2022-07-07, 09:10
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politrukens
Han har tagit emot en återbetalning för ett lån från sin granne insatt på sitt konto. Hur ska han veta vad dessa pengar kommer ifrån? Är det rimligt att spärra honom helt för en sådan sak? Det är ju i så fall grannen som ska utsättas för åtgärder.
låt mig gissa "lånet "var kontant men återbetalning sattes in på konto. banken är inte idioter.
Citera
2022-07-07, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
låt mig gissa "lånet "var kontant men återbetalning sattes in på konto. banken är inte idioter.

Du gissar. Oavsett är det sjukt att tredje man ska drabbas på detta sätt. Det är ju den som försökt att tvätta pengarna som ska drabbas. Pengarna borde istället ha låsts på Sasas konto tills vidare, men nej då. Istället väljer man att låsa hans konton och slänga ut honom helt. Banken kan göra så för att de vet att det inte medför några som helst risker.
Citera
2022-07-07, 10:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Om man tittar på utvärderingarna som gjorts av Penningtvättlagen står ingenting om "road kill", hur många oskyldiga som drabbas.

I Finansinspektionens beslut om viten för banker för bristande kundkännedom finns inte ett ord om risker för hur åtstramade regelverk drabbar oskyldiga.

Finansinspektionen är ett bra exempel på så kallad "regulatory capture". De har så stora och gemensamma intressen med bankerna att de helt tappat sin uppgift att värna allmänheten. Eller, de väljer aktivt att titta bort, självklart vet de om att det finns road kill - they just don't give a fuck.

Vi har sannolikt ett stort mörkertal men ingen vet hur stort det är, för de som skall vaka över systemet delar intresse med dem som de skall övervaka. Och de som drabbas vågar inte/kan inte opponera sig. Sååå praktiskt.

Makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut. Bankerna använder penningtvättlagen för att göra sig av med olönsamma kunder och Finansinspektionen spelar med.

Möjligen kan det bli någon liten förändring på FI nu när den empati- och fantasilöse Thedéen lämnat för Riksbanken. Men Fan tro't.

Oförvitlighet och att vara allmänhetens tjänare är inte FI:s grej.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-07-07 kl. 11:06.
Citera
2022-07-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Så med andra ord, om jag för över en "stor" summan pengar mellan mina egna konton så kan banken stänga ner en.

Sedan bör brevet inkludera ett kontoutdrag, annars kan det ju bli som han säger, man vet inte vilken transaktion de syftar på.

Sedan antyder hela detta på att man inte kan sälja saker på internet, för det finns en risk att den du säljer till håller på med något olagligt.

Nu ska det sägas att man inte vet om sasa talar full sanning, men ändå. Jag tror dessa lagar gör mer skada än nytta, och är fascism och gör invånarna rättslösa.

Jag tror inte att man går ut i media med namn och bild och dessutom ger tidningen fullmakt att utbyta alla information med banken om man har något att dölja. Det är ju lite detta som är problemet. Banken vet att de har störst förtroendekapital och att ingen har insyn i detaljerna. Därför är det mer troligt att gemene man tror att något fuffens trots allt försiggått och att banken haft fog för att stänga av kunden.

Banken riskerar ingenting alls, såvida inte FI reagerar eller om kunden drar ärendet vidare i domstol såsom Widar Nord (Fria Tider) gjort och vunnit. Hans ärende är klockrent vad gäller försöket att behandla honom som Sasa i artikeln men Widar hade lite andra ekonomiska muskler att driva ärendet.
Citera
2022-07-07, 10:57
Medlem
Citat:
Jag tror inte att man går ut i media med namn och bild och dessutom ger tidningen fullmakt att utbyta alla information med banken om man har något att dölja. Det är ju lite detta som är problemet. Banken vet att de har störst förtroendekapital och att ingen har insyn i detaljerna. Därför är det mer troligt att gemene man tror att något fuffens trots allt försiggått och att banken haft fog för att stänga av kunden.

Banken riskerar ingenting alls, såvida inte FI reagerar eller om kunden drar ärendet vidare i domstol såsom Widar Nord (Fria Tider) gjort och vunnit. Hans ärende är klockrent vad gäller försöket att behandla honom som Sasa i artikeln men Widar hade lite andra ekonomiska muskler att driva ärendet.

