2022-07-06, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Ja.

Jag lyckas då inte fota mindre än halva ytan på ett klot och samtidigt få det omgivet av bakgrund hur jag än gör.

Och ja nu har jag testat ett tag.

Och om det går och det är förklaringen till att Blue Marble ser ut som den gör skulle jag hävda att det inte är en bild på ett jordklot utan en bild på en del av jorden.
Citera
2022-07-06, 22:33
Medlem
Defacto: Små "låtsastabbar" som går att tekniskt förklara, gör en lögn mer trovärdig. Därför vill man inte ens göra allting rätt/bra.

Man vill att skeptiker ska hitta fel, som man har förberett förklaringar till. Det gör lögnen mer trovärdig och skeptiker får fokusera på fel saker (precis som i den här tråden).

Blir jag ertappad med handen i syltburken (på flit), så skulle jag ha en förklaring som vände mig till godheten själv. Tänk steget före jämt. Frimurare är inte världshärskare utan anledning.

Till stor del är det så. Möjligtvis inte alltid.
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-06 kl. 22:41.
Citera
2022-07-06, 22:47
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Och om det går och det är förklaringen till att Blue Marble ser ut som den gör skulle jag hävda att det inte är en bild på ett jordklot utan en bild på en del av jorden.

Hur tusan tar du någonsin en tvådimensionell bild av ett tredimensionellt objekt som inte bara visar "en del" av det?

En bild på dig framifrån är kanske inte en bild på dig, eller? För att "faktiskt" ta en bild på dig behövs en tredimensionell fullständig inscanning och fördelat lapptäcke av textur på grafisk modell, eller hur? Nej, för då är det ju CGI...
Citera
2022-07-06, 23:07
Medlem
Citat:
Jag lyckas då inte fota mindre än halva ytan på ett klot och samtidigt få det omgivet av bakgrund hur jag än gör.

Låt mig hjälpa dig:

https://ibb.co/pX8ckC6
https://ibb.co/s5sJ6z4
Citera
2022-07-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Man har inte vetat att jorden är rund sedan de gamla grekernas tid, man har trott. Det är första på senare vi har fått de bekräftat eftersom Neil Armstrong och andra varit ute i rymden och sett hela härligheten med egna ögon.

https://www.youtube.com/watch?v=W_-ZwA-ZBcE

Så när Johannes Kepler skrev sina lagar på 1500-talet så gissade han bara att jorden var rund och hoppades på att någon skulle kunna bevisa det 500 år senare?
Citera
2022-07-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Struntprat. Miljoner och åter miljoner bilder på Jorden tog under den perioden. Du kanske menar bilder på hela Jorden. Det är svårare eftersom du måste vara en bra bit från Jorden för att få in hela Jorden i en och samma bild. Och få farkoster färdades så långt under den perioden. Men ditt påstående är fortfarande strunt. Här är en bildsekvens från en av många farkoster som tog bilder på Jorden från långt bort.

https://www.youtube.com/watch?v=48-XvX5VfxI

Obama ansåg tydligen att bilden var den första sedan 1972, för han gjorde ett stort nummer av det i ett av sina tal.

Edit: tydligen gällde det en bild från DSCOVR. Så mellan 1972 och 2015 fanns det alltså ingen bild av jorden.

Citat:
Du har väldigt svag förståelse av vad "composite image" innebär. Tar du tre riktiga bilder på ett riktigt objekt och sammanfogar de så blir inte objektet automatiskt fejk. Är det svårt att förstå? Om någon lånar din mobil och tar en bild av dig med panorama funktion, blir du fejk då? För panoramabilder är "composite images". Trillar polletten ner?

Det här tänker jag inte låta dej komma undan med. Det är inget riktigt foto av jorden. inte ens i närheten. Gå in och läs igen på Wikipedia om du inte tror mig. Ingen förnekar att bilden är resultatet av ett väldigt klippande och klistrande.

