Citat:
Ursprungligen postat av
buhusan
Absolut! Och det är en tröst.

Jag känner 1 som avlidit så jag är tack och lov än så länge förskonad från mycket förlorade anhöriga. Jag inser ju att jag har problem och är sjuk och jag försöker göra något åt det tills jag kan få hjälp, men det dyker upp rätt ofta tyvärr. Och eftersom jag alltid flyr ifrån tanken så lär det väl aldrig sluta heller.
Senast någon dog lite för ung (om än i min indirekta närhet) var i helgen. Jag vet med stor erfarenhet att det sällan är människor som lever goda liv som förolyckas tidigare och inte uppnår högre ålder.
Det enda du/ni egentligen behöver gardera er mot är nog snarare tvist från släktingar utifall det finns en gemensam bostad som ägs (eller allt ni äger gemensamt). Att leva med ständig rädsla för döden tyder på helt andra olösta problem som du behöver ta itu med. Jag själv hade som sagt börjat överväga huruvida du ämnade att avsluta mitt liv. Därmed är det nog rätt betydelsefullt om du inte vill lämnas, att ta itu med din existentiella ångest.
Jag förstår att det måste vara jobbigt att ha de här påträngande tankarna men istället för att leva ut dem eller försöka tränga undan dem, försök att i lugn och ro ifrågasätta dem. Är de realistiska scenarios som kommer påverka era liv inom kort? Acceptera att du känner oro, rädsla, ångest. Fråga dig vart dessa känslor härstammar? Kanske hade du en turbulent barndom? En oberäknelig förälder eller otrygga boendeförhållanden.
Saken är att du redan lever i den oro du skulle uppleva
om något skulle ske. Du tar inte ut det bara en gång utan mer eller mindre dagligen.
Jämför med dödsfallet som jag nämnt skedde. Ingen närstående till mig men jag började omedelbart bringa samtal, kommun, Fonus, Försäkringskassan, Skatteverket. I förrgår insåg jag att jag går för snabbt fram när jag ville fixa alla praktiska saker och likväl kunde ha bett om fullmakt för att ordna upp administrativa uppgifter såsom bankpapper osv.
Jag är van vid att ta ansvar för andra människor. När jag själv behövt någon har jag ändå fått stå med allt upp i halsen utan hjälp oavsett vilka svårigheter som skett. Jag har inte bara tagit hand om mig själv utan allt & alla i större delen av mitt liv (struntat i det för mestadels det senaste decenniet). Jag upplever den faktiska dödsbodelägaren som slarvig och inte särskilt ansvarsfull när det kommer till viktigare uppgifter i livet.
Men saker har alltid löst sig bättre för hen än för mig och sannolikt för att folk ändå hjälper den mer som klarar mindre själv, oavsett vad är det jobbigare att jag stressar på (det fanns ursprungligen fler viktigare aspekter som nu försvunnit gällande myndigheter och administration) när saker som regel ändå löser sig i livet. Ringde ett sista samtal igår och nu har jag släppt dödsboets skötsel hel. Det rätar ut sig. Jag
måste inte fixa allt och andra människor är fullt kapabla att sköta saker själv.
Släpp kontrollen över andra människor. Livet händer och du kan inte gardera varken dig själv eller andra mot det.