2022-07-07, 08:43
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
*vi har för låg densitet. Tillhör mitt förra inlägg.
Citera
2022-07-07, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Eftersom vatten har högre densitet än luft bör det enligt ditt resonemang finnas något slags "densitetsgränser" överallt där luft möter vatten.
Det finns massvis med vattensamlingar på olika höjd över havet. Betyder det att gränserna är olika beroende på var vattnet befinner sig. Och hur ligger det till där det rinner floder och älvar?

Nä att det finns vattensamlingar på olika höjder över havet beror väl bara på att det finns mark över havet som fångar upp det i gropar eller bäckar och åar som leder neråt.
Citera
2022-07-07, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nopp, det stämmer inte. Densitet är ingen kraft och saknar riktning.

Vidare vet vi att kraften är proportionell mot massan och inte densiteten, ett kilo bomull är lika tungt som ett kilo bly.

Nej det är ingen kraft, det är en skala.
Citera
2022-07-07, 09:24
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Densitet anger massa per volymenhet. Ju högre densitet ett ämne har desto större är mängden massa per volymenhet.
Förstod du det där?
En liter vatten har högre densitet än en liter luft. Alltså väger vatten mer än luft. Vad olika saker väger har alltså med densiteten att göra.
I samband med vikt kommer en ny faktor in i bilden, nämligen gravitation. Gravitationen är nästintill samma över hela jordklotet. Skillnaden är så liten att den är försumbar i sammanhanget.
För att mäta ett objekts vikt används en våg och viktenheten är gram. Man anger alltså vikten av en liter vatten till 1 000 gram. För att det inte ska bli siffror med väldigt många tecken använder man något som kallas för prefix. Ordet kilo är ett prefix och betyder samma sak som 1 000. Därför anger man att en liter vatten väger ett kg.
Jag förstår att du tycker det är krångligt och svårt att förstå vad olika ord betyder, men läs mitt inlägg några gånger och tänk igenom allt bit för bit så kan det nog lösa sig för dig också.
Citera
2022-07-07, 09:29
Medlem
Citat:

Ja och det är därför densitet inte kan vara orsaken till att saker faller nedåt. Det behövs en kraft för att accelerera ett föremål.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-07-07 kl. 09:57.
Citera
2022-07-07, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag lyckas då inte fota mindre än halva ytan på ett klot och samtidigt få det omgivet av bakgrund hur jag än gör.

Och ja nu har jag testat ett tag.

Och om det går och det är förklaringen till att Blue Marble ser ut som den gör skulle jag hävda att det inte är en bild på ett jordklot utan en bild på en del av jorden.
Har du en tillräckligt stark vidvinkel får du bakgrunden på alla sidor av bollen.
Citera
2022-07-07, 09:59
Medlem
Citat:
Densitet anger massa per volymenhet. Ju högre densitet ett ämne har desto större är mängden massa per volymenhet.
Förstod du det där?
En liter vatten har högre densitet än en liter luft. Alltså väger vatten mer än luft. Vad olika saker väger har alltså med densiteten att göra.
I samband med vikt kommer en ny faktor in i bilden, nämligen gravitation. Gravitationen är nästintill samma över hela jordklotet. Skillnaden är så liten att den är försumbar i sammanhanget.
För att mäta ett objekts vikt används en våg och viktenheten är gram. Man anger alltså vikten av en liter vatten till 1 000 gram. För att det inte ska bli siffror med väldigt många tecken använder man något som kallas för prefix. Ordet kilo är ett prefix och betyder samma sak som 1 000. Därför anger man att en liter vatten väger ett kg.
Jag förstår att du tycker det är krångligt och svårt att förstå vad olika ord betyder, men läs mitt inlägg några gånger och tänk igenom allt bit för bit så kan det nog lösa sig för dig också.

Ok. Nice.
Citera
2022-07-07, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja och det är därför densitet inte kan vara orsaken till att saker faller nedåt. Det behövs en kraft för att accelerera ett föremål.

Nä inte orsaken. Men kraften är väl att allt genast hittar sin plats i skalan. Vad som pusslar ihop det vet jag inte.
Citera
2022-07-07, 10:06
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Nä inte orsaken. Men kraften är väl att allt genast hittar sin plats i skalan. Vad som pusslar ihop det vet jag inte.
Gravitation är svaret
Citera
2022-07-07, 10:37
Medlem
Citat:
Nä inte orsaken. Men kraften är väl att allt genast hittar sin plats i skalan. ...

Fint. Då är vi överens om att det handlar om en kraft.

Citat:
... Vad som pusslar ihop det vet jag inte.

Du behöver inte oroa dig över att du inte vet, vi är väldigt många som vet hur kraften uppstår och vi kan förklara det för dig om du vill.

Massa attraherar massa och kraften är proportionell mot produkten av massorna. Och det är därför två kilo bomull är dubbelt så tungt än ett kilo bly.

Om man förenklar det hela så kan man uttrycka det som att tyngdkraften är 10 x massan, dvs ett kilo bly kommer bli påverkad av en 10N stor nedåtriktad kraft.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-07-07 kl. 10:40.
Citera
2022-07-07, 10:40
Medlem
Citat:
Gravitation är svaret

Ja vi kan kalla det för det.

Ska vi gå vidare till hur vi fastställer formen på jorden nu då utifrån denna gravitation?
Citera
2022-07-07, 10:55
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
För att börja förstå hur gravitation fungerar kan du göra ett mycket enkelt experiment.
Efter en ordentlig regnskur letar du upp en vattenpöl. Det bästa är nog en vattenpöl i en grusväg. Ta med en glasburk. Det kan du säkert få av en granne om inte du har någon själv. Ju smalare och högre desto bättre.
Rör runt lite i vattenpölen så du får en grumlig vätska. Denna vätska samlar du i glasburken. Om det är en grund pöl kan du använda en annan burk för att ta upp vätska som du häller i den smala glasburken.
Låt sedan glasburken med vätska stå helt stilla. Så småningom kommer du se att längst upp i burken är det genomskinligt och att det gradvis är grumligare ju längre ner mot botten du ser.
När det gått tillräckligt lång tid ser du att det samlats allt grums nere på botten i burken och att det uppstått en tydlig gräns med genomsiktligt vatten ovanför gränsen.

Det är gravitationen som orsakat att partiklarna sjunkit till botten. De tyngsta partiklarna hamnar allra längst ner och ju lättare de är desto högra upp lägger de sig. Om du lyckas riktigt bra kan du se hur partiklarna samlat sig i olika lager.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in