2019-12-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det konstiga är ju att det oftare är jobbigare att inte hälsa än att direkt hälsa. Tänker på de som jobbar stenhårt för att se rakt framför sig och låtsas som om den andra personen inte existerar. Det är inte ett sunt mänskligt beteende.

Svenskar är lite udda på det sättet. Som när man åker hiss med någon man sett flera gånger förut utan att säga ett ord till varandra.
Citera
2019-12-06, 23:23
Medlem
S.O.Stolps avatar
Att man inte är den som tar initiativet kan jag köpa. Man vill vara sig själv för en stund. Men om någon säger hej i trappen exempelvis, hur kan man inte svara då? Då framstår man ju som ett psykfall.
Citera
2019-12-06, 23:24
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan
TS och dylikt folk är jävligt obehagliga. De sociala konventionerna kommer så enkelt för dem eftersom de saknar själ och de plågas så fruktansvärt av att andra inte följer konventionerna eftersom de då påminns om att andra har själ.

Om brf där TS bor nästa år beslöt att alla medlemmar skulle samla stenar och bygga små pyramider på innergården, ja då skulle han dyka upp här på forumet och klaga. "Vad fan är det för fel på folk som inte vill samla stenar och bygga små pyramider?"

Och året därefter, när brf beslutat att de som inte hälsar ska bindas fast och stenas till döds, skulle han dyka upp igen. "Vad fan är det för fel på folk som inte vill delta i den av styrelsen beslutade steningen?"

Jag ska medge att själv hör till dem som hälsar, det har blivit så med åren, eftersom jag inte vill bli stenad i slutändan. Och jag vet att det finns andra som likt mig hälsar endast av fruktan för pöbeln. En granne till mig är sådan och han vet att jag är sådan och han vet att jag vet. Ibland om vi passerar varandra, sent på kvällen eller vid annat tillfälle då ingen ser, låter vi bli att hälsa, glider förbi varandra helt ljudlöst, två spöken som helst inte deltar i den offentlig hälsningskulten.

Det var många slutsatser bara för att jag tycker det är enklare att hälsa än alternativen. Men hur som helst, Sverige brinner, jag tror det kommer att påverka svenskarna kulturellt framöver. Jag har redan bondat med grannarna när vi kollat på brinnande bilar eller polispådraget efter en dödsskjutning.
Citera
2021-11-19, 18:15
Medlem
Jag hälsar inte på mina chefer av den enkla anledningen att jag inte gillar dom.
Citera
2021-11-19, 18:38
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusjohan
Jag hälsar inte på mina chefer av den enkla anledningen att jag inte gillar dom.
Att inte hälsa på chefer kan ju iofs få andra konsekvenser än att inte hälsa på kollegor.
Citera
2021-12-06, 20:45
Medlem
Tycker det är ganska kul att hälsa på de som inte hälsar tillbaka!

Jag antar att denna person hatar att hälsa och försöker undvika det, skit jobbigt för dem, men roligt för mig...
Desto roligare för mig att "vinna" hej tävlingen varje gång.

Och de personer som inte vill hälsa brukar vara lite kufar/udda personer.

Vi hejare har inget problem att just vara det, motsatsen har jätte problem med oss/sig själva med detta!
Och det gläder mig lite att läsa om strategier de som inte vill heja har.

Ser det lite som en uppfostran, och ganska många börjar att hälsa tillbaka med tiden.
Så jag hejar vidare med ett leende!
Citera
2021-12-06, 20:59
Medlem
IcyHearts avatar
Det är helt enkelt utmattande att hälsa på varenda jäkel. En hel del är oftast jobbiga och vill börja prata… :P

Om man tex har ett jobb som är väldigt krävande där man behöver prata dagarna i ända med klienter/kunder/samarbetspartners osv, samt extremt stressigt (utbrändhetsnivå 300 %)… Ja då undviker man det ”onödiga” sociala, så mkt man kan, helt enkelt för att konservera sin energi.

För att tillåtas passa in i samhället, kan man ju ändå göra minimum, dvs nicka/le lite, när man passerar diverse kollegor man knappt känner, i en korridor.

Många orkar dock knappt hälsa tillbaka/nickar tillbaka trött, som ett måste. Jag förstår dem och tar aldrig illa upp. Man får förstå att arbetslivet idag (i kvalificerade yrken) är extremt krävande i sig. Har man den grundförståelsen så blir man aldrig förnärmad. Utan folk får vara lite som de vill. Och delta i det sociala, i den grad de kan/orkar.

De flesta av mina kollegor som jag känner lite närmare, säger att de inte överhuvudtaget orkar prata i telefon på fritiden… pga vårt jobb. De/vi konserverar den lilla energi man har kvar efter jobbet, till mer meningsfulla sociala möten, tex att träffa en vän så och då, sitta ner och äta och ha ett djupare samtal istället.

