2022-07-08, 00:37
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Jag vet exakt vad det betyder. Skitsamma vad jag vill, eller du.

Nej, det betyder faktiskt massor. Det kommer bli stort uppbåd på rättegången och ingen kommer vilja se honom låsas in på något rättspsyk med möjlighet till frigång inom snar framtid. Den här ska in i fängelse på minst 18 år. Helt livet ut.
Citera
2022-07-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Nej, det betyder faktiskt massor. Det kommer bli stort uppbåd på rättegången och ingen kommer vilja se honom låsas in på något rättspsyk med möjlighet till frigång inom snar framtid. Den här ska in i fängelse på minst 18 år. Helt livet ut.

Inte ens vid en livstidsdom sitter man livet ut i Sverige, så det är nog inget att hoppas på. I snitt omvandlas en livstidsdom till 25 år i Sverige, vilket i praktiken innebär att man är ute efter 16.
Citera
2022-07-08, 11:27
Medlem
Ur FUPen där pojken beskriver det ena offret:

- "och sen, det var lite det också att hon slutade ju inte
röra på sig, hon kved och kräktes. Och så henne liksom, jag tror inte jag kollade
på det i mer än max någon sekund sen lämnade jag, för jag ville inte titta på det"

Kved och kräktes efter blivit bankad med en yxa, fy fan.
Citera
2022-07-08, 11:28
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Stämningsansökan:

Tilltalad:

Fabia*n Cederhol*m

Ansvarsyrkanden: MORD

https://delafil.se/51ccf7eb397b5843/Malm%C3%B6_TR_B_3113-22_Aktbil_41.pdf
Släkt med mordbrännaren Keith Cederholm?

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://blog.zaramis.se/2010/08/29/cederholm-en-skansk-familj-pa-skuggsidan/&ved=2ahUKEwi_g7Xv_Oj4AhWThv0HHcnqA2UQFnoECCEQAQ&u sg=AOvVaw0mSobI4iP2v-u7V-oWxwvX
Citera
2022-07-08, 11:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Läskigt om man nu köper din hobbyteori. Ensamhet behöver inte alls göra folk galna. Många väljer det.

Och diagnoserna du snackar om finns det massor av folk som har. Dom hugger ändå inte yxa i huvudet på en lärare.

Var fanns föräldrarna här, och ska dom i vanlig ordning läsa sig in på psykiska problem i efterhand för att dom har blundat för det hela livet, eller finns det en annan förklaring till varför dom misslyckades så fatalt med den här dåren?

Mamman till Fabian Cederholm dog i en olycka när hennes postbil blev påkörd av tåget 2009. Det påverkade förstås honom i grunden.

Men om diagnoser och föräldrar skall beskyllas j här är tveksamt. Fabian Cederholm är en ond människa som medvetet valt det onda för att skada andra människor. Han förstod mycket väl vad han gjorde och ville göra det just därför. Då är det inte mycket någon annan kunde göra för att förhindra det, mer än rent allmänt, i form av att människor som mår dåligt som Cederholm bör stödjas och hjälpas. Men det kommer alltid att finnas de som mår dåligt och de som oavsett hur de mår väljer att skada andra.
Citera
2022-07-08, 13:20
Medlem
Dominga87s avatar
Håller på med denna fup. Inte kommit långt alls, ser över sos-samtalet f/n. Vill bara inflika med inringare M*nd*rin* (*=a) ihop med en lärarinna, vilken jäkla hero hon är. Så ung, men ändå hittar ett lugn och strategier för att behålla lugnet för sin äldre lärarinna. Börjar prata om blommor, färger, att man inte vet mycket ännu osv. Allt för att behålla ett lugn. Jag blev tårögd att en sådan ung person kan vara så klok och lugn, mitt i det tragiska och fullkomligt panikartade!
Senast redigerad av Dominga87 2022-07-08 kl. 13:30.
Citera
2022-07-08, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Toppen, tack. Nästan allt...
Där är ingen agenda över vad som kommer ske de olika dagarna. De måste väl ha en planering för vilka punkter som ska avhandlas och vilken dag? Jag är inte så sugen på att sitta flera dagar och lyssna på all världens vittnen, utan är mest intresserad av att höra Fabian berätta och bli förhörd.
Hur brukar upplägget vara, är det sista dagen man förhör den tilltalade?