Jag tendera att tro på hans historia, säger bara att man aldrig kan veta, men i grund och botten så spelar det igen roll för bankerna ska inte få ha denna makt hursomhelst, även om han vore skyldig. Endast polis/åklagare/domare ska få stänga ner ett konto på detta sätt. Annars blir vi helt rättslösa.
Citera
2022-07-07, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag tendera att tro på hans historia, säger bara att man aldrig kan veta, men i grund och botten så spelar det igen roll för bankerna ska inte få ha denna makt hursomhelst, även om han vore skyldig. Endast polis/åklagare/domare ska få stänga ner ett konto på detta sätt. Annars blir vi helt rättslösa.
Håller med.
Citera
2022-07-07, 17:07
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Det senaste året har det framkommit mer och mer information om vanliga bankkunder som sagts upp från sitt bankengagemang på grund av att banken kräver förklaring om vissa transaktioner men sedan inte godtar förklaringen de får. Det kan handla om swishsummor till anhöriga där man inte skriver kvitto för varje transaktion eller så kan det handla om fullt legitima transaktioner som man vid förfrågan redovisar till banken och som banken bortser ifrån eller avfärdar.

Bankernas AML-avdelningar är oftast hemliga och får man ett beslut om uppsägning så finns det ingen att prata med eller kontakta. Det finns heller ingenstans man kan klaga och få beslutet överprövat. Oavsett så får man i många fall inte en chans till att resonera med någon kring vad för underlag som krävs eller hur banken bedömer. Man kan få prata med en receptionist eller någon oinitierad bankman som rabblar generell info kring AML-regler.

I lagen står att banken ska anmäla till polismyndigheten om banken har skälig grund för att säga upp bankengagemanget men detta görs inte i många fall när banken avslutar ens konton. Man får bara en notis och ett datum. Då får man söka sig till en ny bank men nu kommer ett lagförslag om att banker ska kunna dela information med varann i fall av misstänkt penningtvätt. Lagen tillkommer för att komma tillrätta med gängfinansiering men kan slå väldigt hårt mot vanliga medborgare om lagen om penningtvätt fortsätter att tolkas vitt av bankerna och att man som kund står utan hjälp om man anser att man blivit oskyldigt dömd. Vad händer när en bank för en felaktig bedömning och avslutar ens konton och när man sedan inte får ett konto hos någon annan bank på grund av detta?

Googlar man så finns det en del exempel på folk som drabbats, dock tror jag att mörkertalet är stort. Det finns ett stigma kopplat till detta och inget man gärna vill skylta med för risk att bli dömd på förhand. Gemene man tror inte att detta ska kunna drabba någon som har rent mjöl i påsen och eftersom man inte har all info så är det lätt att döma den som drabbats.

Par exempel:
https://morgonposten.se/2021/12/13/swish-sa-stryper-sparkbanken-skane-sabinas-konton-och/
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1636332-banker-kundkannedom-penningtvattslagen

Men vad är det då som gör att vissa bara blir straffade för detta? Har själv swischat större summor pengar och dessutom fått större summor swischat till mig. Har aldrig blivit ifrågasatt om detta.
Citera
2022-07-07, 18:29
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Men vad är det då som gör att vissa bara blir straffade för detta? Har själv swischat större summor pengar och dessutom fått större summor swischat till mig. Har aldrig blivit ifrågasatt om detta.

Som sagt är en viktig faktor om man har lån eller på annat sätt genererar inkomster till banken, till exempel genom fonder och diverse försäkringar. De som inte genererar inkomster är lättare att göra sig av med.

En annan är om man har regelbunden lön eller istället driver företag och har oregelbundna inkomster. Och motsvarande regelbundna utgifter eller istället betalar större summor mera sällan.

Kontantuttag istället för många kortköp anses nog också misstänkt.

Betalningar till och från utlandet har säkert betydelse.

De som blivit kollade en gång, kommer att utsättas oftare, även om de visat sig vara ok.

Allmän trevlighet hos kunden borde inte ha någon betydelse, men är säkert väldigt viktigt i slutändan.

Men så länge Finansinspektionen tar klasshänsyn i sin myndighetsutövning och inte utreder kommer vi inte att få veta varför.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-07-07 kl. 18:42.
Citera
2022-07-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Som vanligt börjar pöbeln hacka på bankerna. Folket i landet har valt regeringar som antingen påhejar utvecklingen eller lägger sig platt för penningtvättlagarna och anti terroristlagarna som de kallar det. Men tror ni på fullaste allvar att bankerna vill ge sig in i denna djungel av lagar och hålla på med all jävla byråkrati, tror ni de tjänar pengar på det?
Nej och resultatet blir att de stänger av en massa folk för annars får de böter i framtiden för detta precis som de får böter nu.

