2022-06-20, 13:28
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Darth Vader har steppat ut och Judge Dredd intagit scenen i katteriet.
Blygisen gr inte att knna igen. Tvan hnger p.
Lite lugnare p morgnarna iofs.
Lek och slagsml, trasmattorna har blivit flygande, kelimmattan ligger som en solfjder i vardagsrummet.
Bisolvon, en nyligen inntad balkong med lite utkiksplatser och Mush r det som str bakom det nya scenariot.
Inget rosslande p flera dagar (hosta ibland. Sjukdomen frsvinner frmodligen inte fr att symtomen minimerasBisolvon r numera borttaget ut VetFASS, anledningen till att veterinren inte sjlv hintade om det? )
Balkongen r en lycktrff, dr sitter de lnga stunder. Nr snlblsten rufsar i plsen r det mysigt att vara innekatter igen. Och maten: att slippa experimentera med olika bltmater och oftast f slnga halva burkar (gourmetsmaklkarna fullt utvecklade, trots en tillvaro som vildkatter och sedermera utfordrade p torrfoder. Ja, mitt fel), s sknt.
Kan inte vara bttre 😊
Hrligt att hra!
Inte utan att jag undrar hur mnga andra katter med liknande symptom som det skulle kunna fungera fr.

Men terigen, om ngon annan kattgare lser trden, Obs diskutera med din veterinr frst, prova inte sjlv p eget bevg!
Citera
2022-06-20, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Hrligt att hra!
Inte utan att jag undrar hur mnga andra katter med liknande symptom som det skulle kunna fungera fr.

Men terigen, om ngon annan kattgare lser trden, Obs diskutera med din veterinr frst, prova inte sjlv p eget bevg!
Enligt veterinren r Bisolvon ett preparat med mycket f biverkningar. Men det finns bl a registrerat svullnad i luftvgarna, sr i huden och chockreaktioner, fr mnniska. Har inte hittat ngon dokumentation fr djur.
Ett mycket anvndbart tips, och jag har vidarebefordrat kissarnas dramatiskt frbttrade status till KH och till veterinren. 😊
Citera
2022-06-27, 11:37
Medlem
Luftrenaren Coway tycks ha en elektrifierande inverkan p Tvan, han far runt i samma modus som nr han har sktt magenmen med sin krlek till mat behver han all motion han kan f.
Ettan tar det med ro och litar p att allt ordnar sig. Pigga och frimodiga har de blivit, inte verdrivet keliga😁😊 men korta stunder r mysigt.

Jag har bara p Coway korta stunder, p maxeffekt. Mste motvilligt tillst att, frutom Bisolvon en och ibland tv ggr/dag, r det dammtorkning/sugning som har bst effekt p snorigheten. Har aldrig gillat att stda och r en person som mste tnka ett tag innan jag stter igng. Tidigare, iaf.

Skulle jag behva kattvakt mste det vara ngon som inte r rdd fr att ta Ettan i ett stadigt grepp och putsa nosen, trots ursinniga gonkast, om det behvs. Har ett par kandidater
Som sagt, trden kanske r lite vl bloggartad. Utan den hade jag dock aldrig brjat med Bisolvon!
Citera
2022-06-27, 12:38
Medlem
Wutzelmanns avatar
Vilken hrlig trd! Sknt att katterna har hittat ngon som tar s bra hand om dem!

(Kattskrad) balkong r en jackpot fr innekatter. Vra tv busar har en egen liten hylla dr de sitter i timtal och tittar p fglar, flugor och andra ckliga insekter. "Ka-ka-ka-ka-ka" r Leos eviga tjattrande dr ute
Citera
2022-06-29, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wutzelmann

