta bort piloterna och när man har klivit över den tröskeln vågar ingen gå tillbaks till att ha piloter som kan krascha ett plan medvetet eller omedvetet.

Citat:
Däremot kan dom kvitta sig med en hel del flygvärdinnor, säkert hälften är vore mer än nog.

Men ja, jag kan tycka det är lite väl låga ingångslöner för piloter, för oavsett hur länge dom varit i branchen så har dom långa studier och fram för allt ansvaret för massa människoliv. Jag vet att marknadsekonomi råder och ingen har tvingat piloterna att bli just piloter men jag kan tycka att det är orättvist att tex dykare (som jag själv är) har samma ingångslön. Vi har visserligen 2 års utbildning och vi tar rätt stora risker vid varje dyk men det går inte att jämföra betydelsen mellan våra jobb.

Vad sån här lönedumpning för piloterna kommer leda på lång sikt kan leda till vet ingen, men som i alla andra branscher som dumpat lönerna, är att fel sorts människor kommer ansöka och i takt med att flygplanen blir mer automatiserade kan kraven på piloterna bli lägre så småningom. Och i framtiden kanske det sitter just "busschauförer" bakom spakarna..

För mycket fokus på ingångslöner som få ändå har och det bara under en kort tid. Löneutvecklingen och normallönerna är förstås det intressanta. Det är också självklart att löneläget justeras när det nu inte längre är status att flyga och kunderna därför inte betalar det de gjorde i flygets ungdom.
Citera
2022-07-08, 07:10
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:

Håller med, man gör tågresor med fler passagerare och som ofta är längre tidsmässigt och det fungerar alldeles utmärkt. Det borde gå att lösa på ett flygplan också. Bort med serveringsvagnar och knappar för service. Bättre att få köpa med sig något innanför security dock inte till dagens hutlösa priser. Det kan också säljas något på planet men då får resa sig upp precis som man får göra för att gå på muggen. Inte tänkt till helt här men någon borde kunna komma på något lösning.
Citera
2022-07-08, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
En pilot som talar i egen sak och utan att styrka sina påståenden som vanligt.

Du är nog den värsta trådsabotören på FB.
Skulle inte besvara dig men det är sådana som du som gör lögner till sanningsmyter och man måste försöka stoppa sådana som dig men det verkar tyvärr vara omöjligt.

Jag är varken pilot eller är anställd eller har varit anställd inom flyget. Jag behöver inte längre någon anställning pga att jag har "pensionerat" mig.

Det jag sagt om löner/villkor är vetskap men tänker inte förklara här varför men eftersom det finns en till i tråden som vet saker så läs vad "ksv" säger och lämna sedan FB så vi slipper dina skitinlägg.
Citera
2022-07-08, 07:35
Medlem
Citat:
Du är nog den värsta trådsabotören på FB.
Skulle inte besvara dig men det är sådana som du som gör lögner till sanningsmyter och man måste försöka stoppa sådana som dig men det verkar tyvärr vara omöjligt.

Jag är varken pilot eller är anställd eller har varit anställd inom flyget. Jag behöver inte längre någon anställning pga att jag har "pensionerat" mig.

Det jag sagt om löner/villkor är vetskap men tänker inte förklara här varför men eftersom det finns en till i tråden som vet saker så läs vad "ksv" säger och lämna sedan FB så vi slipper dina skitinlägg.

Jag förstår att du tycker det är jobbigt att piloternas ostyrkta påståenden ifrågasätts, ni vill kunna odla era myter utan att någon sticker hål på dem.
Citera
2022-07-08, 07:36
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stor snajdarn
Det kostar inte nånting. Kan inte du visa vart på hemsidan det står att det kostar 1 miljon?

Enda kostnaderna är i samband med att du söker. Så här står det på hemsidan:

Kostnader
YH Integrerad Trafikflygarutbildning är en statligt finansierad utbildning. Det tillkommer dock några kostnader för att bli behörig att söka till utbildningen.

Detta är kostnader som ligger utanför OSM Aviation Academy's kontroll och priserna nedan måste därför kontrolleras på respektive företags hemsida. Vi har enbart dessa kostander på denna sidan så att du kan skapa dig en bild över ungefärligt hur mycket du måste räkna med att betala. OSM Aviation Academy tar inget ansvar för skillnader mellan kostnaderna på denna sida och det aktuella priset på respektive företag/myndighets hemsida.

Anpassat flygpsykologiskt lämplighetstest - ca. 7000 SEK (läs mer)
EASA Klass 1 medicinsk undersökning - ca. 17500 SEK (läs mer)
Avgifter till transportstyrelsen - ca. 24 000 SEK (examensavgifter och certifikatkostnader)
Suck du hittar alltså inte vad Lia kostar är slutsatsen här, inte att den inte existerar bara för att dina kunskaper är bristande. Jisses blinda som leder blinda i den här tråden bara kör på.
Citera
2022-07-08, 07:53
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:

Hur tror du att de lyckas hålla passagerarplanen i luften i stora delar av Asien och Afrika? Inte är det tack vare piloterna som i regel inte är mycket mer än busschaufförer. Utan det är just tack vare den avancerade tekniken som finns i moderna flygplan.

När NASA började utveckla rymdfärjorna ville de helautomatisera hela flygningen vilket ansågs som det säkraste sättet. Men då protesterade de balla och coola astronauterna, många med ett förflutet i Top Gun.

De ville prompt ha en cockpit och en spak eller åtminstone joystick att hålla i. Kompromissen blev att de fick ta hand om slutfasen av landningen tillbaka till Jorden (men naturligtvis noga övervakat av tekniken ombord).

Men t.o.m. de ballaste astronauterna insåg att de inte hade något att tillföra under själva take-off, så där fick de snällt spänna fast sig och lita på tekniken.
Senast redigerad av berenpxx 2022-07-08 kl. 08:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in