Citat:
Ursprungligen postat av
BekraftadNeger
Jag erkänner gärna min felaktiga teori. Trodde mer på kaosbabbe som gått bananas på feminist eller extremhögerperson.
Frågon nu är om massmedia kommer erkänna att de hade fel om att det är ett "nazistdåd". Presskonferensen nu är tydliga, de ser ingen koppling för dådet till NMR.
Men på riktigt... Det är väl inte en enda i tråden som på fullt allvar påstått att NMR som organisation skulle vara inblandade? Det är väl inte heller någon massmedia som påstått att det handlar ett "nazistdåd". Det innebär inte att Theodors sympatier för den sakens skull är ointressanta.
Med tanke på hans "insändare" i Nördfront är det uppenbart att han har åtminstone viss ideologisk skolning och åt vilket håll han lutar politiskt. Det behöver inte ha något med mordet att göra, det är korrekt. Men man kan inte ignorera att han likförbannat sympatiserat med en organisation där våld mot "motståndare" romantiseras", detsamma kan man säga om SD och AfS. Inte för att jag tror att vare sig Åkesson eller Kasselstrand är nazister men kikar man på "fotfolket" och sympatisörerna till de partierna är det knappast några duvungar vi snackar om. Jimmie satt i sin ungdom och sjöng nidvisor om Olof Palme på en kryssning, för oss som har lite koll på 80- och 90-talet är SD:s rötter inget att förneka.
SD och AfS attraherar en viss typ av människor och det är självklart främst rasister, nötter som inte skäms för att skylla alla samhällets fel på invandrare och "folkförrädare" inom etablissemanget. NMR är lite mer än "rasister" men det är för de flesta sympatisörer det som håller dom samman. De ogillar inte bara invandring utan även invandrare i sig precis som de flesta AfS:are eller SD:are. Att de inte står för det är trist men fullt förståeligt.
Oavsett är hans politiska intresse av betydelse, då partierna och organisationerna han sympatiserat med har historik av att ta till våld mot oliktänkande. Tror knappast att någon AfS:are skulle säga ifrån om Theodor dök upp och förklarade sitt hat mot etablissemanget eller ens om han uttryckte att han är villig att mörda. De är i den bemärkelsen inte några "vanliga" partier och självklart har det betydelse för att detta mord kunde ske. Det är sak samma om han var medlem i NMR eller inte, det är oavsett en organisation Theodor stått nära och som knappast hymlar med vad de anser om politiskt våld. Kan även tänka mig att Theodor utsatt sig för ytterligare våldsgloriefierande genom att lyssna på "vit makt musik" och kika på klipp där NMR våldför sig på folk som opponerar sig emot dom. Ett effektivt sätt att avtrubba sig själv och hitta ett "inbillat" stöd för sina handlingar.
Mordet i sig behöver inte ha politiska förtecken men åtminstone jag tror inte att Theodor skulle hamnat i den situation han nu sitter i om han inte dragits till de kretsarna. Hans politiska världsåskådning har väldigt mycket med mordet att göra oavsett vad man anser då det är våldsbejakande organisationer på ett eller annat sätt alla tre om vi kikar bortom partiprogram och ser till verkligheten. Det är knappast organisationer som hjälpt honom med sitt psykiska mående tvärtom skulle jag påstå, vilket man inte behöver gå i taket för då det inte bör vara så svårbegripligt. Det är partier på ytterkanten bortsett från möjligtvis SD som såhär 2022 gör allt för att för att vara ett parti som alla andra riksdagspartier trots sin historia.
Gällande eventuella psykiska problem undrar jag lite hur det sett ut med medicinering/sjävmedicinering... Det är inte ovanligt att NMR:are är dömda för narkotikabrott/dopingbrott trots att de säger sig vara emot berusningsmedel. Har Theodor blandmissbrukat exempelvis benz och alkohol är det något som absolut kan ha med mordet att göra.
Hur man än vrider och vänder på det är det som skett tragiskt för alla inblandade, inte minst för Theodor som troligtvis kastat bort större delen av sitt liv till absolut ingen nytta. Han lär ångra sitt illdåd ordentligt när han inser hur han ställt till det för sig själv och konsekvenserna det kommer ge. För hans skull får vi hoppas att åtal inte dröjer allt för länge så han slipper sitta häktad i flera månader. Även om fängelse är tungt är det betydligt bättre än häktet.
Straffet bör bli 18år eller livstids fängelse om det visar sig att mordet var planerat på minsta sätt vilket det tycks ha varit.