Holy shit, idag händer det! Jag har möjligen investerat lite för mycket i detta, men jag har samtidigt sänkt förväntningarna och känner att det helt enkelt ska bli roligt att äntligen få se hur allt blir. Har laddat med F19-matcherna, och om det är något att gå på så ser det… ut ungefär som OS, börjar bra för Sverige, men dalar vartefter. En del skador som tynger det laget. Någon EM-bibel har jag ännu inte fått fatt i. Jag hoppas invigningen blir bra, som i CL, och inte någon krystad grej som förr.
Johan Rydén har gjort en massiv genomgång av turneringen, så jag låter det få tala.
https://damfotboll.blog/2022/07/05/den-stora-guiden-till-em-2022/
Själv vet jag inte vad jag ska tro längre. Flera frånfällen nu. Frankrike, Spanien, Tyskland, kanske Sverige också som saknar viktiga spelare. Kanske blir det England ändå som tar hem det. Bara inte Tyskland vinner så är det ett bra EM.
Tydligen delas inget brons ut har jag fått veta idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Kikat lite på hur slutspelsträdet ser ut och min åsikt är nog att Sverige inleder med en nyckelmatch mot Holland. Förlust där och vi vinner inte gruppen och får möta Frankrike i kvartsfinal och troligt Tyskland/Norge i semi. Då föredrar jag nog en ”enkel” kvart mot Italien och sedan England i semi.
Du kan inte kallt räkna med att Tyskland kommer vinna gruppen. De förlorade mot Serbien i VM-kvalet i våras… Och det är inte säkert England i sin kvart klarar av tvåan från grupp B heller. Men visst, jag föredrar vinnaren av grupp A än B i semin, vilka det än blir. Och en skönare kvartsfinal som du nämnde i senare inlägg ger att gruppvinst är klart att föredra. Men en final mellan England och Sverige vore drömmen
Citat:
Ursprungligen postat av
Steff83
Träningsmatcher får man ta för vad det är. Men det resultatet verkar underligt. Men visst hemmaplan och fått en bra FK så får man väl hålla dom högt ändå nu när det känns rätt jämnt annars. Nederländerna annars några också som jag tror peakat efter framgångsåren. Frågan är vilka som har peakat mest, och vilka är på väg uppåt mest. Sverige är ju dom enda egentligen som har ju hållit en hög relativt jämn nivå hela vägen en längre tid..men inte lyckats knipa en titel av olika skäl.
Nederländerna har tappat mest helt klart, men de är fortfarande livsfarliga om de får utrymme.
Citat:
Ursprungligen postat av
asdfghjklzxcvbnm
Kan väl instämma att rapporteringen inför EM är lite halvtråkig i svensk press. Läser en del bland engelsk media och där är det betydligt mer kring det fotbollsmässiga. Gårdagens stora artikel kring EM verkade handla om att man i VM bestämt sig för 26 mannatrupper medan damerna har 23. Detta framställs som något konstigt och orättvist enligt Expressens artikel.
Egentligen inget konstigt alls om man inte har för avsikt att leta möjlig diskriminering i allt. Det är två olika organ som fattar besluten. FFIFA för VM och UEFA för EM. VM spelas mitt under säsong i sandöken medan EM spelas i England under spelarnas ledighet.
Har lärt mig mer och blir mer intresserad av att följa turneringen av denna eminenta trådstarten är vad svensk media gett mig. Och då får TS inte ens betalt för sin insats tillskillnad från de undermåliga svenska journalisterna. Det om något är orättvist.
Man tackar ödmjukast
Citat:
Ursprungligen postat av
pyssen87
kommer genrepet imorgon visas nånstans? På SVTplay eller likande. Har försökt att kolla på deras hemsida/instagram med hittar inget om det kommer sändas på tv.
För framtiden kan du kolla SvFF:s landskamplista, de brukar skriva vilken kanal som sänder:
https://www.svenskfotboll.se/landslag/dam/landskamper-dam/
Citat:
Ursprungligen postat av
mattep74
Samtidigt visar det på hur SVT måste skrapa i botten av tunnan för att ha rättigheter att visa NÅGON sport när de sänder U19 och U23.
Jag ser det som positivt att betalkanaler lägger bud på damidrott. I och med att TV4/C More köpte in sig i senior-EM fick väl SVT pengar över till annat, så de norpade matcher från F19 då, vilket jag tycker är helt rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
400Ben
… Kanske att Björn kan konkurrera med Glas …
Björn är väl ingen kantspelare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
30000 sålda biljetter till ikväll. Nu kör man visst in i kaklet för att kunna få en bra siffra. Senaste är visst köp 1 biljett till matchen få 1 biljett på köpet.
Om man går förbi arenan ikväll delas det säkert ut gratisbiljetter så det som man hoppas blir fullsatt och media kan skriva om det massiva intresset.
Jag ser inte det som ett problem, tvärtom, det är bra om fler får upp ögonen för ett världslag i en världssport.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Dök upp som annons på Aftonbladet. Var kanske ett PLUS-erbjudande. Biljetterna kostar ju 80 kr så de skänks ju närmast redan bort.
Kan ju inte gå ihop med det priset sett till att det ska bli vinst för arrangemanget men det här med publikrekord trumfar ekonomin.
