2022-07-05, 23:57
Medlem
Min sambo och jag har varit ett par i snart 8 år och vi har snart för ett år sedan flyttat tillbaka till min familj. Bodde i ett annat län några timmar bort innan på grund av att jag fick jobb där.

När vi hade varit ett par i cirka ett år så fick jag jobb typ 4h bort ifrån där jag bodde hos min familj. Vi bestämde att både sambon och jag skulle flytta ihop gemensamt i den nya staden vi flyttade till och det gjorde vi. När vi planerade för flytten så undrade sambon ifall vi kunde köra förbi hens stad och hämta hens saker på vägen till den nya staden, vilket skulle innebära att vi först måste åka 280km till hens stad för att sen åka resterande 197km till den nya staden. Raka vägen blir 300km. I praktiken blir det ungefär 180km omväg. Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag sa men det blev inte av och hen blev sur för det. Jag kände mig skitdum och fick dåligt samvete. Dessutom hade det inte fått plats på släpet ändå eftersom det var fullt, men det visste jag inte när jag sa nej. Nu i efterhand tycker jag det är väldigt mycket att ens fråga om och bli sur över, men det kanske är för att jag själv aldrig ens hade tänkt tanken.

Vi flyttade ner, började jobba och mådde piss så jag sjukskrev mig och blev av med jobbet. Min partner sa upp sitt plugg för att flytta med mig och skyllde det sen på mig, att hen hade hoppat av skolan. Jag vet till och med att jag blev förvånad och glad över att hen ville med, så tvång hade det verkligen inte varit. Men K hade i alla fall ett extrajobb i sin hemstad som hen åkte till och jobbade då när jag blev arbetslös. Jag hade råångest över att jag inte skulle få lön och hade en lägenhet. Jag hintade lite om att ifall sambon kanske kunde ge mig lite pengar för att i alla fall betala hyran, men ag sa det aldrig rakt ut så fick egentligen inget riktigt svar men jag vet att jag förstod att det inte kommer bli så. Nu i efterhand? Märkligt eftersom vi levde på mina pengar med möbler etc och även allt runtomkring när jag blev arbetslös. Det jämnade dock ut sig när vi köpte hus tillsammans och sambon gick in med pengar för det. I slutändan har vi lagt ut ungefär lika mycket av våra egna sparade pengar. Dock erbjöd jag att hon skulle få tillbaka sin del, som hon lagt ut för mig på insatsen. I efterhand har jag inga planer på det med tanke på att jag redan lagt från mina tidigare och det vet hen om.

Just det, i början när vi skulle flytta ihop så sa min mamma att vi skulle ha samboavtal. Jag sa det till min nuvarande sambo och då blev hen skitsur och förstod inte alls varför vi skulle ha det. Hen ville gärna ha delad ekonomi också.

Vi båda fick jobb, det ordnade sig, vi flyttade runt, bytte jobb osv. Vi köpte som sagt hus och bodde där några år tills vi sålde och flyttade tillbaka till mina päron. Det var också något hen väldigt gärna ville... Förstår fortfarande inte varför hen inte vill bo i sin hemstad som är större, men hen vill tydligen inte det och sambon vill vara nära någon av våra föräldrar.

Nu har vi snart bott här i mitt ''hem-landskap'' i ett år och jag har verkligen blivit fundersam. Under åren har hen aldrig velat gifta sig och det är såklart okej, men sammantaget med allt annat blir det snett för mig. Vi var förlovade och kastade ringarna för att sen bli förlovade igen, men sen tog vi väl av oss dom eller om hen slängde sin...? Tror hen slängde sen för den fanns inte när jag hade min. Nåväl, hen vill inte ha ringar längre men vill vara förlovad. Hen vill inte skriva testamente för att säkra framtiden eftersom det blir krångligt ifall man går isär. Hen blir sur när jag nämner det och skiter i hur det kommer bli ifall en av oss avlider. När jag frågade om vilken summa sambon har som livförsäkring för att jag skulle kunna matcha så blev det surt och hen tyckte att jag kunde försäkra för det jag ville. Jag fick veta i alla fall att det var en summa på 50.000:- och 3:- i månaden. Jag själv hade tänkt att försäkra så mycket jag bara kunde för sambon men det blir ju skevt när jag tänkte sätta 5 miljoner och hen 50 tusen. Jag har dock en livförsäkring på typ 200.000 genom ett försäkringsbolag som finns genom facket och den får väl stå kvar. Jag kan inte med gott samvete skita i eller sänka. Jag vill trygga framtiden för den jag älskar, men det vill tydligen inte min partner.

