2022-07-07, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lichking
Som nu välkomnas in i ny marknad med krypterade appar? Den marknaden lär skjuta iväg när detta går i lag då gatuungarna letar nya möjligheter att kommunicera. Finns förvisso enklare program än krypterade appar om man är inom "gatunivån"
Wickr, signal och liknande har används i evigheter bland småkriminella. Få som har något med tex knark att göra, köp eller sälj, och är under 30 år saknar nog wickr/signal.

Detta kommer inte stoppa någon kriminalitet på större skala, men visst kommer enskilda busar torska. Det handlar om att fan ingen ska undgå statens kontroll. De är på g att genomföra en lag för att försämra posthemligheten, vill staten öppna din post krävs inget annat än att "vi tror det finns knark där i".

Det är oss de vill åt, inte kriminella.
Senast redigerad av Coolt-nick 2022-07-07 kl. 17:29.
Citera
2022-07-07, 17:29
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Dåligt.
Dessutom kan folk va kriminella och döda och förstöra utan kontantkort. De kan lixom stå på gathörn osv. På sätt o vis evolverar marknaden men marknadsandelarna finns kvar så länge knarket finns. Detta kommer inte hindra köpare från att ni säljare.
Dvs detta hjälper föga möjligtvis utredare men som många säger blir det målvakter. Dessutom kan man ringa folk via andra appar.
Tycker helt enkelt att övervakningen är absurd och en dålig utveckling. Tänk t.ex om regeringen plötsligt sågs som ond?
Citera
2022-07-07, 17:32
Medlem
Barentss avatar
Det enda anonyma telefonsamtal jag fått senaste 2 månaderna till min butik, numret syntes inte på displayen, var när polisen ringde och meddelade att min ansökan om skyltning var godkänd.
Citera
2022-07-07, 17:35
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Äckliga jävla skitpolitiker. Kan inte beskriva med ord hur mycket jag hatar dem. Hur tänkte de att folk som är utsatta för stalkers eller har en hotbild mot sig ska kunna skydda sig? Folk kanske vill slippa spamsamtal och SMS. Folk som läcker uppgifter till journalister behöver vara anonyma. Eller man kanske bara inte vill att storebror ska veta mitt nummer. Det finns massor med legitima anledningar till att vilja vara anonym. Fyfan för svenska politiker, kunde inte maggan eller mogge blivit knivad istället för den där stackars oskyldiga tanten.
Citera
2022-07-07, 18:00
Medlem
Autismpowers avatar
Söndra och härska. De skapar problemen sedan kommer de med lösningen, en totalitär polisstat, mer poliser och mer massövervakning istället för att deportera probleminvandrare och avkriminalisera knarket, satsa på evidensbaserad missbruksvård som inte har aktörer som scientologernas frontorganisationer och sedan förbjuda subversiv media som främjar gansterkultur och demoniserar missbrukare.

Hjälp till att bestrida detta! Prata om det offentligt, informera och kräv ansvar låt inte folk vara godtrogna får!
Citera
2022-07-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det enda anonyma telefonsamtal jag fått senaste 2 månaderna till min butik, numret syntes inte på displayen, var när polisen ringde och meddelade att min ansökan om skyltning var godkänd.

Kontantkort är inte "nummeranonyma", ser ut som helt vanliga nummer.
Citera
2022-07-07, 18:07
Medlem
Piratpartiet skrev om detta 2020. Rätt tdyligt att det handlar om att steg för steg öka övervakningen i samhället:
https://piratpartiet.se/nyheter/om-forslaget-att-forbjuda-anonyma-kontantkort/

Citat:
Den person som utrett frågan om att förbjuda anonyma kontantkort är Sigurd Heuman. För de flesta säger nog namnet ingenting, men vi pirater minns honom som personen bakom den tredje svenska datalagringsutredningen, som presenterades 2017 och ligger som grund för nu gällande datalagringslag.

