2022-07-05, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag förstår. Jag tycker bara det här med full skatt på bonus är konstigt. Vad har staten med min bonus att göra. Grattis du får 6000 i bonus (t ex) - men det blir under 4000 i lönekuvertet...
Känns helt fel.
Det är inte skatt. Det är stöld, eftersom pengarna går inte till det du betalar för samt att det är orimligt mycket pengar som stjäls, eftersom landsförrädaräcklena inte klarar av att handskas korrekt med pengar som inte är deras.
Citera
2022-07-05, 11:14
Medlem
Både din lön och din bonus beskattas på samma sätt. Du kan se bonus som en tillfällig löneförhöjning. Din arbetsgivare tjänar på att locka med hög bonus om företaget går bra istället för att höja din lön. De kan, om de vill, trixa lite med bokföringen så att det resultat som bonusen grundas på blir lägre. Jag har sett det hända.
Citera
2022-07-05, 11:17
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Naturligtvis är det samma skatt på din lön oavsett om den kallas för lön eller bonus.
Om skatten vore lägre på bonus skulle ingen arbetsgivare betala ut lön utan bara bonus...
Håller med dig i ditt resonemang men du kan inte få bonus om du inte fått lön.
Citera
2022-07-05, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Det är inte skatt. Det är stöld, eftersom pengarna går inte till det du betalar för samt att det är orimligt mycket pengar som stjäls, eftersom landsförrädaräcklena inte klarar av att handskas korrekt med pengar som inte är deras.
Skatt är väpnat rån, inte stöld.
Citera
2022-07-05, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Skatt är väpnat rån, inte stöld.
Kanske det ja.
Citera
2022-07-05, 11:42
Medlem
Till TS

Googla statlig inkomstskatt och brytpunkter

Över ett visst belopp betalas 20% extra skatt utöver den kommunala skatt du redan betalar på din lön.
Det är ungefär ungefär så här
Årsinkomst under 600 000 kr beskattas med kommunal inkomstskatt typ 32%
Årsinkomst över 600 000 kr beskattas med 32% + 20% = 52%

Ungefär...
Citera
2022-07-05, 11:42
Avslutad
Jag fick bonus i år. Skatten på bonusen var över 50%. Vet inte om det beror på att jag har hög årsinkomst eller om skatten är lika för alla bonusar. Så ett fint tillskott blir nånting annat efter skatten dragits. Personligen tycker jag det är märkligt. Bonus delas ju ut för att man nått ett antal mål,parametrar.. Det är som föregående skriver.
Citera
2022-07-05, 11:43
Medlem
TonyBergmans avatar
Ja klart de ska tas full skatt på bonus.
Om inte skulle ju alla göra om sina system med lön och ge bonusar kors o tvärs för o komma undan skatt.

Nu tycker jag skatterna är åt helvete så jag förvarar inte skatt men det skulle va orimligt att ändra skattesats på bonus av ovan nämnda anledning.
Citera
2022-07-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Det är bara att du packar kappsäcken och flyttar till ett annat land eftersom du uppenbarligen inte trivs med att bo här.
Citera
2022-07-05, 11:52
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Håller med dig i ditt resonemang men du kan inte få bonus om du inte fått lön.
Källa på det?
Citera
2022-07-05, 11:53
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag fick bonus i år. Skatten på bonusen var över 50%. Vet inte om det beror på att jag har hög årsinkomst eller om skatten är lika för alla bonusar. Så ett fint tillskott blir nånting annat efter skatten dragits. Personligen tycker jag det är märkligt. Bonus delas ju ut för att man nått ett antal mål,parametrar.. Det är som föregående skriver.
Det är normalt att man använder en engångsskattesats (till skillnad från tabellskatt) vid utbetalning av bonus. Detta för att arbetstagaren ej skall riskera att komma över en brytgräns och ha betalat för lite skatt.

Som flera redan nämnt är det din inkomst av tjänst för hela året som ligger till grund för beskattning.

Om du inte totalt kommer över brytgränsen kommer du troligtvis få tillbaks på skatten (för mellanskillnaden från 50% till din korrekta skattesats på din bonus).
Senast redigerad av NollFemNollFem 2022-07-05 kl. 11:55.
Citera
2022-07-05, 11:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

Men hur jävla korkad kan man bli? Om det var olika skattesatser beroende på vad arbetsgivaren väljer att kalla den inkomst av tjänst de betalar ut, gissa vad som händer då?

Och nej. Skatten på bonusen är inte 50% utan skatten baseras på din totala årsinkomst. Arbetsgivaren väljer att dra mycket skatteinbetalning för bonusen för att vara schysst så att du inte riskerar få kvarskatt sen.
Senast redigerad av Hurt-Åke 2022-07-05 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in