Citat:
Ursprungligen postat av
K-Glitchen
Ja men det är väl liksom lika i alla branscher.
Jag har jobbat 20 år i min bransch och tjänar 41000 kr. Kommer inte kunna få så mycket mer om jag inte byter jobb och kanske flyttar. Bara liksom acceptera läget. i år fick jag 2,4% eller vad det var trots att inflationen ligger på 7%
En lönesänkning alltså.
Om jag skulle flytta till Norge och göra det jag gör nu med min kunskap så skulle jag kanske få 65-70000 kr istället.
Nackdelen är ju då att jag måste bo där och jag antar att det är lika för svenska piloter?
Löner på över 100 000 kr i månaden och andra förmåner som dom har existerar inte för oss vanliga dödliga. Jag klagar inte på dom eftersom dom har ett jäkligt stort ansvar och jag kan tycka att dom ska ha en bra lön men det känns som att piloter tror att dom är nåt "extra". Några som typ ska särbehandlas. Så är det inte.
En buss/tågchaufför har också en massa ansvar för människoliv och de tjänar väl typ max 40 000 kr en bra månad?
Det finns statligt finansierade utbildningar till Pilot, men inte tillräckligt med platser för att förse hela Europa med piloter. Därav betalar många sin utbildning själv och det kostar 600.000 kr för själva grunden. Därefter behövs type-rating och den kostar 250.000 kr. Utöver detta tillkommer levnadskostnader. Det kostar mycket att ta sig hela vägen till ett jobb och då är dem värd en bra lön. Stort ansvar över människor ombord och en flygmaskin kostar närmare en miljard.
Bussförare har också stort ansvar, likaså lokförare. Buss är dåligt betalt, runt 30.000 kr före skatt. Lokförare är bättre betalt, cirka 40.000 kr. Vägen till jobbet är dock lättare och billigare. Värdet på deras ”fordon” är inte lika dyrt som ett flygplan. Tillsist är det så att om det händer något ombord ett flygplan kan det gå åt helvete på några sekunder eller bara någon minut. Mänskliga faktorn är den vanligaste orsaken till många olyckor inom flyget och då gäller det att rätt man är på rätt plats. Och rätt man kostar mer i form av lön än fel man.