Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-07, 11:57
Medlem
Mannen som misstänks för den dödliga attacken på Ing-Marie Wieselgren igår under Almedalsveckan förhördes under natten till torsdagen. Kammaråklagare Petra Götell bedömer att den avlidna kvinnan var målet med attacken.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/just-nu-33-aringen-erkanner-knivmordet-i-visby

https://www.dn.se/sverige/motivet-fortsatt-oklart-efter-knivdadet-i-visby/
Citera
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det finns många som lider av psykisk ohälsa, samt deras anhöriga, som anser att psykiatrin gör antingen för mycket eller för lite i landet. En del av dem tenderar att bli fixerade vid representanter för vad de anser vara fel och skuldbelägger dem för allehanda saker.

Det kom upp exempel igår på en användare här på Flashback som för många år sedan skrev en lång rad inlägg om att hon var Sveriges farligaste kvinna och att han eller någon annan borde mörda henne.
Vill du berätta mer? Vore guld om du kunde länka inlägget.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
På Almedals veckan hur många andra tillfällen har han inte haft?

Det finns även den möjligheten att han ville ha maximal publicitet för vad han skulle göra och då passar Almedalen bra ur det perspektivet också. Sedan ska han även tidigare ha varit i Almedalen, men då utan att hugga ihjäl någon, så han var uppenbarligen en återkommande gäst där.
Citera
2022-07-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Förutsatt att allt du skriver stämmer: Är det verkligen inte att klassa som ett politiskt motiv då? Jag menar om man riktar ett angrepp mot vad man ser som ledare för en samhällsinstitution man känner ett hat mot. Särskilt som han också i artikel/artiklar i ett politiskt medie uttryckt sig kritiskt mot psykiatrin i Sverige.

Jämför med om en antivaxxare, eventuellt psykiskt sjuk, skulle utföra ett attentat mot en företrädare för Folkhälsomyndigheten. Går det att direkt säga att det saknar politiskt motiv?

Jo - det köper jag. Någon form av politik rör det väl sig om - när man ger sig på ledare för samhällsinstitution, som du skriver.
Det jag motstrider är att hans gärning är att betrakta som ett nazistiskt terrordåd.

Skulle kunna tro att det kommer likna "psykologmordet" i Halmstad. Tog ut sin ilska på personalen han gick i terapi hos - och som han ansåg hade svikit honom. Men tror inte det kan klassas som politiskt eller terror.
Citera
2022-07-07, 11:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Vad gjorde MGM i Almedalen? Är det klarlagt?

Det är ju inte den bästa turistveckan direkt med allt uppbokat och extra dyrt.

Bra fråga. Förhoppningsvis får vi snart klarhet i det då han redan erkänt brottet (och därmed blivit en GM).
Citera
2022-07-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Vad gjorde MGM i Almedalen? Är det klarlagt?

Det är ju inte den bästa turistveckan direkt med allt uppbokat och extra dyrt.

Det tycker jag är en bra fråga och som borde resultera i en egen artikel(utredning. Varför var mördaren där överhuvudtaget för jag tänker också att det är ju inte direkt att han bara råkade vara där.
Citera
2022-07-07, 12:00
Medlem
Krickedixans avatar
Vilken mupp och vilken hemskt händelse.
Fruktansvärt!
Var han påhejad av sin nazzemamma eller gjorde han detta på eget bevåg?
Livstid
Vilka svinfamiljer det finns i vårt samhälle
Citera
2022-07-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Vad menar du? Det är väl klart man gör kopplingen mellan ett psykfall och en psykiatriker?

Liksom mellan en nazist och en jude...
Det var alltså hennes offentliga roll som var motivet bakom mordet enligt kammaråklagare, inte hennes enskilda arbete. Så vi kan alltså stryka psykfallsteorin som motiv även om personen i fråga var psyk, men det gäller ju alla inom NMR, så det verkar snarare ha varit ett planerat dåd med politisk underton på grund av hennes offentliga roll.
Ville han döda sin psykiatriker så behövde han alltså inte göra detta i Almedalen.

Handlar detta om en psykiatri-reform så fastställer ni ju alla själva att det alltså finns en politisk agenda...
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, du hade rätt! Frågan är om man kan kalla detta ett politiskt mord? Med största sannolikhet inte.

Hämndmotiv där han belastar henne för sina egna misslyckande kanske. Att han har nazistiska kopplingar ser jag mer som ett tecken på en störd individ som inte mår bra.

Jag tror det är politiskt. Kanske inte ”nazistiskt”, men om det är så att van haft ihjäl en representant för en samhällsinstitution som han av politiska skäl (kanske också personliga skäl) föraktar, så skulle jag beteckna det som politiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Vill du berätta mer? Vore guld om du kunde länka inlägget.

Jag vill betona att det handlar om en annan person. Inläggen illustrerar bara att hon varit hatobjekt för en del som lider av psykisk ohälsa:
(FB) Kvinna knivhuggen (avliden) i Visby under Almedalsveckan, 2022-07-06
Citera
2022-07-07, 12:02
Medlem
Mindbusinesss avatar
Motivet var nog inte politiskt. Snarare GM’s frustration över psykvården.
” – Mannen har lämnat en förklaring till sitt handlande. Kopplingarna till NMR är inte i fokus i utredningen, även om det bedöms och utreds vidare med andra myndigheter. Vi bedömer också att den avlidna kvinnan var det tilltänkta målet för attacken, och att det har att göra med hennes offentliga profil och engagemang för psykiatrifrågor, säger Petra Götell.
Mannen ska inte vara känd av polis sedan tidigare. Kammaråklagare Petra Götell säger att det i mannens handlingsförklaring framgår att han lider av psykisk ohälsa.
– Det framgår också att mannen har begått den här gärningen under narkotikapåverkan, säger hon.

Citera
2022-07-07, 12:03
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Mannen som misstänks för den dödliga attacken på Ing-Marie Wieselgren igår under Almedalsveckan förhördes under natten till torsdagen. Kammaråklagare Petra Götell bedömer att den avlidna kvinnan var målet med attacken.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/just-nu-33-aringen-erkanner-knivmordet-i-visby

Blir intressant att se fortsättningen. Är det GM som sökt hjälp men inte fått eller är det kanske GMs morsa som nekats hjälp och sonen tog saken, bokstavligen, i egna händer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in