2022-07-05, 20:58
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vi säger att person X jobbar fullt, heltid på ett företag. Och så har det gått riktigt bra och ägarna plockar ut vinst. Så ger de de anställda lite bonus en, två gånger per år.

Eftersom man redan skattar fullt på sin vanliga lön, säg 34%, vad ska man skatta på bonusen? Samma? Mindre?

Ett annat exempel.
Du jobbar heltid och vill ta ett extraknäck. Hur mycket ska du skatta på extraknäcket? Är det exakt samma skattesats?

Om det INTE är lägre skattesats på bonus eller extra arbete på allt utöver 100% (heltid), varför är det inte det?

Det är faktiskt HÖGRE skatt på inkomst som ses som bonus ca hälften. Du är även lite nära att blanda ihop bonus med utdelning som är nått annat.

Källa: Mig själv.
Citera
2022-07-05, 21:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Vad har staten med min bonus att göra.

Var har staten med din lön att göra?

Bonus är också lön. Annars skulle vi egenföretagare bara ta ut bonus
Citera
2022-07-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Det är faktiskt HÖGRE skatt på inkomst som ses som bonus ca hälften. Du är även lite nära att blanda ihop bonus med utdelning som är nått annat.

Källa: Mig själv.

Nej det är det inte, det finns ingen juridisk skillnad. All skattepliktig inkomst du fått utbetald från din arbetsgivare under året kommer räknas samman hos Skatteverket och beroende på vad det summerar till kommer detta landa i en slutlig skatt, som förhoppningsvis ligger nära den källskatt som arbetsgivaren betalat in under året. Det kvittar vad arbetsgivaren kallar din inkomst för - lön, bonus eller whatever - slutskatt enligt årstabell kommer att fastställas. Undantag från detta är olika skattefria ersättningar såsom milersättning och traktamente.

Ni som inte tror på detta, fine, ert problem. Det finns så många dumskalleresonemang i den här tråden så man blir mörkrädd…
Senast redigerad av Lyssna Kompis 2022-07-05 kl. 21:30.
Citera
2022-07-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Håller med dig i ditt resonemang men du kan inte få bonus om du inte fått lön.

Hur mycket lön måste man ha fått för att man ska kunna få bonus då?
Citera
2022-07-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Snarare du som är alldeles för trög för att se verkligheten!

Verkligheten är att det finns olika uppfattningar och förhållningsätt till saker och du verkar ha svårt att inte inte att alla inte delar din verklighet.
Citera
2022-07-05, 21:53
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Vi säger att person X jobbar fullt, heltid på ett företag. Och så har det gått riktigt bra och ägarna plockar ut vinst. Så ger de de anställda lite bonus en, två gånger per år.

Eftersom man redan skattar fullt på sin vanliga lön, säg 34%, vad ska man skatta på bonusen? Samma? Mindre?

Ett annat exempel.
Du jobbar heltid och vill ta ett extraknäck. Hur mycket ska du skatta på extraknäcket? Är det exakt samma skattesats?

Om det INTE är lägre skattesats på bonus eller extra arbete på allt utöver 100% (heltid), varför är det inte det?

Ägarna plockar ut vinst genom aktieutdelning, max 30% skatt. Beroende på storlek, lönekostnad mm kan du komma undan med 20% skatt.

Utdelning till anställda beskattas alltid som inkomst av tjänst. Dvs beroende på total lön per år så betalar du kommunal skatt, därefter statlig skatt baserad på ett par brytpunkter.

Den totala skatten justeras vid deklaration.
Citera
2022-07-05, 23:12
Medlem
Jag jobbar själv på ett bolag som betalar ut bonus en gång årligen och var själv frågvis när jag väl började där för 10+ år sedan, och har även arbetat en tid på löneavdelningen och hanterat bonusutbetalningar själv.

Så här fungerar det:

Bonusen räknas till din totala årsinkomst, och kontantutbetalningar i form av bonus räknas enligt skatteverket som engångsutbetalningar (till skillnad från lön). Detta kallas för engångsbelopp, och beskattas annorlunda beroende på din årsinkomst (som baseras på senast inlämnade deklaration).

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller/engangsbelopp.4.70ac421612e2a997f85800014872.html

Kolumn 1 är det som brukar gälla för vanliga löntagare, och där ser du vilken procent skatt som dras. Så om din årslön är mellan 390 301 - 540 700 så blir det 34% skatt på endast bonusbeloppet. Lönen beskattas som vanligt enligt din skattetabell.