Så konstigt?! Är det inte? Verkar som att hen vill att tillgångarna som vi tillsammans tjänar ihop och köper för ska tillfalla dens familj och skiter i ifall jag står med problem. Det ska tilläggas att hens familj var emot vårat förhållande från början och inte pratade med mig på något år. Idag är relationen dock god.

Och vidare... Det är så klart en jäkla massa mer som finns och som spelar in men allt kommer jag inte på och allt går inte att skriva. Mycket bråk har präglat vår relation. Dels har jag haft mycket psykisk ohälsa som min partner har fått stått ut med. Fick några hårda ord om att hen inte kommer bry sig om mig mer utan kommer fokusera på sig själv istället. Egentligen inte konstigt i sig så, det är klart att det är jobbigt och jag förväntar mig inte att hens ska lägga ner sin själ, men det är klart att det gör ont när man vill ha stöd från hen. Och det är klart att relationen kan påverkas av hur dåligt det har varit, men eftersom jag har så mycket mer erfarenheter och tanker som hänt så blir det så mycket mer logiskt för mig att se på ett annat sätt än vad som kommer ut här i text. Dessutom är jag dålig på att formulera mig och får inte ut allting i text heller, mycket sitter uppe i huvudet.

Vill dock understryka att jag inte är felfri, men det jag undrar över är min partners beteende. Inte om hen eller jag gör rätt/fel utan bara försöka rodda i mina funderingar. Jag har ingen jag kan prata med direkt eftersom vi inte vill smutskasta varandra för våra nära och kära.

Sen vi flyttade hit för cirka 1 år sedan så har personen gjort slut 2 gånger genom sms och 1 gång velat ha paus. För mig är en paus lika med att göra slut och det vet vederbörande, men visst, en paus. Då sa jag att vi också skulle ta helt paus ifrån varandra och inte träffa varandras familj, ha gemensam ekonomi och dela på allt annat också. Skilt boende etc. Min sambo ville dock ha allting likadant, men en paus. Senare när vi delat upp all mat osv så insåg min partner vad hen förlorade och ville att vi skulle vara tillsammans. Jag var då rädd att hen bara sa så för att få som den ville med paus fast med kakan kvar. Eftersom det inte var så mycket fysiskt kontakt så hade det gått såklart. Hen ville aldrig pussas, kramas osv och jag undrade förbryllat varför hela tiden. Det var allt som oftast jag som visade kärlek i form av närhet också.

Efter ett tag igen så blev det bråk och vi pratade. Vi kom in på ifall vi skulle fortsätta eller inte. blablabla, om man hoppar mitt in i handlingen så sa jag att jag kommer göra slut ifall det ska vara ett kompisförhållande utan närhet, men att jag för allt i världen vill vara tillsammans med personen. Ungefär över en natt så blev det mer närhet, lite när som. Och det tycker jag också är konstigt hur man kan ändra så fort? Andra saker, som att t.ex. stänga toadörren har fortfarande inte löst sig efter flera månader. T.ex. att skriva upp saker för att hen glömmer, händer inte heller efter flera år. Men att ge närhet från att inte vilja, det gick jävligt fort.

Enligt hen är jag boven i allt drama 99,8% procent av fallen. Eller, ja, 100 har väl hen sagt men jag är inte helt hundra på att hen sagt exakt alla bråk. Men ändå, när jag inte ens gjort något så får jag skulden. Som t.e.x när jag uttryckte att hens mamma var respektlös och jag fick höra att jag alltid startar bråk när vi är där och sen grät för att jag inte förstod vad jag gjort för fel, så undrade min partner varför jag startar bråk och sen lipar för det. Eller som när dom pratar på sitt hemspråk och jag inte fattar någonting, som när dom har besök och jag sitter en hel middag och inte fattar något och jag då säger att det är respektlöst så är det inte det. När vi långt senare åker hem till hens föräldrars bekanta, som ena är utländsk och ena är svensk och HAN säger att det är respektlöst när dom säger några ord så blir jag totalt WHAT?!. Jag påpekar det men får inget svar. Och så här är det ofta... Jag säger en sak så är det dåligt, men när någon annan säger/gör samma sak så är det kul/okej/bra osv.

