2022-07-06, 16:10
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Säkert psykakuten sen i famnen hos socialen, saneringskostnader bör han få beta av, tänk stanken i trapphuset. Han blir svartlistad som hyresgäst då de flesta hyresvärdar kan kräva historik fr. tidigare, dvs. Han är rökt.
Men likt förbannat kommer han få ny bostad precis som han fick den han nu blivit vräkt från. Lite psykvård och sedan skriver en läkare att soc ska ge honom en bostad och sen är det nya grannar som får dras med hans problematik.
Citera
2022-07-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Väldigt mycket som är konstigt här, och det är inte första gången från hem och hyra.

Dels är artikeln skriven som om det vore Svensk Damtidning. (Är Hem och hyra nåt slags skvaller/underhållnings/skrämseltidning så är det kanske inte så konstigt i och för sig.)

Varför nämns inget om polisiära åtgärder? Varför publiceras bilderna och videon, som rimligtvis borde vara bevismaterial?

Är videon/bilderna lagliga till att börja med? Dvs är det ens lagligt att övervaka trapphuset med videokamera?
Du tycker att problemet är att det eventuellt har filmats och att filmer och bilder läggs ut i tidningen? Du har en mycket märklig syn på problemet, naturligtvis är det bajsmannen och ingen annan som är problemet
Citera
2022-07-06, 16:57
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Säkert psykakuten sen i famnen hos socialen, saneringskostnader bör han få beta av, tänk stanken i trapphuset. Han blir svartlistad som hyresgäst då de flesta hyresvärdar kan kräva historik fr. tidigare, dvs. Han är rökt.

”beta av”. Sådan människa kan ej fungera på en arbetsplats och kan därför inte dra in några pengar att beta av med.

Människor som är så fel i skallen att deras enda mål är att vara besvär, obehag och äckel för andra människor kommer vara ett problem var de än placeras. Även som hemlös hade han äcklat runt och bajsat vid lägenhetsportar med mera. Rimliga lösningen vore att bara avliva sådana människor. De fungerar inte vara del av mänsklig civilisation.
Citera
2022-07-06, 17:16
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fightnflight
Nej det är extremt ovanligt att människor som är psykiskt sjuka gör sådant.

Stigmatisera inte psykisk ohälsa med lögner.

Samma sak med att mannen skulle vara schizofren som någon sa. Det är inte typiskt för schizofreni att smeta omkring bajs i trapphus bara för att de drabbas av svårare psykisk sjukdom.

Vad för slags typ av störning vet jag inte men blod är något många med drag av kluster B kan hålla på med. Svårare missbruk verkar kunna göra vissa särskilt ofräscha men det här är ut som en gubbe. Kanske missbruksskador. Skulle kunna föreställa mig att vissa dementa människor som då fått mer hjärnpåverkan skulle kunna göra märkliga saker men sannolikt handlar det om störningar där människor vill kränka och utsätta andra för beteenden som ämnar att väcka obehag. Det är inte typiskt för människor som plågas av psykisk ohälsa.

Nu är det så här, att jag jobbar inom psykiatrin, med specialkompetens inom just schizofreni. Och i juni, hade vi en patient (schizofren), som smetade in sig själv med avföring. Även badrummet. Så kom inte här och säg att jag stigmatiserar och kommer med lögner, tack!
Citera
2022-07-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Nu är det så här, att jag jobbar inom psykiatrin, med specialkompetens inom just schizofreni. Och i juni, hade vi en patient (schizofren), som smetade in sig själv med avföring. Även badrummet. Så kom inte här och säg att jag stigmatiserar och kommer med lögner, tack!
Jag har suttit på psyk och ja, en mycket förvirrad flicka kunde inte hålla tätt och sköta toalettbesök. Det är därför det står med om de (med psykoser) klarar av sådant.

Mycket tragiskt med en vårdare (misstänker låg utbildning) som inte förstår skillnaderna mellan de som fullt medvetna trakasserar grannar och smyger omkring och smetar runt avföring lite dolt för att kränka andra, mot de som är svårt sjuka och inte kan ta hand om dem själva. Såg du det som skedde? Du förstår, ett barn kan kleta om sig i avföring och allt runt omkring vilket är en sjujävla skillnad mot om ett äldre barn med högre kognitiva funktioner skulle gå runt och placera bajs där andra skulle komma i kontakt med det illvilligt.

Vilket du inte fattar är om vi struntar i avföring och jämför med urin. Det finns ett fåtal som kissar på sig, majoriteten som pissar mot husväggar etc gör det medvetet. Ett barn som kissar i en pool, är inte jämförbart med en vuxen som gör det för att kränka andra badgäster.

Jag struntar fullständigt i om du jobbar inom psykiatrin. Vedervärdigt att försöka stigmatisera att de med psykisk ohälsa vanligen skulle uppträda som den där mannen. Och du borde definitivt då förstått varför jag nämnde demens i sammanhanget. Jag har mött många psykotiska och även schizofrena som aldrig gjort något dylikt. Den enda var en tjej som behövde klistervak men sannolikt istället utsattes för övergrepp pga sitt tillstånd.