Citat:
Verkligen? Och vem har uttalat denna "halvt uttalade sanning"? Och vem är det som konstant målar fejkbilder från Himawari 8, EN VAR TIONDE MINUT, som dessutom stämmer överens med vädret människor upplever på marken? Vem? Hur? Och varför? Att ha en sån armé med slavar som konstant spejar efter väder över 50% av jorden, sammanställer datan och sen målar bilder på 10 minuter som är så detaljerade att man kan se vulkanutbrott (som ingen ens visste om innan dessa bilder) skulle kosta mer än Himawari 8s kostnad på 6,5 miljarder spänn. Och vad är poängen?

Dem halvt uttalande sanningen är alltså att bakgrunden, själva jordklotet, är "Blue Marble dataset". Färdiga bilder alltså. Det är vad NOAA som samarbetar med Japans meteorologiska myndighet själva har sagt.

Mysteriet kvarstår alltså varför det finns så få riktiga bilder av jorden. Ja det kan verkligen ifrågasättas om det finns någon över huvud taget. Jag fattar inte hur den är funtad som inte tycker att detta är märkligt.
Senast redigerad av Fleuch 2022-07-06 kl. 23:51.
Citera
2022-07-06, 23:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Man har inte vetat att jorden är rund sedan de gamla grekernas tid, man har trott. Det är första på senare vi har fått de bekräftat eftersom Neil Armstrong och andra varit ute i rymden och sett hela härligheten med egna ögon.

https://www.youtube.com/watch?v=W_-ZwA-ZBcE
Rent tramspåstående. Man seglade jorden runt 450 år innan Armstrong vandrade på månen så jordens form var bevisad långt innan man ens tänkt tanken på att skicka upp människor i rymden. Går ju knappast att segla jorden runt på en platt jord. Då skulle ju Magellans skepp trilla över kanten alternativt kört in i isväggen.
Citera
2022-07-07, 00:25
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Här har du väldigt tydligt hur det fungerar:

https://www.diyphotography.net/wp-content/uploads/2017/01/mJqIwLT-Imgur.gif

https://twistedsifter.com/wp-content/uploads/2019/02/focal-length-gif-in-photography-1.gif

Du ser alltid mindre än 50% av en jordglob.
Citera
2022-07-07, 07:05
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Hur uppstår kraften i densitet? Vad avgör densitetkraftens riktning?

Uppenbarligen lever vi på ett ställe där saker med högre densitet dras neråt. Och tvärtom. Hur det vet att det ska upp eller ner ur vårt perspektiv vet jag inte.
Och vi har en viss densitet som vill neråt. Men jorden är i vägen så vi är i perfekt läge på "densitetsskalan" för att kunna röra oss fritt och balansera. Men hoppar vi från en byggnad har vi för hög densitet för att våra kroppar ska klara det.

Så är det ju, det kan du väl inte förneka?
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-07-07 kl. 07:52.
Citera
2022-07-07, 08:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Uppenbarligen lever vi på ett ställe där saker med högre densitet dras neråt. Och tvärtom. Hur det vet att det ska upp eller ner ur vårt perspektiv vet jag inte.
Och vi har en viss densitet som vill neråt. Men jorden är i vägen så vi är i perfekt läge på "densitetsskalan" för att kunna röra oss fritt och balansera. Men hoppar vi från en byggnad har vi för hög densitet för att våra kroppar ska klara det.

Hur dras det med lägst densitet nedåt i din modell?

Varför dras luften ned mot mark och vatten?
Citera
2022-07-07, 08:26
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Eftersom vatten har högre densitet än luft bör det enligt ditt resonemang finnas något slags "densitetsgränser" överallt där luft möter vatten.
Det finns massvis med vattensamlingar på olika höjd över havet. Betyder det att gränserna är olika beroende på var vattnet befinner sig. Och hur ligger det till där det rinner floder och älvar?
Citera
2022-07-07, 08:29
Medlem
Citat:

Nopp, det stämmer inte. Densitet är ingen kraft och saknar riktning.

Vidare vet vi att kraften är proportionell mot massan och inte densiteten, ett kilo bomull är lika tungt som ett kilo bly.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in