Citat:
Ursprungligen postat av
rosalenin
Har tagit hand om en ca 4-rig katt frn ett katthem. Dr hade han varit i tv mnader, innan dess levt hela sitt liv utomhus. Var i mycket dligt skick nr han kom, inte hanterbar pga rdsla, svaghet och allmnt sjukdomstillstnd. Blev bttre dr, och faktiskt ocks social och vnlig, om n frsiktig. Eftersom han har kronisk kattsnuva ska han inte vara utomhus pga smittorisken.
Han sover en del, leker korta stunder, och snorar frsts, hostar ibland. Men intresserad och med i det som sker, p sitt frsynta vis.
Hur mycket ska man leka med/aktivera en sdan kisse? Jag vill inte att han ska ha mrdande trkigt, att jmfra med tillvaron i kattbur r ju inte ett tema.
Han r inte ensam p dagarna. Tar jag en kompis br vl den ocks ha Kattsnuva 😬, i tillgg kanske min lille blyge kisse blir verkrd av ngon tuffare, vad vet man?
Ibland syns han inte till p flera timmar, s kommer han och spinner och kelar en liten stund. Frsvinner snabbt innan jag hinner hitta p ngot 😁, typ lek/plsvrd.
Ett mngordigt inlgg, men kort sagt: fler som har erfarenhet av sdana katter?
Jag r d rakt ingen kattexpert fr jag brja med att sga, men eftersom att jag har viss (liten) erfarenhet av rdd och frvildad kisse s svarar jag nd och berttar lite om vr frra katt som vi tog bort ganska nyligen.
Hon brjade stryka runt grden en sensommar/ hst fr drygt 20 r sedan, tufsig och mager. En skygg matresttjuv som stal frn lmnade tallrikar om vi tit ute och jag inte plockade undan direkt vi gick in, rev i utstllda soppsar osv.
D vi behvde en katt tnkte jag att hon kunde bo i ladan och kanske kunde gra nytta mot kost och logi (att ta in henne i huset slog mig aldrig). Sagt och gjort, s matade jag in henne.
Det tog nog ett r innan jag kom s nra att jag faktiskt underskte henne och sg att hon var ronmrkt. Ytterligare ett r innan jag kunde lsa med vilket nummer. (Hon var inte anmld frsvunnen). Ytterligare ett r innan hon brjade kra med mig, och d anser jag katten vara ordentligt tam

)
Hr ngonstans valde hon att brja patrullera huset, men hon bodde helst i ladan nda till dess hon blev gammal och frusen vid vilken tid hon fullstndigt ockuperade den bsta platsen vid brasan p kvllarna.
Och hr brjade mat-tjatet p allvar.
Leka? Det blir man inte fet av. Jaga? Inte om man fr mat p annat vis, eller mjligen om ngonting kommer rusande framfr nosen.
Jag fick dra ned p maten fr att f igng jagandet p allvar, och jaga kunde hon verkligen nr det behvdes!
Kattsnuva hade hon ocks fr vrigt, men vi bor s avsides att katter annars inte dyker upp hr. Tror faktiskt att ngon krt ut henne i skogen fr att dumpa henne
Snuvan hindrade henne inte frn att bli bde gammal och jaga. Minst 19 r blev hon (jag vet ju inte hur gammal hon var).
Summan av mitt svammel r;
Du erbjuder lek, katten vljer bort det. Du har tillgodosett mjligheten. Lita p din katt, denna fantastiska art som r sdan expert p verlevnad!
(r han fet? Dra ned p maten isf).