PS. Lite matnyttig information om skatt:

Den vanliga skatten, A-Skatten, som du betalar varje lön, är sällan över 30+. Av det jag sett så brukar det vara ca 22-28% beroende på var i landet man bor, eftersom olika kommuner har olika skatter osv.

Du kan titta vad A-Skatten för dig är här:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller.4.18e1b10334ebe8bc80005221.html#!/start

Som exempel så har vi skattetabellen för Stockholm här:
https://www.skatteverket.se/download/18.339cd9fe17d1714c0773e20/1640186998087/2022_skattetabell30_22.pdf

Där finns ett inkomstspann - och i kolumn 1 står det vad skatten är för detta spann. Så tjänar man mellan 40001 och 40200 per månad, så ska man skatta 9208 - ca 21%.
Citera
2022-07-05, 23:24
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Jag förstår. Jag tycker bara det här med full skatt på bonus är konstigt. Vad har staten med min bonus att göra. Grattis du får 6000 i bonus (t ex) - men det blir under 4000 i lönekuvertet...
Känns helt fel.

Ja så kan man tycka även om ”vanlig” inkomstskatt.

Det har säkert folk redan påpekat, men vi låtsas att du blir diktator och i för 0% för bonusar. Nästa år deklarerar alla arbetare i ditt land 0kr i lön, men får istället motsvarande sin tidigaste månadslön i bonus varje månad. Vad för du? Det blir ju omedelbart problem att ha olika skattesatser på månadslön, bonus, och alla andra typer av ersättning för arbete för den delen av denna anledning.
Citera
2022-07-06, 00:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Ja så kan man tycka även om ”vanlig” inkomstskatt.

Det har säkert folk redan påpekat, men vi låtsas att du blir diktator och i för 0% för bonusar. Nästa år deklarerar alla arbetare i ditt land 0kr i lön, men får istället motsvarande sin tidigaste månadslön i bonus varje månad. Vad för du? Det blir ju omedelbart problem att ha olika skattesatser på månadslön, bonus, och alla andra typer av ersättning för arbete för den delen av denna anledning.
Ja du är inte direkt den första i tråden som för detta resonemang, har hört det förr. Och jag är inte dum i huvudet. Jag tycker dock att det borde finnas ett tak på hur mycket skatt som betalas. Har du redan skatt på jobb fullt /heltid så borde det fan räcka.

Att jämföra med att om du jobbar ihop mindre än 18 000 på ett år så är det tydligen helt skattefritt...
Källa: postare i denna tråd.
Citera
2022-07-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Verkligheten är att det finns olika uppfattningar och förhållningsätt till saker och du verkar ha svårt att inte inte att alla inte delar din verklighet.
De som inte delar den, är tröga, blinda och hjärntvättade idioter.
Citera
2022-07-06, 09:25
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ja du är inte direkt den första i tråden som för detta resonemang, har hört det förr. Och jag är inte dum i huvudet. Jag tycker dock att det borde finnas ett tak på hur mycket skatt som betalas. Har du redan skatt på jobb fullt /heltid så borde det fan räcka.

Att jämföra med att om du jobbar ihop mindre än 18 000 på ett år så är det tydligen helt skattefritt...
Källa: postare i denna tråd.

Ok, vart skulle den gränsen gå anser du? Antar att gränsen är räknad i kronor för antalet timmar kan vi ju inte kontrollera och det skulle dessutom lätt gå att utnyttjas?

Så som systemet fungerar nu så ökar marginalskatten ju mer man tjänat in.
Citera
2022-07-06, 13:29
Medlem
IRMEs avatar
Är väl flera som har svarat men bara för att konfirmera. Jag betalar ~55% på alla engångsutbetalningar. Skatterverkets regler är sådana för engångsutbetalningar för att sätta åt de som tjänar mycket (??), visst, man får väl ev. tillbaka året efter men då har ju pengarna tappat värde då du får ju knappast ränta på dessa. Jag får bonus en gång per år vanligen.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller/engangsbelopp.4.70ac421612e2a997f85800014872.html

Vi brukar dock bli erbjudna att lägga över det på pension också som tydligen har någon förmån kopplad till sig. Då jag har en stor del rörlig lön som betalas ut som en engångssumma så blir det alltid ett jävla stort belopp som skattas bort varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in