2022-01-25, 20:35
Medlem
Har tanken aldrig slagit dig att båda tänker att den andra ska hälsa först, vilket resulterar i att ingen av dem gör det?
Citera
2022-01-25, 20:53
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusjohan
Jag hälsar bara på dom som jag vill hälsa på. Vissa chefer hälsar jag på och vissa hälsar jag inte på precis som med kollegor och grannar osv osv. Men det är mycket sällan jag hälsar eller svarar på tilltal.
Vad tycker kollegorna om att bli ignorerade? AW är inget ni ägnar er åt?
Citera
2022-01-26, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Vad tycker kollegorna om att bli ignorerade? AW är inget ni ägnar er åt?
Nä vi ägnar oss inte åt AW. Vad andra tycker skiter jag fullständigt i.
Citera
2022-01-26, 05:45
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Att inte hälsa på chefer kan ju iofs få andra konsekvenser än att inte hälsa på kollegor.

Som vadå? Nackskott? Sparken? Låter som att du är en timmis på ett skit ställe och måste slicka röv för att få behålla jobbet.
Citera
2022-07-05, 16:00
Medlem
Jobbar i hemtjänsten åt kommunen och hos oss så har vi flera grupper i samma lokal, samtliga grupper har egna kontor, vi alla jobbar inte tillsammans men vi har samma arbetsgivare och samma kläder.

Jag brukar vara den som hälsar på folk i lokalen men detta verkar inte gå hem hos folk som man inte jobbar med, ibland så hälsar de tillbaka och ibland stirrar de på en som man vore en idiot, råkade ut för detta senast idag, är detta något som är typiskt svenskt?

När jag för ett antal år sen var på resa i Nassau (Bahamas) så råkade jag ut för en riktigt kulturkrock, var på väg till bussen på morgonen och stöter på en man som säger ”Good morning sir” till mig.

Fick mig nästan en chock och fick knappt fram ett ord, men i Nassau som för övrigt har hamnat på plats 10 i ogästvänligaste folket i världen så hälsar de gärna på varandra även om de inte känner människan i sig, de är för övrigt riktigt hjälpsamma också och de enda som var påstridiga var försäljarna vilket de dock brukar vara i de länder jag har varit i.

Funderar på att efter dagens händelse att sluta hälsa på folk som jag inte jobbar med, ska börja möta de med en död blick. För att hälsa på folk verkar inte gå hem, iallafall inte här i Sverige.
Citera
2022-07-05, 16:05
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Jag brukar vara den som hälsar på folk i lokalen men detta verkar inte gå hem hos folk som man inte jobbar med, ibland så hälsar de tillbaka och ibland stirrar de på en som man vore en idiot, råkade ut för detta senast idag, är detta något som är typiskt svenskt?
Ja, vissa svenskar är helt väck och åker förmodligen aldrig utomlands där de får se och lära hyfs.
Citera
2022-07-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Jobbar i hemtjänsten åt kommunen och hos oss så har vi flera grupper i samma lokal, samtliga grupper har egna kontor, vi alla jobbar inte tillsammans men vi har samma arbetsgivare och samma kläder.

När jag för ett antal år sen var på resa i Nassau (Bahamas) så råkade jag ut för en riktigt kulturkrock, var på väg till bussen på morgonen och stöter på en man som säger ”Good morning sir” till mig.

Fick mig nästan en chock och fick knappt fram ett ord, men i Nassau som för övrigt har hamnat på plats 10 i ogästvänligaste folket i världen så hälsar de gärna på varandra även om de inte känner människan i sig, de är för övrigt riktigt hjälpsamma också och de enda som var påstridiga var försäljarna vilket de dock brukar vara i de länder jag har varit i.

Funderar på att efter dagens händelse att sluta hälsa på folk som jag inte jobbar med, ska börja möta de med en död blick. För att hälsa på folk verkar inte gå hem, iallafall inte här i Sverige.

Det är väldigt svenskt ja. Svenskar är helt enkelt väldigt självgoda, narcissistiska och känner maktbehov när de inte hälsar tillbaka. Speciellt den biten med att man bara stirrar tillbaka är ett väldigt märkligt beteende
Citera
2022-07-05, 17:26
Medlem
Det är ju sånna människor som sitter och gråtrunkar ensamma hela helgen och på högtider. Dessa är 0 sociala och dumma i huvudet. Lika dumma i huvudet är folks som man frågar hur är det och man får bara ett svar jo det är bra. Men inget mot svar på typ hur är det sj?🤣
Citera
2022-07-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Det är ju sånna människor som sitter och gråtrunkar ensamma hela helgen och på högtider. Dessa är 0 sociala och dumma i huvudet. Lika dumma i huvudet är folks som man frågar hur är det och man får bara ett svar jo det är bra. Men inget mot svar på typ hur är det sj?🤣

Det där är ju typiskt svenskt också. Men märker när man ställer frågan till en arab/jugge och en svensk. Svensken är som vanligt egocentrisk och svarar bara: "det är bra".
Citera
2022-07-06, 04:19
Medlem
botnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusjohan
Jag hälsar inte på mina chefer av den enkla anledningen att jag inte gillar dom.

Citat:
Att inte hälsa på chefer kan ju iofs få andra konsekvenser än att inte hälsa på kollegor.

Snus-Johan har dock integritet som de flesta av oss saknar. Istället förbereder vi dagen när vi säger upp oss.
Citera
2022-07-06, 12:42
Medlem
Polacken88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
varför måste man hälsa eller vara trevlig mot folk en inte känner?
Exakt. Själv brukar jag hälsa på de flesta men det är en "svensk" grej att hälsa på en främling med ett "hej".
Känner jag inte personen så har jag ingen plikt att heja eller vara trevlig. Min åsikt.
Citera
2022-07-07, 16:25
Medlem
Internetkrigares avatar
Ibland är man osäker på om det är läge att hälsa. Det är väl säkrare att inte göra det då. Skämmigt att heja på någon som inte hade tänkt hälsa. Så man låtsas som att det regnar.
Senast redigerad av Internetkrigare 2022-07-07 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in