Citat:
Utredaren erkänner själv nackdelarna med att förbjuda kontantkort: kostnader för att sköta alla register över vem som köpt vilket kontantkort, att individens möjligheter att vara anonym inskränks, och att journalister möjlighet att anonymt kommunicera med källor försvåras. Man tycker däremot inte att detta är så farligt.

Mot den bakgrunden menar vi att en registrering av abonnemangsuppgifter inte skulle innebära något betydande intrång i enskildas rätt till privatliv eller i enskilda personers yttrandefrihet

Citat:
Utredaren Sigurd Heuman skyddar sig med att uppgifterna som registreras ska skyddas av sekretess och att det är förbjudet att efterforska journalisters källor. Han uppvisar där en naivitet. Bara för att lagen säger något så ser inte verkligheten ut på det viset.

Man ignorerar eller är okunnig gällande riskerna med att ha stora samlingar med känslig data. Svenska teleoperatörer är inga undantag från principen att alla register läcker, förr eller senare. Därför måste vi praktisera dataminimering – man ska inte lagra data som inte är absolut nödvändig. För den som vill läcka känsliga uppgifter till medier är tilltron till att dess visselblåsande sker på ett säkert sätt viktigt, även ifall uppgifter i just det konkreta fallet inte skulle läcka från operatören.
Citera
2022-07-07, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Tungt kriminella har krypterade appar, sant. Men på gatunivå och dom mindre organiserade kommer detta försvårar ordentligt. Samtidigt håller jag med dig, vi lever i andra tider och det här behövs.

Det försvårar ingenting för de kriminella. De som fortfarande använder vanliga samtal/sms kommer gå över till random app.

Det försvårar dock rejält för de som vill vara lite mer anonyma. Ytterliggare ett bakslag för svenskens integritet !
Citera
2022-07-07, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Helt klart så försvårar det för kriminella att fortsätta bedriva sin verksamhet om det blir svårare att vara anonym.

Hade du frågat mig för 15 år sedan om man skulle behållt anonyma kontantkort så hade jag definitivt varit positiv till det av integritetsskäl. Men numera väger kriminalitet och korruption så tungt i Sverige att vi har inget annat val än att försöka göra det svårare för de kriminella.

Jag tror dock att många kriminella redan nu främst kommunicerar via krypterade appar, vilket nog betyder att det även fortsättningvis lönar sig att vara kriminell i Sverige.
och om 15 år till så kommer du vara positivt inställd till att alla får ett chip inopererat i sig.

förhoppningsvis har du avlidit då din gamla avdankade desinformatör.
Citera
2022-07-07, 18:13
Medlem
Trollet420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Polen kräver registrering

Jo det stämmer det är en kollega som fixade det åt mig
Citera
2022-07-07, 18:13
Medlem
Jag förmodar att man inte kan göras ansvarig för andras telefonsamtal så det är väl bara för kriminella att "tappa" sina kontantkort och låta andra kriminella hitta dem.

A är i Rinkeby och äger kort X
B är i Araby och äger kort Y
De "tappar" korten med varandra.

Polisen snappar upp ett kriminellt samtal i Araby på kort X medan A är i Rinkeby. Hur skall B kunna knytas till det?

Ännu svårare blir det om många tappar sina kort.
Citera
2022-07-07, 18:14
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuckerTarlson
Äckliga jävla skitpolitiker. Kan inte beskriva med ord hur mycket jag hatar dem. Hur tänkte de att folk som är utsatta för stalkers eller har en hotbild mot sig ska kunna skydda sig? Folk kanske vill slippa spamsamtal och SMS. Folk som läcker uppgifter till journalister behöver vara anonyma. Eller man kanske bara inte vill att storebror ska veta mitt nummer. Det finns massor med legitima anledningar till att vilja vara anonym. Fyfan för svenska politiker, kunde inte maggan eller mogge blivit knivad istället för den där stackars oskyldiga tanten.

Det går utmärkt att få sitt mobiltelefonnummer hemligt hos sin mobiloperatör, både när man ringer och så att det inte finns sökbart hos nummerupplysningstjänster. Tror du Kungafamiljen och toppolitiker har oregistrerade kontantkort eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in