Jag vill se en källa. En jävligt bra sådan också på att de här typerna som i samhället uppträder så här illa skulle vara schizofrena. Deras sjukdomsbilder är snarare att de kan göra totalt galna saker de inte kan styra över, inte att de är genuint illvilliga och trakasserar grannar med ett genomtänkt och utstuderat beteende. Att de kan hamna i konflikter och uppträda socialt illa är inte detsamma som det här beteendet vi ser hos mannen.

Fruktansvärt illa att spä på fördomar mot människor som lider av allvarlig hjärnsjukdom. Om du jobbar inom psykiatrin borde du veta att det är de mer har personlighetsstörningar där de ger sig på andra som kan tänkas uppträda så där illa. En psykotisk människa skulle kunna klä av sig naken och sjunga i trädgården medan den försöker kommunicera med fåglarna. En mer behärskad människa har självkontroll. Och nog ser det ut som om mannen har självkontroll även om han gör annat också.

För de som läser och inte förstår skillnaden.
Den patientgrupp som pekas ut är den som inte klarar av att på egen hand sköta om toalettbesök, personlig hygien, städning och inte bara matlagning eller att komma ihåg att äta eller dricka, de kanske inte ens har förmågan kvar att kunna äta utan att gegga med maten, spotta ut den, osv. Vi kan jämföra med hur barn i låg ålder skulle kunna uppträda eller sakna förmågor till det grundläggande. Dessa individer klarar sig i det skicket inte alls i samhället eftersom de är akut sjuka och som regel har behov av sjukvårdsvistelse (LPT)

Därför vill jag se källa på att beteendet när folk ute i samhället uppträder illa, skulle vara synonymt med schizofreni eftersom det är svårt stigmatiserade människor som redan klandras för mycket när de trots att de lever under svår sjukdom, inte är skyldiga till allt som andra gör. Det är snarare människor som vi behöver ha mer förståelse för och lite högre medkänsla även om vi har svårt att kunna larma i civilsamhället när olika slags sjuka individer (av olika psykiska funktionsnedsättningar blivit dysfunktionella) och behöver tvångsvård.
Senast redigerad av Fightnflight 2022-07-06 kl. 18:05.
Citera
2022-07-06, 18:06
Medlem
Europes avatar
Känns för planerat, systematiskt och medvetet riktat mot de andra boende för att vara en psykotisk handling. Det är ju inte någon som i ren galenskap har kletat in sig själv och sin bostad med bajs, utan någon som metodiskt smetar bajs på alla räcken för att de andra ska drabbas. Däremot tvivlar jag inte på att det är en djupt störd person.
Citera
2022-07-06, 18:38
Medlem
Bor man i hyresrätt så får man finna sig i att grannarna är knäppgökar. Inte mer med det. Han hade dessutom fast o fin avföring så han äter nog mest hälsosamt i den där trappuppgången.
Citera
2022-07-06, 18:41
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fightnflight
Jag har suttit på psyk och ja, en mycket förvirrad flicka kunde inte hålla tätt och sköta toalettbesök. Det är därför det står med om de (med psykoser) klarar av sådant.

Mycket tragiskt med en vårdare (misstänker låg utbildning) som inte förstår skillnaderna mellan de som fullt medvetna trakasserar grannar och smyger omkring och smetar runt avföring lite dolt för att kränka andra, mot de som är svårt sjuka och inte kan ta hand om dem själva. Såg du det som skedde? Du förstår, ett barn kan kleta om sig i avföring och allt runt omkring vilket är en sjujävla skillnad mot om ett äldre barn med högre kognitiva funktioner skulle gå runt och placera bajs där andra skulle komma i kontakt med det illvilligt.

Vilket du inte fattar är om vi struntar i avföring och jämför med urin. Det finns ett fåtal som kissar på sig, majoriteten som pissar mot husväggar etc gör det medvetet. Ett barn som kissar i en pool, är inte jämförbart med en vuxen som gör det för att kränka andra badgäster.

Jag struntar fullständigt i om du jobbar inom psykiatrin. Vedervärdigt att försöka stigmatisera att de med psykisk ohälsa vanligen skulle uppträda som den där mannen. Och du borde definitivt då förstått varför jag nämnde demens i sammanhanget. Jag har mött många psykotiska och även schizofrena som aldrig gjort något dylikt. Den enda var en tjej som behövde klistervak men sannolikt istället utsattes för övergrepp pga sitt tillstånd.

Jag vill se en källa. En jävligt bra sådan också på att de här typerna som i samhället uppträder så här illa skulle vara schizofrena. Deras sjukdomsbilder är snarare att de kan göra totalt galna saker de inte kan styra över, inte att de är genuint illvilliga och trakasserar grannar med ett genomtänkt och utstuderat beteende. Att de kan hamna i konflikter och uppträda socialt illa är inte detsamma som det här beteendet vi ser hos mannen.

