2022-07-06, 19:12
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag vet inget om solstormar kan ske på riktigt, det är mycket möjligt. Men åter igen, allt vi tror oss veta om rymden solen etc...kommer från ett visst håll. Det skulle(också) kunna bli nånting som används mot oss på ett lömskt sätt.
Galileo Galilei föddes 1564. Han upptäckte en hel del av det som finns i rymden. bl. a
Citat:
. Hans bidrag till observationsastronomin inkluderar bekräftelsen av Venus olika faser, observationen av de fyra största satelliterna kring Jupiter, observationen av Saturnus ringar samt upptäckten av solfläckar.
Är det från hans håll du menar att vår kunskap om rymden kommer? I vilket fall som helst är det några hundra år innan NASA bildades.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei
Citera
2022-07-06, 19:19
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Men han har ju rätt.

Det ser jag med.

Du ser hälften i öst västlig riktning. Och du ser hälften i nord sydlig riktning.

Det får jag till en fjärdedel.

Vad får du det till?

Det är bara perspektiv. Jag tycker inte om att länka till kreationister men demonstrationen är bra:

https://answersingenesis.org/blogs/danny-faulkner/2018/08/28/nasa-changing-size-north-america-and-flat-earth/

Samma ignoranta fråga besvaras på Quora med en liknande demonstration:

https://www.quora.com/Why-do-all-the-Earth-photos-from-NASA-look-different

Som förklarat är det enkla fotografiska principer som ligger till grund för detta.
Citera
2022-07-06, 19:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jeranism
Det är bara perspektiv. Jag tycker inte om att länka till kreationister men demonstrationen är bra:

https://answersingenesis.org/blogs/danny-faulkner/2018/08/28/nasa-changing-size-north-america-and-flat-earth/

Samma ignoranta fråga besvaras på Quora med en liknande demonstration:

https://www.quora.com/Why-do-all-the-Earth-photos-from-NASA-look-different

Som förklarat är det enkla fotografiska principer som ligger till grund för detta.

Du menar att perspektivet är för nära för att få in en bild på halva klotet?
Citera
2022-07-06, 19:22
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Men han har ju rätt.

Det ser jag med.

Du ser hälften i öst västlig riktning. Och du ser hälften i nord sydlig riktning.

Det får jag till en fjärdedel.

Vad får du det till?

Ser jag hälften av en sfär så ser jag hälften av en sfär. Har ni försökt räkna ut hur mycket man ser?! 1/2 multiplicerat med 1/2? För ni kan uppenbarligen inte räkna. Finns ingen matematik att ens applicera här. Var får ni multiplikation ifrån? Varför inte division? Eller addition?
Ta bilder av er jordglob, istället, med samma perspektiv som Apollo 17 1972 och visa här. Ni kan inte räkna så försök inte ens.
Citera
2022-07-06, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Ser jag hälften av en sfär så ser jag hälften av en sfär. Har ni försökt räkna ut hur mycket man ser?! 1/2 multiplicerat med 1/2? För ni kan uppenbarligen inte räkna. Finns ingen matematik att ens applicera här. Var får ni multiplikation ifrån? Varför inte division? Eller addition?
Ta bilder av er jordglob, istället, med samma perspektiv som Apollo 17 1972 och visa här. Ni kan inte räkna så försök inte ens.

Ge dig. Jag vet att jag ser mer yta när jag tittar på en jordglob i samma vinkel.

Ta fram en jordglob själv och titta efter.
Citera
2022-07-06, 19:27
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Du menar att perspektivet är för nära för att få in en bild på halva klotet?

Avståndet från objektet hos observatören påverkar hur mycket den ser, ja. Om fotot tas nära Globen kommer man se mindre än om fotot är taget långt ifrån. Först vid oändligt avstånd är det exakt 50 % man ser. Denna bild kanske illustrerar detta tydligare för dig:

https://assets.answersingenesis.org/img/articles/2018/09/drawing-of-globe-cap.jpg

Din hjärna lurar dig att tro att du i alla fall ser 50 % oavsett avstånd därför att du tittar på en tvådimensionell cirkel.
Citera
2022-07-06, 19:28
Avslutad
Citat:
Avståndet från objektet hos observatören påverkar hur mycket den ser, ja. Om fotot tas nära Globen kommer man se mindre än om fotot är taget långt ifrån. Först vid oändligt avstånd är det exakt 50 % man ser. Denna bild kanske illustrerar detta tydligare för dig:

https://assets.answersingenesis.org/img/articles/2018/09/drawing-of-globe-cap.jpg

Din hjärna lurar dig att tro att du i alla fall ser 50 % oavsett avstånd därför att du tittar på en tvådimensionell cirkel.

Har svårt att tolka dig på något annat vis än att det inte finns någon bild på en rund jord där halva klotet syns.
Citera
2022-07-06, 19:32
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Har svårt att tolka dig på något annat vis än att det inte finns någon bild på en rund jord där halva klotet syns.

Så är fallet. Du kan faktiskt inte heller se det med dina egna ögon förutom på mycket stort avstånd vilket är geometriskt uppenbart från bilden jag skickade.

Vad är det som gör att du inte tror på platta jorden som din bror? Vad gör att han tror på den?
Citera
2022-07-06, 19:35
Avslutad
Citat:
Så är fallet. Du kan faktiskt inte heller se det med dina egna ögon förutom på mycket stort avstånd vilket är geometriskt uppenbart från bilden jag skickade.

Vad är det som gör att du inte tror på platta jorden som din bror? Vad gör att han tror på den?

Ignorerar dina frågor just nu och ställer en egen.

Om det inte är en effekt af fish eye lins. Och man samtidigt inte ser 50 % av jorden. Hur kommer sig det då att man ser ett stort svart fält omge jorden på Blue Marble?
Citera
2022-07-06, 19:36
Medlem
Svaret är perspektiv. Om man befinner sig väldigt nära en sfär ser man inte hela ytan pga sfären krökning. Vid ett långt avstånd från sfären syns hela ytan.

Detta testas mycket lätt med en fotboll med klassisk pentagonmönster, och en mobil. Fota bollen från 5cm håll och 10 meters håll. jämför antalet pentagoner på bilderna.
Citera
2022-07-06, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Svaret är perspektiv. Om man befinner sig väldigt nära en sfär ser man inte hela ytan pga sfären krökning. Vid ett långt avstånd från sfären syns hela ytan.

Detta testas mycket lätt med en fotboll med klassisk pentagonmönster, och en mobil. Fota bollen från 5cm håll och 10 meters håll. jämför antalet pentagoner på bilderna.

Kan du fota mindre än halva bollen och samtidigt få med bakgrund som omger hela bollen?
Citera
2022-07-06, 19:42
Medlem
Citat:
Kan du fota mindre än halva bollen och samtidigt få med bakgrund som omger hela bollen?

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in