(Kattskrad) balkong r en jackpot fr innekatter. Vra tv busar har en egen liten hylla dr de sitter i timtal och tittar p fglar, flugor och andra ckliga insekter. "Ka-ka-ka-ka-ka" r Leos eviga tjattrande dr ute
Tack fr ditt inlgg!
Dessvrre tror jag i mrka stunder att det inte hjlper s mycket hur vl jag n tar hand om dem, tminstone Ettan. Chefen p KH var tydlig med att planen var att han skulle bo dr livet ut, dvs ingen rknar med en lngre tid. Detta var jag medveten om p ett intellektuellt plan. Jag r van vid att ta hand om svrt sjuka varelser (om uttrycket ursktas), tycker om att vara behvd, m fl neurotiska drag, och tnkte att de sista ren, eller vad som avses, ska bli lite roligare. Klarar dock inte att distansera mig, har blivit fst vid de personligheter de r.
Det r en hel del oro bakom de klmkcka rapporterna, trots att bda katternas allmntillstnd r s mycket bttre. Men snorkrkorna och rosslingar r kvar, i varierande antal och konsistens. Vacklar i mina misstankar om att barfmaten, som de lskar, r fr kraftig kost: slembildande? Bisolvon r trsten.
P KH sgs att det r s hr det r, och s hr kommer det att vara. Det fr jag frska frhlla mig till. I brjan tog jag de dliga dagarna med ro, nu tycks jag frestlla mig att det bara mste bli bttreMitt lnga liv i vrden krnt med en karrir som anhrigvrdare till kroniker 😉
Frsvinner Ettan blir Tvan och jag olyckliga.

Idag r vi allts inte i form, beklagar gnlldrapan. Det var kul att lsa om Leos tjattrande! Just det ordet anvnder Susanne Schtz, docent i fonetik, om katters reaktion p fglar i frihet. Hon har forskat i hur katter kommunicerar med varandra, och med mnniskor, och resultaten redovisar hon bde underhllande och serist i Kattens hemliga sprk. Med Youtube-lnkar
I morgon r en annan dag.
Citera
2022-06-29, 21:21
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Luftrenaren Coway tycks ha en elektrifierande inverkan p Tvan, han far runt i samma modus som nr han har sktt magenmen med sin krlek till mat behver han all motion han kan f.
Ettan tar det med ro och litar p att allt ordnar sig. Pigga och frimodiga har de blivit, inte verdrivet keliga😁😊 men korta stunder r mysigt.

Jag har bara p Coway korta stunder, p maxeffekt. Mste motvilligt tillst att, frutom Bisolvon en och ibland tv ggr/dag, r det dammtorkning/sugning som har bst effekt p snorigheten. Har aldrig gillat att stda och r en person som mste tnka ett tag innan jag stter igng. Tidigare, iaf.

Skulle jag behva kattvakt mste det vara ngon som inte r rdd fr att ta Ettan i ett stadigt grepp och putsa nosen, trots ursinniga gonkast, om det behvs. Har ett par kandidater
Som sagt, trden kanske r lite vl bloggartad. Utan den hade jag dock aldrig brjat med Bisolvon!

Tack fr uppdateringen!

Citat:
Ursprungligen postat av Wutzelmann

Byggde in halva altanen p landet (rdjursnt, tunt) med hyllor fr utsikt, hon r fr lttvikt fr att kunna f vara ute sjlv, nskar jag kunnat f till ngot hemma ocks fr henne men mycket ute iallafall under sommaren.

Pratandet knns igen, ungefr "din idiot, ser du inte att det finns massa bde insekter och annat vi mste ta hand om hr...."
P vg att flytta s p nya stllet finns bra balkong fr vriga ret att fixa till.
Citera
2022-07-03, 09:54
Medlem
I mitt outtrttliga skande efter kattsnuvekolleger hittade jag en sorglig trd p forumet Bukefalos, frn 2009. Kan tyvrr inte lnka.
En utekatt som mest sktt sig sjlv, men tytt sig till en familj med hstar och stall. Snorat och hostat i flera r.
En dag hittade trdskaparen honom undangmd i stallet, helt igenkorkad av slem. Han kom till veterinr som tgrdade det akuta samt kastrerade honom. Bedmdes vara kronisk kattsnuva. Skulle frhoppningsvis lka ut.
Det gjorde det inte, hon kontaktade flera vet:s f second opinion men ingen hade lust att ta sig an det hela. Till slut trffade hon p en som var villig att gra en utredning, lungrntgen visade att katten hade skador i luftvgarna och troligen ocks i lungorna. Dlig prognos, visst kunde han hllas under armarna med kortison ett tag, menresultatet blev att han avlivades.
Nu var det en katt som inte ville vara inne, med allt vad det innebr av skydd, komfort och vervakning. Han ville vara fri.

KH lt frst att jag skulle tnka mig fr bde en och tv gnger innan jag kontaktade ett djursjukhus. Deras veterinr, helst. Som iofs r samarbetsvillig (men inte knde till att Bisolvon kunde ha effekt ?)