Hen kan svara andra på sociala medier men inte mig, på grund av att hen inte har tid. Men hen har tid med andra... Det kan alltså gå flera timmar utan svar och att hen har rast. Jag vet ju till och med att hen har rast eftersom jag har ringt med ett brådskande ärende och hen då har sagt att det är rast, men ändå inte svarat på sms.

---- Skriver i kommentarer resten ----

Jag kan inte sova men får nog sluta nu för jag kommer få sådana jäkla problem imorgon med trötthet. Det kommer jag iofs få med tanke på att jag borde sovit för flera timmar sen, men.

Kan någon liksom, få mig förstå, ha andra synvinklar? Jag blir snart galen. Kommer bara mer och mer saker nu, efter snart 8 år... Det är något som inte stämmer.

Och ja, jag är dålig på att uttrycka mig i text. Det är inte i ordning, det är mycket i huvudet, det är krångligt osv men jag gjorde ett försök. (Redan skrivit för mycket text så klistrar in i kommentarerna)
Citera
2022-07-05, 23:58
Medlem
Fortsättning:

Som ikväll, hen skulle byta vatten till vår hamster. Hen tycker det är svårt och inte så kul att göra det så jag brukar få göra det. När jag bad hen göra det så blev det lite gnissel. Vi gick i alla fall ut på promenad och jag skulle till bilen efter promenaden så hen gick in före. När jag kom in så låg hen i sängen och då frågade jag om hen hade bytt vatten. Jag fick svaret att hen gjort det men misstänkte ändå att hen bara ljög, för det ska tilläggas, i början när vi träffades så hade hen köpt ett tangentbord som hen skulle lämna tillbaka och SA att hen gjort det. Jag hittade det senare i garderoben.
Hen kan också väldigt lätt ljuga spontant, enligt hen själv. Lättare än när den hittar på.

Åter till historien om vår hamster som vi har trots att vi är mer än tonåringar;
Jag kollade flaskan sen och såg att det inte var ända upp. Alltså; hamstern har druckit. Det brukar vara så efter 1 eller 2 dagar. Men det är klart, hur ska jag bevisa det? Hen kanske inte fyllde ända upp...

Jag får ofta höra hur illa jag gjort och gör personen och ändå stannar hen kvar. Hen vill ha delad ekonomi, men vill inte skriva testamente för att inte binda sig.? JAG FÖRSTÅR INTE!
Hen gör slut flera gånger men vill ändå stanna?
Hen visar kärlek när jag säger att jag kommer gå om det ska vara kompisförhållande?

Jag har länge trott att hen är tillsammans med mig för ekonomiskt bekvämlighet samt att kunna träffa min familj och då helst mina syskon. Men det nekar hen till.

Har en låååång lista på bråk om vad som hänt osv, men det är inte riktigt det jag vill ha svar på. Jag undrar mer; är jag paranoid eller är det något som inte stämmer?

Som sagt, jag har ju mycket mer erfarenhet och känslor som jag inte kan uttrycka här men jag fick sån jäkla ångest ikväll så att jag började svettas. Jag vet inte om det är jag som börjar bli sjuk? Tidigare har jag fått höra att hen inte behandlar mig bra, men jag vet inte om båda sidor har kommit fram osv då.

Jag får ofta höra massa saker om mig själv som att jag är psykopat, manipulativ, ego, vrider och vänder på sanningen och massa mer. Egentligen inte intressant väl. Ska också tilläggas att min partner oftast inte ens får dåligt samvete...?

Hen kan ha lite egna regler kring sitt arbete kan jag tycka. Ta sig friheter på en nyanställning som att man äger stället. Det jag spontant kommer på är att hen skulle ge lön till en utdelare och frågar om hen kan ge lite mer, får ett nej men ökar lite ändå. Eller som att hen tänkte sluta tidigare och ta företagets bil hem och säga att hen jobbat längre utan att fråga. Jag vet att det har varit ngn mer gång men kommer inte på spontant. Och hen är också nöjd över sakerna? Jag menar på att det är lite märkligt.

Hen glömmer oftast saker och ”hör inte” vad jag säger, men skrattar bort det. Har jag ett problem så jävlar är det inte kul. Jag uppfattar det som att hen inte lyssnar på mig och bara nonchalerar, eftersom hen har koll på andra t.ex. och kan sköta ett jobb. Hen säger att hen har problem men gör knappt något åt det.

