Citat:
Ursprungligen postat av
GormDenGamle
Nu är det så här, att jag jobbar inom psykiatrin, med specialkompetens inom just schizofreni. Och i juni, hade vi en patient (schizofren), som smetade in sig själv med avföring. Även badrummet. Så kom inte här och säg att jag stigmatiserar och kommer med lögner, tack!
Jag har suttit på psyk och ja, en mycket förvirrad flicka kunde inte hålla tätt och sköta toalettbesök. Det är därför det står med om de (med psykoser) klarar av sådant.
Mycket tragiskt med en vårdare (misstänker låg utbildning) som inte förstår skillnaderna mellan de som fullt medvetna trakasserar grannar och smyger omkring och smetar runt avföring lite dolt för att kränka andra, mot de som är svårt sjuka och inte kan ta hand om dem själva. Såg du det som skedde? Du förstår, ett
barn kan kleta om sig i avföring och allt runt omkring vilket är en sjujävla skillnad mot om ett äldre barn med högre kognitiva funktioner skulle gå runt och placera bajs där andra skulle komma i kontakt med det illvilligt.
Vilket du inte fattar är om vi struntar i avföring och jämför med urin. Det finns ett fåtal som kissar på sig, majoriteten som pissar mot husväggar etc gör det medvetet. Ett barn som kissar i en pool, är inte jämförbart med en vuxen som gör det för att kränka andra badgäster.
Jag struntar fullständigt i om du jobbar inom psykiatrin. Vedervärdigt att försöka stigmatisera att de med psykisk ohälsa vanligen skulle uppträda som den där mannen. Och du borde definitivt då förstått varför jag nämnde demens i sammanhanget. Jag har mött många psykotiska och även schizofrena som aldrig gjort något dylikt. Den enda var en tjej som behövde klistervak men sannolikt istället utsattes för övergrepp pga sitt tillstånd.
Jag vill se en källa. En jävligt bra sådan också på att de här typerna som i samhället uppträder så här illa skulle vara schizofrena. Deras sjukdomsbilder är snarare att de kan göra totalt galna saker de inte kan styra över, inte att de är genuint illvilliga och trakasserar grannar med ett genomtänkt och utstuderat beteende. Att de kan hamna i konflikter och uppträda socialt illa är inte detsamma som det här beteendet vi ser hos mannen.
Fruktansvärt illa att spä på fördomar mot människor som lider av allvarlig hjärnsjukdom. Om du jobbar inom psykiatrin borde du veta att det är de mer har personlighetsstörningar där de ger sig på andra som kan tänkas uppträda så där illa. En psykotisk människa skulle kunna klä av sig naken och sjunga i trädgården medan den försöker kommunicera med fåglarna. En mer behärskad människa har självkontroll. Och nog ser det ut som om mannen har självkontroll även om han gör annat också.
För de som läser och inte förstår skillnaden.
Den patientgrupp som pekas ut är den som inte klarar av att på egen hand sköta om toalettbesök, personlig hygien, städning och inte bara matlagning eller att komma ihåg att äta eller dricka, de kanske inte ens har förmågan kvar att kunna äta utan att gegga med maten, spotta ut den, osv. Vi kan jämföra med hur barn i låg ålder skulle kunna uppträda eller sakna förmågor till det grundläggande. Dessa individer klarar sig i det skicket inte alls i samhället eftersom de är akut sjuka och som regel har behov av sjukvårdsvistelse (LPT)
Därför vill jag se källa på att beteendet när folk ute i samhället uppträder illa, skulle vara synonymt med schizofreni eftersom det är svårt stigmatiserade människor som redan klandras för mycket när de trots att de lever under svår sjukdom, inte är skyldiga till allt som andra gör. Det är snarare människor som vi behöver ha mer förståelse för och lite högre medkänsla även om vi har svårt att kunna larma i civilsamhället när olika slags sjuka individer (av olika psykiska funktionsnedsättningar blivit dysfunktionella) och behöver tvångsvård.