Fruktansvärt illa att spä på fördomar mot människor som lider av allvarlig hjärnsjukdom. Om du jobbar inom psykiatrin borde du veta att det är de mer har personlighetsstörningar där de ger sig på andra som kan tänkas uppträda så där illa. En psykotisk människa skulle kunna klä av sig naken och sjunga i trädgården medan den försöker kommunicera med fåglarna. En mer behärskad människa har självkontroll. Och nog ser det ut som om mannen har självkontroll även om han gör annat också.

För de som läser och inte förstår skillnaden.
Den patientgrupp som pekas ut är den som inte klarar av att på egen hand sköta om toalettbesök, personlig hygien, städning och inte bara matlagning eller att komma ihåg att äta eller dricka, de kanske inte ens har förmågan kvar att kunna äta utan att gegga med maten, spotta ut den, osv. Vi kan jämföra med hur barn i låg ålder skulle kunna uppträda eller sakna förmågor till det grundläggande. Dessa individer klarar sig i det skicket inte alls i samhället eftersom de är akut sjuka och som regel har behov av sjukvårdsvistelse (LPT)

Därför vill jag se källa på att beteendet när folk ute i samhället uppträder illa, skulle vara synonymt med schizofreni eftersom det är svårt stigmatiserade människor som redan klandras för mycket när de trots att de lever under svår sjukdom, inte är skyldiga till allt som andra gör. Det är snarare människor som vi behöver ha mer förståelse för och lite högre medkänsla även om vi har svårt att kunna larma i civilsamhället när olika slags sjuka individer (av olika psykiska funktionsnedsättningar blivit dysfunktionella) och behöver tvångsvård.

Någon som har suttit på psyk. ska inte läxa upp mig ang. detta, som har en kandidat och med schizofreni som specialkompetens.
Bara lägg ned.
Citera
2022-07-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Men likt förbannat kommer han få ny bostad precis som han fick den han nu blivit vräkt från. Lite psykvård och sedan skriver en läkare att soc ska ge honom en bostad och sen är det nya grannar som får dras med hans problematik.

Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
”beta av”. Sådan människa kan ej fungera på en arbetsplats och kan därför inte dra in några pengar att beta av med.

Människor som är så fel i skallen att deras enda mål är att vara besvär, obehag och äckel för andra människor kommer vara ett problem var de än placeras. Även som hemlös hade han äcklat runt och bajsat vid lägenhetsportar med mera. Rimliga lösningen vore att bara avliva sådana människor. De fungerar inte vara del av mänsklig civilisation.

Tror knäppgöken blir hemlös, såvida inte starka mediciner håller mannen i schack hädanefter ..

Hem o Hyra yt-kanal
https://youtube.com/user/HemoHyra

Ser ut som dåren har kjol på sig i trappan
Citera
2022-07-06, 18:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tror knäppgöken blir hemlös, såvida inte starka mediciner håller mannen i schack hädanefter ..

Hem o Hyra yt-kanal
https://youtube.com/user/HemoHyra

Ser ut som dåren har kjol på sig i trappan
Det är inte bra för någon med hemlösa psykfall. Bättre då för alla att vederbörande får tvångsvård.
Citera
2022-07-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Någon som har suttit på psyk. ska inte läxa upp mig ang. detta, som har en kandidat och med schizofreni som specialkompetens.
Bara lägg ned.
Jag har nog högre betyg än vad du har inom området.

Sedan så bevisar du exakt det jag säger med att sprida fördomar och stigmatisera människor med psykisk ohälsa eller som haft sådant.

Jag har åtminstone på egen hand helt vänt mitt liv med fantastiska resultat gällande alla motgångar jag har haft. Du skryter om att du arbetar på en arbetsplats som inte ens kan prestera resultat eller uppvisa tillfrisknanden efter psykiatrisk behandling. Att du medverkar i ett gigantiskt slukhål av skattemedel, gör dig inte märkvärdigare alls. Presentera istället de källor jag kräver efter ditt påstående.

Du är knappast kompetent som inte tål att erkänna att mitt tidigare inlägg var korrekt.

Vill bara förtydliga utifall poängen var för svår. Om du påstår att en inläggning innebär En gång psykpatient, alltid psykpatient så är det du, som inte klarar av dina yrkesuppgifter utan enbart står för medicin och förvaring. Det är med andra ord ditt yrkesområde, er gemensamma "kompetens" etc du slår emot. Inte mig. Du erkänner er som instans, misslyckade. Och då, vet man faktiskt inte alls vad man talar om eftersom man inte klarar av den vård man får lön för att ge människor.
Senast redigerad av Fightnflight 2022-07-06 kl. 19:51.
Citera
2022-07-06, 19:53
Medlem
Studioworkss avatar
Göteborg?
Är det gamle Bajsmannen som är i farten igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in