2022-07-07, 18:18
Medlem
LustigaKurres avatar
Fina affärsmöjligheter för a-lagarna
Citera
2022-07-07, 18:24
Medlem
Nej. Gängen består främst av impulsiva personer. De kommer behöva mötas upp på ”en fika” och möten kommer spåra ur med de lättkränkta impulsiva folket. Skjutningar i gallerior bland barnfamiljer snart en vardag. Efter det kommer metalldetektorer och beväpnade väktare stå vid varje entré. Glory Amerika anno 2001
Citera
2022-07-07, 18:25
Medlem
MyJustices avatar
Då väntar vi in priset på ett målvaktskort .
Lär skaffa mig ett .
Citera
2022-07-07, 18:40
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Det går utmärkt att få sitt mobiltelefonnummer hemligt hos sin mobiloperatör

Problemet är att ingen svarar på ett hemligt nummer, men javisst
Citera
2022-07-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Tungt kriminella har krypterade appar, sant. Men på gatunivå och dom mindre organiserade kommer detta försvårar ordentligt. Samtidigt håller jag med dig, vi lever i andra tider och det här behövs.

Jag har personligen ingen aning men är det verkligen så? Hur vågar dom lita på någon krypterad app när det visat sig flera gånger att de knäcks till slut, om de inte till och med är lanserade av FBI själva

Jag hade inte vågat röra en enda app längre om jag var tungt kriminell.
Citera
2022-07-07, 19:10
Medlem
GranApples avatar
Blir väl som https://www.youtube.com/watch?v=OYsmk8OWP2M Tyskland inom kort. Sverige är ju trots allt ett neutralt land när det kommer till både Kommuister, Nazister och Islamister.
Citera
2022-07-07, 19:19
Medlem
Kajahs avatar
Av någon anledning tror jag inte att detta har med tungt kriminella gäng att göra. Detta är ett sätt för staten att ta ytterligare ett grepp om medborgarna. Jag tycker inte om hur Sverige utvecklas just nu. Det blir bara mer och mer auktoritärt. Covidpasset var betatestet för något mycket värre....
Citera
2022-07-07, 19:24
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
https://www.friatider.se/anonyma-kontantkort-forbjuds-i-augusti

INRIKES. Övervakningen på internet skärps rejält den 1 augusti då försäljning av anonyma kontantkort förbjuds. Ändringen ska göra det omöjligt att ringa eller använda internet utan att myndigheterna kan se vem som gör vad. Kort som inte registreras inom viss tid kommer att stängas av.

Det här kommer slå sten hårt mot dom kriminella. Många lär bli målvakter på telefonerna men staten kan avlyssna din röst däremot. Vad tror ni? Kommer det här hjälpa mot gängen?
Men hur är det då med de befintliga anonyma kontantkoten, kommer de att inaktiveras?
Citera
2022-07-07, 19:30
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Grundläggande abonnentuppgifter som ska registreras är namn, postadress, personnummer, samordningsnummer, organisationsnummer eller annat identifieringsnummer samt nummer eller annan beteckning för den aktuella tjänsten.

Jävlar vad naken man känner sig. Alla ens uppgifter skall med. Det här kommer försvåra i kommunicerin ordentligt.

Det räcker väl med personnummer adressupgifter, precis som alla andra avtal man gör. De flesta hyr ju eller äger en lägenhet tex, eller äger en bil.
Citera
2022-07-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Men hur är det då med de befintliga anonyma kontantkoten, kommer de att inaktiveras?

Ja, enligt artiklarna i ämnet kommer de inaktiveras.
Citat:
Kontantkort eller liknande förbetalda tjänster som inhandlas före den 1 augusti kan användas utan registrering till och med den 1 februari 2023 eller fram till dess att en ny förbetalning görs.
https://www.friatider.se/anonyma-kontantkort-forbjuds-i-augusti
Citera
2022-07-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Då väntar vi in priset på ett målvaktskort .
Lär skaffa mig ett .

Frågan inställer sig om "innehav" också kommer kriminaliseras. D.v.s. om du har ett "felaktigt" kontantkort i din mobil och polisen upptäcker detta, är det då ett brott? Eller är det "ägaren" som begått brottet?

Jag får nog hålla med om att detta verkar rätt verkningslös mot allvarlig brottslighet men möjligen kan funka gentemot smålangare, sexköpare och annan småkriminell verksamhet. Den generella övervakningen av medborgaren är det centrala tror jag. Varje åtgärd i sig är inte mycket att orda om men sammantaget går vi mot ett mycket avancerat övervakningssamhälle.
Citera
2022-07-07, 20:14
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Jag är allt lite nyfiken på hur min lokala knarkhandlare ska lösa detta, gissar på en app eller målvakt trots FBIs äventyr.

Alternativt att dom hittar något fräsigt sätt att komma runt detta, vi får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in