Om jag säger att hen ska gå till läkaren så är det nej, men om någon annan säger… ja dåååå ska man gå. Känns som att hen inte vill leva med mig genuint, men typ spelar teater för att få fördelar. Kanske är jag som är vidrig men så känner jag
Senast redigerad av buhusan 2022-07-06 kl. 00:31.
Citera
2022-07-06, 00:14
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Läste inte hela då det var alldeles för långt men då du får skiten för allt och att skulden hamnar på dig när du bara försöker få saker att fungera säger en hel del om henne. Verkar som du lägger in mer i förhållandet än du får ut.

Verkar som du heller inte trivs i förhållandet utan att det bara är massa bråk.
Citera
2022-07-06, 00:16
Medlem
[quote=KebabOchBearnaise|80791684]Läste inte hela då det var alldeles för långt men då du får skiten för allt och att skulden hamnar på dig när du bara försöker få saker att fungera säger en hel del om henne. Verkar som du lägger in mer i förhållandet än du får ut.

Verkar som du heller inte trivs i förhållandet utan att det bara är massa bråk.[/QUOTE

Jag är ledsen att det blev så mycket text. Men ja, det känns som att jag lagt in väldigt mycket och inte får tillbaka. Jag ändrar mig för hen heeela tiden. Till vilken nytta? Det kommer ju något nytt. Och hen själv kommer aldrig ändra sig för mig, sa hen.
Citera
2022-07-06, 00:18
Medlem
Låter som att hon är narcissisten och psykopaten som sedan projicerar det på dig. En parterapeut kanske kan hjälpa er rodda i det.
Citera
2022-07-06, 00:21
Medlem
Ska bara tillägga också att jag älskar hen över allt annat. Hen är bra på många vis. Vi har otroligt kul ihop! Eller i alla fall jag…
Citera
2022-07-06, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumma89
Låter som att hon är narcissisten och psykopaten som sedan projicerar det på dig. En parterapeut kanske kan hjälpa er rodda i det.

Jag sa det en gång och då hade hen kollat upp det med läkare som sa att hen inte var det… Men många gånger har jag trott att hen projicerar på mig… Tror ibland att jag blivit knäpp.

Terapeut har jag föreslagit innan som alltid är TVÄRNEJ. Nu efter att jag sagt flera ggr att hen borde kolla upp sitt minne så har hen pratat med psykolog på grund av stress. Och nu skulle hen gå med på parterapi men hävdar att hen inte skulle kunna säga något för att inte känna sig elak. Jag tror, eller mjah, ”vet” att hen redan pratar om mig.

Vågar inte heller säga dåliga saker om mig själv, för det snappar hen upp och använder mot mig. Det har hänt tidigare iaf.

Jag vet inte om det har med saken att göra, men hen är bra på att snappa upp ord, meningar, uttryck osv för att använda. Tycker det blir konstigt ibland. Använder mitt beteende mot mig oftast och byter typ taktik?! Jag kanske också ändrar mig, jag vet inte men
Senast redigerad av buhusan 2022-07-06 kl. 00:32.
Citera
2022-07-06, 01:28
Medlem
Alltså allvarligt... hen??? Jag orkade läsa typ halva första inlägget...

DU VET VÄL VAD DIN PARTNER HAR FÖR KÖN???

hon eller han. Hela problemet jag ser är att du inte ens vet ditt partners kön..

Lev tillsammans eller lev utan varandra.
Så svårt ska det väl inte vara?

Trivs ni ihop? Lever ni tillsammans eller isär?
Vad vill du? Vad vill din partner?
Citera
2022-07-06, 08:18
Medlem
Emellies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhusan
Jag får ofta höra hur illa jag gjort och gör personen och ändå stannar hen kvar. Hen vill ha delad ekonomi, men vill inte skriva testamente för att inte binda sig.? JAG FÖRSTÅR INTE!
Hen gör slut flera gånger men vill ändå stanna?
Hen visar kärlek när jag säger att jag kommer gå om det ska vara kompisförhållande?

Jag har länge trott att hen är tillsammans med mig för ekonomiskt bekvämlighet samt att kunna träffa min familj och då helst mina syskon. Men det nekar hen till.

Har en låååång lista på bråk om vad som hänt osv, men det är inte riktigt det jag vill ha svar på. Jag undrar mer; är jag paranoid eller är det något som inte stämmer?

