Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-07, 11:51
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasmoln
Du kör samma race som Jimmie ser jag. "Jag vet inte!"

Eh, ja, eller som de flesta människor. När jag inte vet något så vet jag inte, om du vet så får du berätta.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Han har skrivit flera artiklar, och då fått bylinern ”gästskribent”. Han deltog också i flera demonstrationer med NMR. Tycker det är rätt klart att han varit sympatiskt inställd till dem.

Ja, man skriver väl knappast i den publikationen utan att ha sympatier för orgnisationen. Det blir närmast en språkfråga om sympatier är tillräckligt för att det ska kallas för "kopplingar" till NMR.

Och där finns det väl inte heller någon entydig standard. Anses det, att någon gästskribent, som skriver t.ex. i "Dagens Samhälle" har "kopplingar" till SKR (Sveriges Kommuner och Regioner)?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Var hon kontroversiell på något sätt? Jag visste inte ens att hon existerade.

Det finns många som lider av psykisk ohälsa, samt deras anhöriga, som anser att psykiatrin gör antingen för mycket eller för lite i landet. En del av dem tenderar att bli fixerade vid representanter för vad de anser vara fel och skuldbelägger dem för allehanda saker.

Det kom upp exempel igår på en användare här på Flashback som för många år sedan skrev en lång rad inlägg om att hon var Sveriges farligaste kvinna och att han eller någon annan borde mörda henne.
Citera
2022-07-07, 11:52
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbagron
Ganska solklart att motivet är psykisk ohälsa & hans enorma missnöje med den svenska psykiatrin (ganska förståligt).

Varför motivet är psykisk ohälsa - och inte politiskt/terror

- Polisen säger till Expressen - "Polisens slutsats efter gripandet är att mannen lider av psykisk ohälsa. I de första kontakterna med polis har han uppvisat tydliga tecken på att inte må bra."

- Jag tror knappast slumpen gjorde att en samordnaren för svenska psykiatrin mördades - av en psykiskt sjuk man.

- Skulle det vara nazistiskt motiv - varför en svensk medelålders kvinna utan större politiskt engagemang? Lär ju funnits massor mörkhyade, judar, homosexuella, partiaktiva, välkända nazistmotståndare m.m. på plats.

- Gärningsmannen borde attackerat fler om slumpmässig terror vore hans mål.

Motivet tycker jag känns klart. En psykiskt sjuk kille som sökt hjälp - men blivit sviken av psykiatrin. Tagit ut sin ilska mot högsta hönset. Tragiskt.

Nej men stackars liten då. På Almedals veckan som är en gång per år. Knappast ingen slump.
Citera
Medlem
Citat:
Och hans mamma är med och försöker ta tag i honom.

Nej det är inte han. Det är bekräftat nu.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Vad heter den personen då

Vet ej, då jag inte sett klippet. Den som påstod att det inte är samma person som GM är dock Jonathan Leman, som inte brukar hålla SD om ryggen. Fanns en tweet länkad tidigare i tråden.
Citera
2022-07-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Var hon kontroversiell på något sätt? Jag visste inte ens att hon existerade.

Detta är beviset för att motivet har med hans psykiska ohälsa att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är absolut möjligt och fullt realistiskt. Jag lutar åt att det var riktat mot henne specifikt, för den rollen hon hade. Men vi får se.

Ja, du hade rätt! Frågan är om man kan kalla detta ett politiskt mord? Med största sannolikhet inte.

Hämndmotiv där han belastar henne för sina egna misslyckande kanske. Att han har nazistiska kopplingar ser jag mer som ett tecken på en störd individ som inte mår bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PScholes18
Med din logik är det väl lika "klart som fan" att man gör kopplingen till nazism eftersom GM är nazist.

Lite löjeväckande att läsa alla er som aktivt går in här för att beskydda NMR med spekulationer. Dags att terrorstämpla denna sekt. Hur du inte fattar det är fan helt otroligt....

Vad menar du? Det är väl klart man gör kopplingen mellan ett psykfall och en psykiatriker? Han har bekräftat nu att det var honom som var målet.
Senast redigerad av Kimma7 2022-07-07 kl. 11:59.
Citera
2022-07-07, 11:54
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Parallellerna mellan Lindh och Wieselgren är faktiskt ganska kusliga. Båda knivhuggna till döds av personer som (till synes) hade psykiska problem. Båda med kopplingar till psykiatrin, Wieselgren som samordnare hos SKR och Lindh som gift med ordföranden för psykiatrireformen på 90-talet. Plus förstås att de utseendemässigt är väldigt lika varandra.
Wow, du sammanfattar exakt vad jag tänkte igår men inte orkade skriva ner.

Lindh och Wieselgren är väldigt lika. Det ser ut som ett samband men är förmodligen en diabolisk slump. *ryser*
Senast redigerad av allegrageller 2022-07-07 kl. 12:02.
Citera
2022-07-07, 11:54
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Alla brott begångna av en nazist är inte nazistbrott och alla brott begångna av en islamist är inte islamistbrott. Finns inget starkt högerextremt motiv att ge sig på Wieselgren.
På Almedals veckan hur många andra tillfällen har han inte haft?
Citera
2022-07-07, 11:56
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Vad gjorde MGM i Almedalen? Är det klarlagt? Gick han och lyssnade på olika seminarier som intresserade honom, som barns psykiska hälsa, om ASD? Men om man är intresserad av sådana frågor - varför väljer man då att surfa runt från den ena floskelorgien till den andra, som ju Almedalen består av? Måste finnas seriösare sammanhang för kunskapssökning.

Man kan ju gissa när man ser honom på bild, en lite frågande, fåraktigt snäll blick, fixeringen vid vissa saker som judar, samma invanda och bekväma kläder alltid, bor hemma, taskig hållning - att han är ganska klassiskt i autism-spektret.

Det är ju inte den bästa turistveckan direkt med allt uppbokat och extra dyrt.

Har betydelse för om dådet var spontant eller planerat.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-07-07 kl. 12:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in