Skrev till tingsrätten och frågade efter agendan men fick bara svar att det inte finns någon sådan handling.

Lite märkligt ... De borde ha en huvudförhandlingsplan tänker jag, fast det bara är 4 dagar.

Den misstänkte brukar höras först, efter åklagarens sakframställan. Därefter målsägande, vittnen och till sist pläderingar och personalia.
Citera
2022-07-08, 13:44
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Läste det mesta och kuratorn skickade en remiss till Bup, en förfrågan om att utreda eventuell autism, som FC: s pappa godkänt. Men Bup avvisade och nekade FC en undersökning. Oklart på vilka grunder. Bra jobbat Bup!

Samtliga lärare som haft honom menar på att dom har sett honom som en solklar autist "från dag ett", även om han aldrig fått en officiell diagnos. Alla inblandade använder också samma uttryck, ett problemfall från "dag ett". Flera lärare säger att dom aldrig haft någon elev som det har diskuterats så mycket om inom lärarkollegiet som just Fabian och som dom har varit lika oroliga för. Pappan ville få honom bedömd, skolan ville få honom bedömd, BUP menar att dom "inte ser någon anledning till att det skulle behövas". Nu undrar jag, om detta inte uppfyller kraven för att göra en autismutredning, har BUP i Trelleborg överhuvudtaget skickat ens ett enda fall vidare till bedömning? Hur höga krav har dom, och vad krävs för att göra en bedömning? Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv sett ett tydligare fall till och med på avstånd.
Senast redigerad av WalterNeff 2022-07-08 kl. 13:46.
Citera
2022-07-08, 15:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yuno-Gasai
Jo förstås, men syftade mer på att en av sätten de identifierade var genom att hennes barn ringde. Menar mer att barnet måste varit så orolig, helt ovetandes om att mamman var död

Jag förstår.
Ja, verkligen fruktansvärt.
Jag har inte kunnat läsa hela FUP. Hemsk läsning när man läser om hans tillvägagångssätt.
Måtte han aldrig gå fri.
Citera
2022-07-08, 16:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mamman till Fabian Cederholm dog i en olycka när hennes postbil blev påkörd av tåget 2009. Det påverkade förstås honom i grunden.

Men om diagnoser och föräldrar skall beskyllas j här är tveksamt. Fabian Cederholm är en ond människa som medvetet valt det onda för att skada andra människor. Han förstod mycket väl vad han gjorde och ville göra det just därför. Då är det inte mycket någon annan kunde göra för att förhindra det, mer än rent allmänt, i form av att människor som mår dåligt som Cederholm bör stödjas och hjälpas. Men det kommer alltid att finnas de som mår dåligt och de som oavsett hur de mår väljer att skada andra.
Han påminner om Jack som mördade sin vän Peter med yxslag i huvudet. Han ville se hur det var att mörda någon. Vid RPUn fick han diagnosen Tvångssyndrom utan insikt. Läste nu att rättspsyk ännu inte har kommit fram till exakt vad Jack lider av och vilken behandling som är bäst.
I tråden om mordet på Peter så nämndes det att Jack skulle ha någon form av autism.
Det verkar luta åt samma sak i detta fall pluss annat som måste till för att man ska kunna göra något sådant.
Finns nog många med denna problematik men som aldrig skulle ta steget att mörda.
Senast redigerad av MeggieCleary 2022-07-08 kl. 17:53.
Citera
2022-07-08, 20:03
Medlem
Citat:
Vi får väl se vem som får rätt.
Citera
2022-07-08, 21:08
Avslutad
Citat:

Jag har läst delar av FUP och han säger i förhör att han hade gjort om detta igen om - han ångrar inget.

Håller med dig.

Han SKA in i fängelse. Finns inga andra alternativ i min värld.
Han ska inte ut i samhället igen.
Fruktansvärt monster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in