Det är bland sponsorer pengarna finns, inte biljettpriset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
80 var för ungdom och pensionär. 100 verkar det vara annars.
Om inget annat kul för spelarna givetvis med mycket folk. Jo om folk köper även om det är billigt och pallrar sig dit så måste de ju ha lite intresse. Om inget annat så blir det ju ett billigt nöje. Nackdelen med att sälja så billigt blir ju det här med att det finns lägre vilja att åka dit om det tex blir dåligt väder. Har man betalat runt tusenlappen för biljetter så går man ju dit oavsett men kanske struntar i det om det är småpengar som går förlorade.
Sant, och det är helt klart något att ta i beaktande. Men man får ju börja nånstans. Och riktigt så billigt som du får det att låta verkar det inte ha varit.
Citat:
Ursprungligen postat av
IamreallyLars
Damlandslaget är till närmare 100% ett politiskt vänsterprojekt. Det ska därför behandlas som ett sånt. Merparten av journalisterna som rapporterar om damfotboll anser sig vara en del av det projektet. Det gör i sig svensk damlandslagsfotboll ointressant.
Inte så mycket, men en ansenlig del, tyvärr. Inledningen till träningsmatchen med talet att alla i hela världen är svenskar samt sedan knäböjning gjorde mig illamående.
Citat:
Ursprungligen postat av
snurresprettis
Kommer damlandslaget få fortsatt förtroende på Nationalarenan? Även i kvalmatcher till mästerskap.
Det händer lite då och då för träningsmatcher och lär fortsätta så.
Citat:
Ursprungligen postat av
FleraTallrikar
Aftonbladets kommer tydligen inte ut i butiker förrän på lördag. Lite väl tätt inpå mästerskapet, så köpte Expressens istället. Ser helt okej ut vid en första skumläsning.
Aha, tackar. Jag höll mig i skinnet när jag var ute och väntade på
the real deal. Ville inte heller ge pengar till Bonnier. Var förbi mitt lokala gym och simhall som även har konferens och resturang, så de har tidningar, men sålde inte Aftonbladet och hade naturligtvis inte EM-bibeln.
Har du läst din mer nu? Djupare intryck?
Citat:
Ursprungligen postat av
slampen
Stort tack för ditt svar. Var lite rädd för att det ska vara som i USA, där ditt pass inte får ha mindre än 6 månaders giltighetstid för att åka in.
Vilken match ska du se?
Citat:
Ursprungligen postat av
snillet_1
Har under de senaste tre-fyra dagarna roat mig med att följa spalten till höger på Sportbladets sajt, där de listar sina mest lästa artiklar. Inte en enda gång har jag sett damlandslaget vara med där.
Intresset verkar med andra ord inte vara så överdrivet stort. Undrar om inte detta speglar hur många journalister skriver om det hela. Laul skrev en krönika häromdagen i GP där åttio procent av texten handlade om skjutningen i Oslo och högsta domstolens beslut i USA rörande abort. Jaha. Vad håller de på med? Varför skriver de inte om sporten, om spelarna, om taktiken? Istället är de väldigt envetna om att göra det hela till något sorts "woke" spektakel. Det gör att man tappar smaken.
Snacka om att göra propaganda av sport.
Skrevs det om politik i en sportspalt?
Citat:
Ursprungligen postat av
sportnorden12345
…
Vadå, hittills? Vid OS i London 2012 hade Europa bara 3 platser, trots Storbritanniens gratisplats..
I Rio 2016 så hade Sydamerika 2 platser, inga fler än vid föregående eller nästkommande OS..
Jag kan tydligen inte räkna. Fakk OS då.
Citat:
Ursprungligen postat av
sportnorden12345
Vem styr upp ett liknande firande vid svenskt EM-guld?
https://youtu.be/ZX5BdpnPlsU
Citat:
Ursprungligen postat av
MartinDahlinsMamma
Yournameissexy och Olof Lundh
<3 till mamma.
Det hade säkert blivit fett om jag fått leka med herr Lundh, men jag hade flippat på att Hedvig Lindahl och säkert några lallare till inte hade kommit, precis som förra året.
Citat:
Ursprungligen postat av
mattep74
Jag är lite orolig att allt snack om favoritskapet kommer slå tillbaka hårt. Så fort Sverige är skyhöga favoriter åker de dit så det smäller om det.
Brasilien 1995
Japan 2004
Kanada 2021
Tre exempel, kan innas fler mästerskapsmatcher på damsidan där de underpresterat
Vad händer om Sverige och Danmark möts? Knappast så att Magdalena kommer gå hårt åt sin sambo
Japan 2004, vad var det?
Magda o Harder har redan mötts i landslag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jejkob1
Kul med denna turnering, känns ju som att det varit lite skralt i sportväg den senaste tiden förutom tennis, tennis och tennis. Jag tror att det blir guld för Sverige eller ett jättefiasko, inget mellanting. Tror pressen kan vara för stor men hoppas givetvis på att dom kan reda ut den då många trots allt har spelat i större klubbar utomlands ett tag nu som Barcelona där det var typ 92000 på läktaren nån match.
Vad räknar du som jättefiasko?
Citat:
Ursprungligen postat av
allanmadsen
Haha bekräftat nu att Putellas dragit främre korsbandet där rök väl spanien chanser??
Oj ojoj, ja det gjorde det nog!