2022-07-05, 10:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Vi säger att person X jobbar fullt, heltid på ett företag. Och så har det gått riktigt bra och ägarna plockar ut vinst. Så ger de de anställda lite bonus en, två gånger per år.

Eftersom man redan skattar fullt på sin vanliga lön, säg 34%, vad ska man skatta på bonusen? Samma? Mindre?

Ett annat exempel.
Du jobbar heltid och vill ta ett extraknäck. Hur mycket ska du skatta på extraknäcket? Är det exakt samma skattesats?

Om det INTE är lägre skattesats på bonus eller extra arbete på allt utöver 100% (heltid), varför är det inte det?
Citera
2022-07-05, 10:40
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vi säger att person X jobbar fullt, heltid på ett företag. Och så har det gått riktigt bra och ägarna plockar ut vinst. Så ger de de anställda lite bonus en, två gånger per år.

Eftersom man redan skattar fullt på sin vanliga lön, säg 34%, vad ska man skatta på bonusen? Samma? Mindre?

Ett annat exempel.
Du jobbar heltid och vill ta ett extraknäck. Hur mycket ska du skatta på extraknäcket? Är det exakt samma skattesats?

Om det INTE är lägre skattesats på bonus eller extra arbete på allt utöver 100% (heltid), varför är det inte det?
Det är den totala inkomsten som beskattas, inte antalet timmar du jobbat.
Citera
2022-07-05, 10:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Det är den totala inkomsten som beskattas, inte antalet timmar du jobbat.
Jag förstår. Jag tycker bara det här med full skatt på bonus är konstigt. Vad har staten med min bonus att göra. Grattis du får 6000 i bonus (t ex) - men det blir under 4000 i lönekuvertet...
Känns helt fel.
Citera
2022-07-05, 10:44
Medlem
Citat:

Ett annat exempel.

Bonus är väl 50% skatt rakt av?
Citera
2022-07-05, 10:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Skatten baseras på den totala årsinkomsten. Vad babblar du om?
Citera
2022-07-05, 10:46
Medlem
Bonusen du får av arbetsgivaren tas upp som inkomst av tjänst, samma som din lön.
Citera
2022-07-05, 10:48
Medlem
Det är väl ingen skillnad på bonus och på lön?
Citera
2022-07-05, 10:48
Medlem
Som tidigare skrev....årsinkonsten betalas det skatt på. Bonus eller ej spelar ingen roll.
Citera
2022-07-05, 10:50
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag förstår. Jag tycker bara det här med full skatt på bonus är konstigt. Vad har staten med min bonus att göra. Grattis du får 6000 i bonus (t ex) - men det blir under 4000 i lönekuvertet...
Känns helt fel.
Fast bonusen är ju bara en del av din lön. Du kan ju lätt tänka dig vad som skulle hända om en bonus inte beskattades på samma sätt. Plötsligt skulle människors månadslön sänkas till 10 kr men alla skulle ha en stående bonus på 30 000 kronor/månad. .
Citera
2022-07-05, 10:50
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det är väl ingen skillnad på bonus och på lön?

Självklart inte. Man kan kalla det vad man vill men en inkomst av tjänst är en inkomst av tjänst.
Citera
2022-07-05, 10:52
Medlem
Citat:
Känns helt fel.

Du lever i ett högskatteland! Total inkomst av tjänst räknas ihop och beskattas.
Citera
2022-07-05, 10:54
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Känns helt fel.
Naturligtvis är det samma skatt på din lön oavsett om den kallas för lön eller bonus.
Om skatten vore lägre på bonus skulle ingen arbetsgivare betala ut lön utan bara bonus...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in