Jag tolkar det som att din partner är bekväm med dig utan att ha några direkt djupare känslor, alternativt är lite kyligare rent känslomässigt än genomsnittet.

Oavsett så verkar du inte må bra i den här relationen och hade jag befunnit mig i en liknande sits hade jag nog övervägt att lämna den då det inte är värt att gå runt med all denna negativa energi i ett förhållande där jag är missnöjd.

Du tar upp mycket negativt och problem, men jag undrar vad det finns för positiva sidor hos din partner och erat samliv, vad är det som gör att du fortsätter hålla ihop med henne?

Citat:
Vågar inte heller säga dåliga saker om mig själv, för det snappar hen upp och använder mot mig. Det har hänt tidigare iaf.

Jag vet inte om det har med saken att göra, men hen är bra på att snappa upp ord, meningar, uttryck osv för att använda. Tycker det blir konstigt ibland. Använder mitt beteende mot mig oftast och byter typ taktik?! Jag kanske också ändrar mig, jag vet inte men

Aj, den där är giftig, speciellt i ett nära förhållande. Har råkat ut för det själv och upplevde det som väldigt sårande och påfrestande. Sådant går bort direkt för mig numera.
Senast redigerad av Emellie 2022-07-06 kl. 08:21.
Citera
2022-07-06, 08:43
Medlem
För helvete människa!

Du är kvinna och lever med en man, det är uppenbart för typ alla som läser din text så varför, varför, VARFÖR ska du hålla på och fjanta dig med hen?

Du skriver ju t.o.m HAN i första inlägget på ett ställe. Oops

Du vinner ingen anonymitet med det heller för OM någon som känner dig/känner till din situation läser ditt inlägg så är du så detaljerad att den personen ändå kommer att kunna se att "men det där är ju Lisa som skriver om sin relation med Pelle"

Du framstår bara som svagbegåvad.
Citera
2022-07-06, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Alltså allvarligt... hen??? Jag orkade läsa typ halva första inlägget...

DU VET VÄL VAD DIN PARTNER HAR FÖR KÖN???

hon eller han. Hela problemet jag ser är att du inte ens vet ditt partners kön..

Lev tillsammans eller lev utan varandra.
Så svårt ska det väl inte vara?

Trivs ni ihop? Lever ni tillsammans eller isär?
Vad vill du? Vad vill din partner?

Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
För helvete människa!

Du är kvinna och lever med en man, det är uppenbart för typ alla som läser din text så varför, varför, VARFÖR ska du hålla på och fjanta dig med hen?

Du skriver ju t.o.m HAN i första inlägget på ett ställe. Oops

Du vinner ingen anonymitet med det heller för OM någon som känner dig/känner till din situation läser ditt inlägg så är du så detaljerad att den personen ändå kommer att kunna se att "men det där är ju Lisa som skriver om sin relation med Pelle"

Du framstår bara som svagbegåvad.

Kan ni sluta bli så irriterade över ett harmlös ord och fokusera på sakfrågan? Ni ses som patetiska och kränkta över ingenting. Skärp er. Ni är som svenskarna som gråter på julafton för att Kalle Anka förkortats med 3 sekunder pga. rasistiskt inslag och ni skriker över att svenska traditioner håller på försvinna. Skaffa er ett jävla liv.

Till TS: Ni måste kommunicera rakt och tydligt så att du slipper denna överanalyseringen.
Senast redigerad av itsyourfault 2022-07-06 kl. 08:49.
Citera
2022-07-06, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Kan ni sluta bli så irriterade över ett harmlös ord och fokusera på sakfrågan? Ni ses som patetiska och kränkta över ingenting. Skärp er. Ni är som svenskarna som gråter på julafton för att Kalle Anka förkortats med 3 sekunder pga. rasistiskt inslag och ni skriker över att svenska traditioner håller på försvinna. Skaffa er ett jävla liv.

Till TS: Ni måste kommunicera rakt och tydligt så att du slipper denna överanalyseringen.

Det är inte harmlöst eftersom det försvårar sakfrågan. De inblandades kön är relevanta och skulle i de flesta fall påverka de svar som TS får.

Att det sen är ett korkat genus-påhitt gör det värre men är inte huvudsaken till protesterna, i alla fall inte från mig.

När syftet är att anonymisera historien och graden av anonymitet som uppnås är noll så framstår det bara som jobbigt och gör det svårläst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in