2022-07-06, 13:41
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Myndighetschefers löner är ju helt irrelevanta i sammanhanget.
Hur många procent av arbetskåren är myndighetschefer? Inte ens en promille.
Du har inte avslöjat ett skit med din värdelösa trådstart.

Du blir ägd i varje tråd. Hur står det till med självförtroendet nu för tiden?
Citera
2022-07-06, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Självklart finns det undantagsfall där kvinnor tjänar mer än mannen! Men dom ska vi ignorera! Vi ska även ignorera att:

• kvinnor i större utsträckning väljer jobb som betalar mindre = drar ner snittlönen för alla kvinnor
• kvinnor sjukskriver sig mer = drar ner snittlönen för alla kvinnor
• kvinnor är sämre på att löneförhandla = får sämre löneutveckling än manliga kollegor = drar ner snittlönen för alla kvinnor
• kvinnor blir gravida = dom flesta upptäcker att det är roligare att vara mamma än att arbeta = slutar arbeta/slutar klättra på någon karriärsstege = drar ner snittlönen för alla kvinnor

Bara när vi exkluderat dessa heeelt irrelevanta faktorer så kan vi få en rättvis bild. Kom också ihåg att Elon Musk, Jeff Bezos och andra hyperframgångsrika män ska räknas in i samma kategori som oss andra män = ökar snittlönen för alla män.
Hahaha bästa! Exakt så som mega feminister tänker!
Citera
2022-07-06, 13:59
Medlem
Tyrranics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Du blir ägd i varje tråd. Hur står det till med självförtroendet nu för tiden?

Det är därför han hoppar över till en ny hela tiden. Han är efterbliven.
Citera
2022-07-06, 14:01
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Självklart finns det undantagsfall där kvinnor tjänar mer än mannen! Men dom ska vi ignorera! Vi ska även ignorera att:

• kvinnor i större utsträckning väljer jobb som betalar mindre = drar ner snittlönen för alla kvinnor
• kvinnor sjukskriver sig mer = drar ner snittlönen för alla kvinnor
• kvinnor är sämre på att löneförhandla = får sämre löneutveckling än manliga kollegor = drar ner snittlönen för alla kvinnor
• kvinnor blir gravida = dom flesta upptäcker att det är roligare att vara mamma än att arbeta = slutar arbeta/slutar klättra på någon karriärsstege = drar ner snittlönen för alla kvinnor

Bara när vi exkluderat dessa heeelt irrelevanta faktorer så kan vi få en rättvis bild. Kom också ihåg att Elon Musk, Jeff Bezos och andra hyperframgångsrika män ska räknas in i samma kategori som oss andra män = ökar snittlönen för alla män.

Jag tycker också att vi ska ignorera faktumet att kvinnor väljer män som är tjänar mer och är äldre än dem som partners. Vilket innebär att deras egen löneutveckling blir mindre viktig.

På min arbetsplats har väl ca hälften av kvinnorna i 40-årsåldern ”stämplat ut” då de har en man som tjänar så pass bra att deras egen lön mer är att betrakta som fickpengar. Motsvarande andel män är primära familjeförsörjare vars prestation på jobbet är direkt avgörande för familjeekonomin.
Citera
2022-07-06, 14:02
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du skriver om en smal del av arbetare?

Vad sägs om dessa siffror?
Högskoleingenjör (3-årig utbildning, mansdominerat yrke), genomsnittlig månadslön: 45000:-
Sjuksköterska (grundutbildad, kvinnodominerat yrke), genomsnittlig månadslön för män: 40300:-, genomsnittlig månadslön för kvinnor: 39300:-.

Och fortsätter man kolla yrke för yrke, så ser man samma mönster: mansdominerade yrken med lika lång utbildning som kvinnodominerade, har högre genomsnittlig månadslön. Jag antar att det är dessa siffror man menar när man menar att kvinnor tjänar mindre än män?

Men när det kommer till anestesisjuksköterskor tjänar tydligen kvinnorna mer än sina manliga kollegor. Så det finns givetvis undantag lite varstans.

Äääh, asså kan det kanske vara att de kvinnodominerade yrkerna är rätt mycket enklare?
Jämföra en sjuksköterska med en ingenjör, LOL
Citera
2022-07-06, 14:06
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Det var som fan asså! Dom där 238 spännen kunde jag leva gott på men nu lever jag i misär istället!
Citera
2022-07-06, 14:07
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Äääh, asså kan det kanske vara att de kvinnodominerade yrkerna är rätt mycket enklare?
Jämföra en sjuksköterska med en ingenjör, LOL

Det beror också på att de ”manliga” yrkena tenderar vara skalbara medan de ”kvinnliga” tenderar att vara knutna till människor (ej skalbara i samma utsträckning).
Citera
2022-07-06, 14:08
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:

Högskoleingenjör (3-årig utbildning, mansdominerat yrke), genomsnittlig månadslön: 45000:-
Sjuksköterska (grundutbildad, kvinnodominerat yrke), genomsnittlig månadslön för män: 40300:-, genomsnittlig månadslön för kvinnor: 39300:-.

Och fortsätter man kolla yrke för yrke, så ser man samma mönster: mansdominerade yrken med lika lång utbildning som kvinnodominerade, har högre genomsnittlig månadslön. Jag antar att det är dessa siffror man menar när man menar att kvinnor tjänar mindre än män?

Men när det kommer till anestesisjuksköterskor tjänar tydligen kvinnorna mer än sina manliga kollegor. Så det finns givetvis undantag lite varstans.

Vad hindrar en kvinna ifrån att läsa till ingenjör ist för genusvetenskap?
Citera
2022-07-06, 14:15
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det hade varit lika relevant i sammanhanget att peka på en grannfamilj där frun tjänar mer än mannen. Självklart finns det lokala undantag, men det är en absolut sanning att kvinnor som grupp tjänar mindre än män.

Fånig trådstart.
Att säga att kvinnor generellt tjänar mindre än män är ungefär som att säga att löpare springer generellt oftare än ickelöpare. Eller att älgjägare skjuter flest älgar.
Citera
2022-07-06, 14:24
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:

Att resonera att man skulle "förtjäna" en viss lön baserat på utbildningslängd är kommunisttänk

Vi lever i en fri marknadsekonomi och löner "bestäms" inte utifrån någons åsikt eller tycke. Löner bestäms utifrån tillgång och efterfrågan, vilket värde tjänster tillför?

Dels jämför du ett arbete i offentlig sektor med ett Ingenjörsjobb generellt, vilket nästan alltid är inom privata.

Jämför man manliga och kvinnliga ingenjörer inom samma yrke/tjänst och samma ålder så skiljer det ingenting.
Jämför man manliga och kvinnliga sjuksköterskor med samma erfarenhet och ålder skiljer det inte heller.

Att kvinnor väljer yrken efter intresse är ingenting någon annan än de själva kan påverka.
Citera
2022-07-06, 14:25
Medlem
grungewhores avatar
Läste just om kapitalvinster som är högre hos män. Jag tänker så här, hos de jag känner, så är det mannen i ett hushåll som tagit på sig den ekonomiska biten och därmed också förtroendet för eventuella investeringar/spekulationer. Även om dessa inkomster står på mannen så kommer det hushållet till gagn.

Men, jag är nyfiken på orsaken varför manliga syrror har högre snittlön än kvinnor? Min gissning är att de jobbar mer övertid?
Citera
2022-07-06, 14:30
Medlem
Om kvinnor hade haft lägre lön än män i alla yrken hade alla företag bara anställt kvinnor.
Varför anställa en man för 40k i månaden när du kan anställa en kvinna för 39k?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in