Hromdagen hade Ettan stora gula snorbubblor i nsborrarna och rosslade hela dygnet, trots medicinering
I en liten finstilt notis tillhrande en vetenskaplig artikel kunde man lsa om Bisolvon: Det r av vikt att patienten informeras om att sekretionen kommer att ka i brjan av behandlingen . (Avsg mnniskor).
Jaha. Eller var det vrmenGjorde uppehll tv dagar, d var det inga bubblor men tjocka gula krustor (nr han inte kan ta kommer han och vill ha hjlp med dem, trots att han hatar det).
Nu kr vi Bisolvon p nytt, fr vl lgga in ngon medicinfri dag. Och Ettan r pigg igen.

Har ftt rd av en annan vet (som faktiskt hade gratis telefonrdgivning) att prva acetylcystein, enligt honom var Bisolvon verkningslst mot kattsnuva? Givetvis har jag bestllt en order

Iofs ser katterna ut att vara i mycket bttre form n grannens, som frutstts vara frisk 🥺.
Detta hller p att urarta till ett kattsnuvesyndrom hos matte. Finns en trd p FB om kattfascister
Citera
2022-07-04, 03:51
Medlem
arne99s avatar
Citat:
I mitt outtrttliga skande efter kattsnuvekolleger hittade jag en sorglig trd p forumet Bukefalos, frn 2009. Kan tyvrr inte lnka.
En utekatt som mest sktt sig sjlv, men tytt sig till en familj med hstar och stall. Snorat och hostat i flera r.
En dag hittade trdskaparen honom undangmd i stallet, helt igenkorkad av slem. Han kom till veterinr som tgrdade det akuta samt kastrerade honom. Bedmdes vara kronisk kattsnuva. Skulle frhoppningsvis lka ut.
Det gjorde det inte, hon kontaktade flera vet:s f second opinion men ingen hade lust att ta sig an det hela. Till slut trffade hon p en som var villig att gra en utredning, lungrntgen visade att katten hade skador i luftvgarna och troligen ocks i lungorna. Dlig prognos, visst kunde han hllas under armarna med kortison ett tag, menresultatet blev att han avlivades.
Nu var det en katt som inte ville vara inne, med allt vad det innebr av skydd, komfort och vervakning. Han ville vara fri.

KH lt frst att jag skulle tnka mig fr bde en och tv gnger innan jag kontaktade ett djursjukhus. Deras veterinr, helst. Som iofs r samarbetsvillig (men inte knde till att Bisolvon kunde ha effekt ?)

Hromdagen hade Ettan stora gula snorbubblor i nsborrarna och rosslade hela dygnet, trots medicinering
I en liten finstilt notis tillhrande en vetenskaplig artikel kunde man lsa om Bisolvon: Det r av vikt att patienten informeras om att sekretionen kommer att ka i brjan av behandlingen . (Avsg mnniskor).
Jaha. Eller var det vrmenGjorde uppehll tv dagar, d var det inga bubblor men tjocka gula krustor (nr han inte kan ta kommer han och vill ha hjlp med dem, trots att han hatar det).
Nu kr vi Bisolvon p nytt, fr vl lgga in ngon medicinfri dag. Och Ettan r pigg igen.

Har ftt rd av en annan vet (som faktiskt hade gratis telefonrdgivning) att prva acetylcystein, enligt honom var Bisolvon verkningslst mot kattsnuva? Givetvis har jag bestllt en order

Iofs ser katterna ut att vara i mycket bttre form n grannens, som frutstts vara frisk 🥺.
Detta hller p att urarta till ett kattsnuvesyndrom hos matte. Finns en trd p FB om kattfascister
Trkig lsning, hoppas det stabiliserar sig. NAC var riktigt p tapeten i samband med covid (utanfr de gngse rden) i frebyggande och vid insjuknade i vissa protokoll.

Hoppas det trffar rtt, min kisse r grymt knslig fr kyla, ven sm frndringar. Har luftvrnepump som gr att ocks anvnda som kyla men kr extremt sparsamt d det mrks p katten. Iofs. avfuktning p kpet men vet frn kallare delen av ret att kyla som s fort mrks negativt p snor fronten.