Nu när de får böter

Kallar du miljardböter för en klapp på baken.
Tror du aktieägarna vill ha miljardböter?

Lite samma grej som att skylla allt på invandringen, eller allt på politikerna, media etc. Gå till källan istället de med den riktiga makten. FOLKET, svensken är korkad.

Det säger ni om alla frågor. Men det finns problem som ni ignorerar.

1. Det finns inga alternativ att rösta på.
2. Även om det gjorde det så kommer nästa problem. Då du röstar på ett parti så röstar du på ett smörgåsbord av olika ideer. Så även om du röstar på parti x för de är emot dessa lagar, så kanske samma parti är för öppna gränser som du kanske emot etc. Så det går inte att resonera som du gör. Detta är ett av problemen med demokrati. Detta är en av orsakerna till varför jag inte röstar.
Citera
2022-07-08, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Som sagt är en viktig faktor om man har lån eller på annat sätt genererar inkomster till banken, till exempel genom fonder och diverse försäkringar. De som inte genererar inkomster är lättare att göra sig av med.

En annan är om man har regelbunden lön eller istället driver företag och har oregelbundna inkomster. Och motsvarande regelbundna utgifter eller istället betalar större summor mera sällan.

Kontantuttag istället för många kortköp anses nog också misstänkt.

Betalningar till och från utlandet har säkert betydelse.

De som blivit kollade en gång, kommer att utsättas oftare, även om de visat sig vara ok.

Allmän trevlighet hos kunden borde inte ha någon betydelse, men är säkert väldigt viktigt i slutändan.

Men så länge Finansinspektionen tar klasshänsyn i sin myndighetsutövning och inte utreder kommer vi inte att få veta varför.

Bra sammanfattning. Bankerna tjänar inga nämnvärda pengar på en kund som bara sätter in pengar och använder bankkonton för diverse transaktioner. Om man vägrar ta "lån" (bankkrediter som inte kan skiljas från pengar) eller ta alternativkostnaden att köpa deras fonder så är man mest en belastning. Bankerna behöver egentligen inga insättare idag, bara låntagare.

Jag blev själv av med mina konton i en av storbankerna för att jag vägrade redogöra för (och i stället berättade vad jag ansåg om dem) vad jag hade gjort med pengar som jag fört över till mitt eget konto på en annan bank. Jag var dock redan flaggad sedan tidigare, av allt att döma, efter ett par utlandsöverföringar som de inte gillade.

Att ha fler än en bank och i möjligaste mån använda kontanter och bitcoin är min väg framåt.

Bankerna kommer att ha spelat ut sin roll snart, men i nuläget är det förstås väldigt besvärligt att vara helt utan banktjänster.
Citera
2022-07-10, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn

Det är bara en tidsfråga innan även du blir flagga. Naturligtvis har man automatiska system som gör detta. Som vanligt vill man säkert påstå att systemen är väldigt sofistikerade men det är de aldrig. Det är I praktiken extremt svårt att bygga smärta system, inte ens Google klarar det.

Gissar att man helt enkelt kollar om avsändare blivit flagga nån gång, belopp, betalsätt (swish, bank etc). Om en användare blivit flagga så flaggans de användare som han överför till. Alltså sprids det i systemet tills alla användare blivit flaggade. Enbart de som har 0 transaktioner slipper flagg.
Citera
2022-07-10, 10:28
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Som vanligt börjar pöbeln hacka på bankerna. Folket i landet har valt regeringar som antingen påhejar utvecklingen eller lägger sig platt för penningtvättlagarna och anti terroristlagarna som de kallar det. Men tror ni på fullaste allvar att bankerna vill ge sig in i denna djungel av lagar och hålla på med all jävla byråkrati, tror ni de tjänar pengar på det?
Nej och resultatet blir att de stänger av en massa folk för annars får de böter i framtiden för detta precis som de får böter nu.
Nu när de får böter

Kallar du miljardböter för en klapp på baken.
Tror du aktieägarna vill ha miljardböter?

Lite samma grej som att skylla allt på invandringen, eller allt på politikerna, media etc. Gå till källan istället de med den riktiga makten. FOLKET, svensken är korkad.
Jag gillar ditt inlägg. Såhär är det. Svensken är korkad och framför allt hjärntvättad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in