• 1
  • 2
2022-07-06, 09:40
Medlem
Tja!

Jag och en polare var ute och åkte bil, sen blir vi äggade av en Toyota, och vi visste att vi inte kände denhär personen.
Efter ett tag fick vi fram reg numret men den är leasad.
Hur får jag reda på vem som leasar? Tack i förhand!
Citera
2022-07-06, 09:50
Medlem
Från Transportstyrelsen:

” Via sms-tjänsten Vem äger fordonet? kan du på ett enkelt sätt få fordons- och ägaruppgifter direkt till din mobiltelefon genom att du skickar registreringsnumret till 72503.

Tjänsten är avgiftsbelagd och kostar 3 kronor per skickat sms (teleoperatörens avgifter tillkommer).”
Citera
2022-07-06, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paulronn
Från Transportstyrelsen:

” Via sms-tjänsten Vem äger fordonet? kan du på ett enkelt sätt få fordons- och ägaruppgifter direkt till din mobiltelefon genom att du skickar registreringsnumret till 72503.

Tjänsten är avgiftsbelagd och kostar 3 kronor per skickat sms (teleoperatörens avgifter tillkommer).”

Tack för svaret!
Citera
2022-07-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfar2004
Tack för svaret!

Nemas. Berätta mer om äggningen och din planerade hämnd.
Citera
2022-07-06, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paulronn
Nemas. Berätta mer om äggningen och din planerade hämnd.

Har ingen mer hämnd planerad än att få personens föräldrar involverade, men själva äggningen var rätt sjuk, vi åker bil helt vanligt. Sen vipps så får bilen 2-3 smällar och båda blir förvånade och tänker att kanske något från nåt träd har ramlat, eventuellt något från vägarbetet som var precis vid kanten.
Sen förstår vi att det är bilen som nyss körde om oss som hade äggat för han for iväg i full fart!
Jävla dårar det finns..
Citera
2022-07-06, 10:59
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Har ingen mer hämnd planerad än att få personens föräldrar involverade, men själva äggningen var rätt sjuk, vi åker bil helt vanligt. Sen vipps så får bilen 2-3 smällar och båda blir förvånade och tänker att kanske något från nåt träd har ramlat, eventuellt något från vägarbetet som var precis vid kanten.
Sen förstår vi att det är bilen som nyss körde om oss som hade äggat för han for iväg i full fart!
Jävla dårar det finns..
Du vet att man måste vara en stor pojke för att få köra bil? En så stor pojke att man är myndig, då hjälper det inte att säga åt pappa att säga åt hans pappa. Leta istället upp bilen och ägga den med dubbelt så många ägg, det skulle en mogen 15-åring göra.
Citera
2022-07-06, 11:04
Medlem
Fungerar verkligen ovanstående metod? Vid leasning brukar (kör) ju föraren bara bilen, ägaren (d.v.s. den som står juridiskt på bilen hos transportstyrelsen) är väl fortfarande företaget som har hand om leasingen.

Det är ju inget vanligt billån eller avbetalning, så bilen borde aldrig byta ägare.

Jag skulle i så fall rekommendera en polisanmälan och så får polisen i så fall kräva information hos företaget om vem som brukade bilen vid det tillfället.
Citera
2022-07-06, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Du vet att man måste vara en stor pojke för att få köra bil? En så stor pojke att man är myndig, då hjälper det inte att säga åt pappa att säga åt hans pappa. Leta istället upp bilen och ägga den med dubbelt så många ägg, det skulle en mogen 15-åring göra.

Haha jag vet, men jag är fan ingen trött 15 åring😂 såklart ska han få en omelett!
Citera
2022-07-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens
Fungerar verkligen ovanstående metod? Vid leasning brukar (kör) ju föraren bara bilen, ägaren (d.v.s. den som står juridiskt på bilen hos transportstyrelsen) är väl fortfarande företaget som har hand om leasingen.

Det är ju inget vanligt billån eller avbetalning, så bilen borde aldrig byta ägare.

Jag skulle i så fall rekommendera en polisanmälan och så får polisen i så fall kräva information hos företaget om vem som brukade bilen vid det tillfället.

Oftast får man ju fram vem som är brukare-Men ibland om det är större företag oftast som leasar bilen kan det hända satt den står regad med leasingfirman som brukare-Då är det ju inte lika lätt.. Kan ju vara en bil som ligger på "Privatleasing" i detta fall-Isåfall får man ju fram namnet på brukaren direkt.
Citera
2022-07-06, 11:12
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Haha jag vet, men jag är fan ingen trött 15 åring😂 såklart ska han få en omelett!
Men ni åkte mopedbil, eller? Annars hade ni väl kunna åka efter.
Citera
2022-07-06, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Men ni åkte mopedbil, eller? Annars hade ni väl kunna åka efter.

Nej men det kom personer vid ett övergångsställe plus fartkamera och rött ljus, kändes mer värt att inte åka på nåt straff själv när vi har filmer och bevis på när personen kör vårdslöst på andra ställen samma kväll.
Citera
2022-07-06, 12:04
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens

De fall jag sökt en bil på leasing hos Transportstyrelsen så står det i bästa fall bara företaget. När jag ringt företaget har de inte velat berätta vem som kör bilen. Det har inte varit något brottsligt i de fall jag sökt personer så jag har inte vidare eftersökt det.

Citat:
Nej men det kom personer vid ett övergångsställe plus fartkamera och rött ljus, kändes mer värt att inte åka på nåt straff själv när vi har filmer och bevis på när personen kör vårdslöst på andra ställen samma kväll.

Får du inte fatt i personen så ringer du företaget och berättar att du avser göra en polisanmälan och att händelsen finns på film, men att du hellre löser det med den anställde. Får du inte ut namnet så polisanmäl. Garanterat brukarens son som svinar. Efter en polisanmälan lär han inte få låna pappans bil igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in