2022-07-06, 13:42
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Försöker leta på en bra roddbåt på blocket. Kan ingenting om båtar och jag har märkt att i vissa roddbåtar har ett par hål i golven som jag antar är för någon slags dränering? Hur fungerar dessa? Rinner regnvatten ut genom dessa hål på något vis eller ska man täppa igen hålen när det regnar? Hur gör man det?

Att köpa en roddbåt verkar inte vara någon raketforskning men det är just dessa hål som jag fastnar på
Citera
2022-07-06, 13:48
Medlem
yz44s avatar
Osäker på om du menar ventillationen till ett dubbelskrov eller självlänsfunktion.
Citera
2022-07-06, 13:55
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Osäker på om du menar ventillationen till ett dubbelskrov eller självlänsfunktion.

Såhär ser det ut på en båt jag är intresserad av:

https://imgur.com/wivc6TX
Citera
2022-07-06, 14:14
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .WhyAreYouGeh.

Det där är sänkhålet, det går rakt igenom till under båten, du sätter en liten kork där och sen om/när du vill sänka båten så tar du bort korken och så kommer vattnet in och båten sjunker.

Ta inte bort den av misstag bara haha

Citera
2022-07-06, 14:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Försöker leta på en bra roddbåt på blocket. Kan ingenting om båtar och jag har märkt att i vissa roddbåtar har ett par hål i golven som jag antar är för någon slags dränering? Hur fungerar dessa? Rinner regnvatten ut genom dessa hål på något vis eller ska man täppa igen hålen när det regnar? Hur gör man det?

Att köpa en roddbåt verkar inte vara någon raketforskning men det är just dessa hål som jag fastnar på

De brukar gå i kors under skrovet så hålet på styrbords sida går ut på babords sida.och vice versa. På det sättet fungerar luften i skrovet som ett slags vattenlås som du har under handfatet i badrummet.
Citera
2022-07-06, 14:34
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:

Vattnet rinner bara och samlas mellan golvet och skrovet.
Vill du tömma detta utrymme så sitter det en plugg på akterspegeln längs ned där motorn ska sitta.
Där måste det däremot sitta en plugg
Citera
2022-07-06, 15:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Det ska sitta en dyvika i hålet:
https://www.marinshopen.se/product/dyvika-25mm-1194724

Den tas ur under vintern när båten är täckt eller ligger upp och ner.
Citera
2022-07-09, 21:20
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Vattnet rinner bara och samlas mellan golvet och skrovet.

Varför ska vatten samlas mellan golv och skrovet, det verkar väldigt dumt. Smartare hade varit att vattnet samlas i båten, så kunde ägaren skyffla bort vattnet enklare. Jag har en orange vattenskyffel som jag sopar bort vatten från en roddbåt.
Citera
2022-07-09, 22:42
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Varför ska vatten samlas mellan golv och skrovet, det verkar väldigt dumt. Smartare hade varit att vattnet samlas i båten, så kunde ägaren skyffla bort vattnet enklare. Jag har en orange vattenskyffel som jag sopar bort vatten från en roddbåt.

Då blir du ju blöt om fötterna direkt det kommer lite vatten i båten
Citera
2022-07-11, 08:22
Medlem
DyngSmElls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Öskar förIhelvete det heter öskar!

Ont: Det där hålet är inte från fabrik, det vågar jag nästan sätta tasken på.
Senast redigerad av DyngSmEll 2022-07-11 kl. 08:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in