Hller tummarna fr bra resultat.
Citera
2022-07-05, 22:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Har tagit hand om en ca 4-rig katt frn ett katthem. Dr hade han varit i tv mnader, innan dess levt hela sitt liv utomhus. Var i mycket dligt skick nr han kom, inte hanterbar pga rdsla, svaghet och allmnt sjukdomstillstnd. Blev bttre dr, och faktiskt ocks social och vnlig, om n frsiktig. Eftersom han har kronisk kattsnuva ska han inte vara utomhus pga smittorisken.
Han sover en del, leker korta stunder, och snorar frsts, hostar ibland. Men intresserad och med i det som sker, p sitt frsynta vis.
Hur mycket ska man leka med/aktivera en sdan kisse? Jag vill inte att han ska ha mrdande trkigt, att jmfra med tillvaron i kattbur r ju inte ett tema.
Han r inte ensam p dagarna. Tar jag en kompis br vl den ocks ha Kattsnuva 😬, i tillgg kanske min lille blyge kisse blir verkrd av ngon tuffare, vad vet man?
Ibland syns han inte till p flera timmar, s kommer han och spinner och kelar en liten stund. Frsvinner snabbt innan jag hinner hitta p ngot 😁, typ lek/plsvrd.
Ett mngordigt inlgg, men kort sagt: fler som har erfarenhet av sdana katter?
Jag r d rakt ingen kattexpert fr jag brja med att sga, men eftersom att jag har viss (liten) erfarenhet av rdd och frvildad kisse s svarar jag nd och berttar lite om vr frra katt som vi tog bort ganska nyligen.

Hon brjade stryka runt grden en sensommar/ hst fr drygt 20 r sedan, tufsig och mager. En skygg matresttjuv som stal frn lmnade tallrikar om vi tit ute och jag inte plockade undan direkt vi gick in, rev i utstllda soppsar osv.

D vi behvde en katt tnkte jag att hon kunde bo i ladan och kanske kunde gra nytta mot kost och logi (att ta in henne i huset slog mig aldrig). Sagt och gjort, s matade jag in henne.

Det tog nog ett r innan jag kom s nra att jag faktiskt underskte henne och sg att hon var ronmrkt. Ytterligare ett r innan jag kunde lsa med vilket nummer. (Hon var inte anmld frsvunnen). Ytterligare ett r innan hon brjade kra med mig, och d anser jag katten vara ordentligt tam )
Hr ngonstans valde hon att brja patrullera huset, men hon bodde helst i ladan nda till dess hon blev gammal och frusen vid vilken tid hon fullstndigt ockuperade den bsta platsen vid brasan p kvllarna.
Och hr brjade mat-tjatet p allvar.
Leka? Det blir man inte fet av. Jaga? Inte om man fr mat p annat vis, eller mjligen om ngonting kommer rusande framfr nosen.

Jag fick dra ned p maten fr att f igng jagandet p allvar, och jaga kunde hon verkligen nr det behvdes!

Kattsnuva hade hon ocks fr vrigt, men vi bor s avsides att katter annars inte dyker upp hr. Tror faktiskt att ngon krt ut henne i skogen fr att dumpa henne
Snuvan hindrade henne inte frn att bli bde gammal och jaga. Minst 19 r blev hon (jag vet ju inte hur gammal hon var).

Summan av mitt svammel r;
Du erbjuder lek, katten vljer bort det. Du har tillgodosett mjligheten. Lita p din katt, denna fantastiska art som r sdan expert p verlevnad!
(r han fet? Dra ned p maten isf).
Citera
2022-07-06, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag r d rakt ingen kattexpert fr jag brja med att sga, men eftersom att jag har viss (liten) erfarenhet av rdd och frvildad kisse s svarar jag nd och berttar lite om vr frra katt som vi tog bort ganska nyligen.

Hon brjade stryka runt grden en sensommar/ hst fr drygt 20 r sedan, tufsig och mager. En skygg matresttjuv som stal frn lmnade tallrikar om vi tit ute och jag inte plockade undan direkt vi gick in, rev i utstllda soppsar osv.

D vi behvde en katt tnkte jag att hon kunde bo i ladan och kanske kunde gra nytta mot kost och logi (att ta in henne i huset slog mig aldrig). Sagt och gjort, s matade jag in henne.

Det tog nog ett r innan jag kom s nra att jag faktiskt underskte henne och sg att hon var ronmrkt. Ytterligare ett r innan jag kunde lsa med vilket nummer. (Hon var inte anmld frsvunnen). Ytterligare ett r innan hon brjade kra med mig, och d anser jag katten vara ordentligt tam )
Hr ngonstans valde hon att brja patrullera huset, men hon bodde helst i ladan nda till dess hon blev gammal och frusen vid vilken tid hon fullstndigt ockuperade den bsta platsen vid brasan p kvllarna.
Och hr brjade mat-tjatet p allvar.
Leka? Det blir man inte fet av. Jaga? Inte om man fr mat p annat vis, eller mjligen om ngonting kommer rusande framfr nosen.

