En tes som jag inte sett nämnas (har dock inte super-scannat tråden) är att det kan ha varit kopplat till modern/föräldrarna. Att det kan finnas psykisk ohälsa i familjen, som i GMs upplevelse kan upplevas som negligering från samhällets sida. Typ att alla ser att hon/vi lider och ingen jävel bryr sig (tillräckligt). Det har nämnts en del om moderns halsstarrighet mot samhället, och ett barn till sådana föräldrar kan uppleva detta som en mardrömslik orättvisa och negligering. Då kan man gärna söka efter var 'felen i systemet' finns och vara synnerligen mottaglig för konspirationsteorier och anlägga en rå 'icke-PK' spärr-lös syn på hela upplägget i tillvaron. Såna personer hittar ofta en hemvist i den extrema högermiljön.
Insåg just att det är svårt att spekulera om sånt i en tråd förstås. Blir för mycket spekulation (t.o.m. för gränslösa FB) och inte nog detaljinhämtning. Får väl räcka med att det var en tanke bara ...
Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Nu tog du i lite väl i slutpläderandet. Både vänster och främlingar är väl överrepresenterade inom knivhuggningar. Oavsett om du vill gå fem eller femton år tillbaka.
Nej, det är tvärtom. Jag vill inte vifta flagga åt någon politisk inriktning, men högern är alltid tydligt mer brottsbelastad överlag. Vit-makt grupperingar är ca 14 gånger högre brottsbelastade än genomsnittsbefolkningen, autonoma extremvänstern är ungefär 2 gånger högre än genomsnittsbefolkningen. Bara SDs riksdagsgrupp i sig själv är nästan dubbelt så högt brottsbelastad som dom utlandsfödda dom hatar på.
Handlar inte om dumhet eller oduglighet, utan det blir bara ett resultat av den kulturen som tänket frammanar. Poliser t.ex. är ett tydligt tecken på det. Dom är den högst brottsbelastade samhällsindelning som finns, med mellan 22-23 gånger högre brottsbenägenhet jämfört med genomsnittsbefolkningen.
Det är ofta så i högern för att högern är mer individualistiskt inriktad. "Ingen ska tala om för mig vad jag ska göra, eller lägga sig i, var man skyddar sitt eget leverne" typ så. Man ser omvärlden som ett hot mot sin självständighet och lycka, och den måste man försvara. Lite av 'djungelns lag' tänk.
Vänstern är kollektiv, alla är lika, allas lika rätt och värde, lika rätt och möjligheter för alla. Ingen ska kräva mer än någon annan, ingen ska tro dom kan göra vad dom vill utan att detta inverkar på andra/någon annan osv. Man är mer idealister, drömmare och samvetsgranna, dvs man gör inte mot andra det man själv inte vill ha gjort mot sig själv. Karma-tänket. Högern bryr sig om sig själv och mindre om andra, så dom resonerar inte så och agerar därför inte så heller.
Kolla i USA som exempel, där är högern/sydstaterna våldsamt och ständigt för rätten att bära och nyttja egna vapen, t.o.m. avancerade vapensystem, och är således också starkt emot statlig inverkan i folks privatliv. Det är också där du hittar högst brottslighet och olaga tillbud.