Du kan vara lugn, samhället kommer inte kollapsa för att folk i allmänhet är väldigt trötta…och inte orkar hälsa på kreti och pleti, med falsk glättighet… 🤣 (Möjligen att utbrändhetskostnaderna till slut blir ohållbara. Men det har ju politikerna räknat in, när de skapat våra arbetsvillkor osv. Så antar att de har en plan, för den dagen). 🤷‍♀️ Men strunt i folk som inte hälsar, de är antagligen så trötta som du inte kan föreställa dig..
Citera
2021-12-06, 21:05
Medlem
Nu finns det ju ytterligheter men för några år sen blev en snubbe anmäld för sexuella trakasserier då han hälsade på en kvinnlig granne.
Hade en polare som blev hotad med stryk då han hade hälsat på en tjej i grannklassen(som hade en bakgrund från sydligare länder).
Så jag kan förstå om man inte hälsar på vissa personer.
Citera
2021-12-06, 21:31
Medlem
Jag hälsar framför allt på män som jobbar på samma ställe eller typ är grannar eller pratat med tidigare av någon anledning.
Så då blir det inte att jag typ raggar/skrämmer någon kvinna.

Och som jag skrev för några inlägg sedan att det roar mig lite grann att just säga hej till de som inte hejar tillbaka
Det blir sällan något mer än just bara ett "Hej"
Och är det någon som mot förmodan vill prata mera så går det alltid att säga: tyvärr jag har lite bråttom så...

Men ser det lite som en uppfostran, och ganska många börjar att hälsa tillbaka med tiden.
Så jag hejar vidare med ett leende!
Roligt för mig att "vinna" hej tävlingen varje gång
Citera
2021-12-07, 08:09
Medlem
Janos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ja alltså jag tänker på den minoritet som inte hälsar i situationer där majoriteten anser att det hör till normal artighet och social praxis att hälsa. Tex på en granne i närheten av bostadshuset eller i korridoren/köket på jobbet och liknande platser där de flesta människor hälsar. De som är mest hardcore tittar på den de möter, känner igen den de möter, hör ordet "hej" yttras, fortsätter titta på den de möter för att slutligen passera utan att hälsa. Vad fan tänker vederbörande? Det är förbluffande anti-socialt i min värld, men dessa människor finns det gott om. En annan grupp är de motvilliga hälsarna, de hälsar aldrig först men efter att man avlagt en hälsning får de fram en högst motvillig hälsning tillbaka. Deras kroppsspråk och ansikte ser ut som att de egentligen inte vill hälsa men gör det ändå. Jag undrar hur dessa människor vill bli bemötta. Vill de att man tittar bort när man möts och låtsas som att de inte finns? Vill de att man hälsar lika surt tillbaka nästa gång? "Jaja, hej på dej då om det ska vara så jävla nödvändigt att hälsa." Ni som befinner er i någon av dessa grupper kan väl förklara hur ni ser på denna sociala sedvänja?
Att inte hälsa på sina grannar är ett utbrett svennebanan beteende. Så har det i princip alltid varit. Inget udda med det.

Att inte hälsa på kollegor dock är en annan femma. Lär inte funka så bra på jobbet om du är aktivt osmidig i ditt sätt
Citera
2021-12-09, 03:43
Medlem
Jag har väldigt kalla grannar där jag bor. Är van vid att hälsa men här får man känna in stämingen söka ögonkontakt innan man hälsar för att inte uppfattas som konstig.
Citera
2022-01-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ja alltså jag tänker på den minoritet som inte hälsar i situationer där majoriteten anser att det hör till normal artighet och social praxis att hälsa. Tex på en granne i närheten av bostadshuset eller i korridoren/köket på jobbet och liknande platser där de flesta människor hälsar. De som är mest hardcore tittar på den de möter, känner igen den de möter, hör ordet "hej" yttras, fortsätter titta på den de möter för att slutligen passera utan att hälsa. Vad fan tänker vederbörande? Det är förbluffande anti-socialt i min värld, men dessa människor finns det gott om. En annan grupp är de motvilliga hälsarna, de hälsar aldrig först men efter att man avlagt en hälsning får de fram en högst motvillig hälsning tillbaka. Deras kroppsspråk och ansikte ser ut som att de egentligen inte vill hälsa men gör det ändå. Jag undrar hur dessa människor vill bli bemötta. Vill de att man tittar bort när man möts och låtsas som att de inte finns? Vill de att man hälsar lika surt tillbaka nästa gång? "Jaja, hej på dej då om det ska vara så jävla nödvändigt att hälsa." Ni som befinner er i någon av dessa grupper kan väl förklara hur ni ser på denna sociala sedvänja?
Jag hälsar bara på dom som jag vill hälsa på. Vissa chefer hälsar jag på och vissa hälsar jag inte på precis som med kollegor och grannar osv osv. Men det är mycket sällan jag hälsar eller svarar på tilltal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in