Jag fick dra ned p maten fr att f igng jagandet p allvar, och jaga kunde hon verkligen nr det behvdes!

Kattsnuva hade hon ocks fr vrigt, men vi bor s avsides att katter annars inte dyker upp hr. Tror faktiskt att ngon krt ut henne i skogen fr att dumpa henne
Snuvan hindrade henne inte frn att bli bde gammal och jaga. Minst 19 r blev hon (jag vet ju inte hur gammal hon var).

Summan av mitt svammel r;
Du erbjuder lek, katten vljer bort det. Du har tillgodosett mjligheten. Lita p din katt, denna fantastiska art som r sdan expert p verlevnad!
(r han fet? Dra ned p maten isf).
Tack fr att du delar med dig, intressant att lsa.
Nu, idag, r premisserna lite annorlunda, han har en kompis. Hade jag bott p landet, avskilt, hade han ftt komma ut. I brjan av vistelsen p KH sg han ut som en illustration i en veterinrbok, s vid nyktert betraktande har det gtt t rtt hll.
Brorsan hade platsat utmrkt som mssjgare p landet, pigg, outtrttlig och streetsmart. Det r sorgligt att han hamnade hr, ur den aspekten. nnu vrre att vara sjlv i kattburen dock. Trstar mig med att de har roligt tillsammans

Sen kan jag misstnka att utekatter faktiskt hller sig friskare, med undantag fr olycksriskerna. Frutom en viss biltrafik hr, bor det en elak j-l i min uppgng. Han bet tassen av min frra katt. Styggisen psts ha hjrtfel, inte sjutton har han ngra men av det.

Hade jag inte blivit bekant med honom p KH, hade jag nog inte tnkt mig ngon katt.
Nu gr jag all in
Roligt att din katt blev s gammal!

Hr kr vi nu med bde livrem och hngslen, dvs bde Bisolvon och och Acetylcystein. Det sistnmnda smakar lite bittert, men Ettan smaskar i sig om det r skapligt med kttsaft ver. Det har en tendens att f maten att koagulera till sega klumpar. Men nu r hans minimala nsborrar fria och han ser inte lngre ut som en ldre herre vars tandprotes hller p att ramla ur
Just nu patrullerar de runt hr, sida vid sida som romerska soldater.
Senast redigerad av rosalenin 2022-07-06 kl. 08:38.
Citera
2022-07-06, 11:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nu, idag, r premisserna lite annorlunda, han har en kompis. Hade jag bott p landet, avskilt, hade han ftt komma ut. I brjan av vistelsen p KH sg han ut som en illustration i en veterinrbok, s vid nyktert betraktande har det gtt t rtt hll.
Brorsan hade platsat utmrkt som mssjgare p landet, pigg, outtrttlig och streetsmart. Det r sorgligt att han hamnade hr, ur den aspekten. nnu vrre att vara sjlv i kattburen dock. Trstar mig med att de har roligt tillsammans

Sen kan jag misstnka att utekatter faktiskt hller sig friskare, med undantag fr olycksriskerna. Frutom en viss biltrafik hr, bor det en elak j-l i min uppgng. Han bet tassen av min frra katt. Styggisen psts ha hjrtfel, inte sjutton har han ngra men av det.

Hade jag inte blivit bekant med honom p KH, hade jag nog inte tnkt mig ngon katt.
Nu gr jag all in

Hr kr vi nu med bde livrem och hngslen, dvs bde Bisolvon och och Acetylcystein. Det sistnmnda smakar lite bittert, men Ettan smaskar i sig om det r skapligt med kttsaft ver. Det har en tendens att f maten att koagulera till sega klumpar. Men nu r hans minimala nsborrar fria och han ser inte lngre ut som en ldre herre vars tandprotes hller p att ramla ur
Jag lste nu att du har ntat balkongen och att han har katt att leka med. Lter ju frtrffligt bra fr katten

Det r min erfarenhet att djur hller sig friskast i frisk luft. Mnniskor ocks, fr vrigt. Jag kan inte se att en ker hr vid skulle vara bttre n en balkong. Balkongen r ju ven den utomhus.
Citera
2022-07-07, 08:01
Medlem
arne99s avatar
Citat:

Nu gr jag all in

Trevligt att hra att Acetylcystein verkar trffa rtt.
Kan du lnka till den du kpte, och hur mycket du ger och vad din katt vger vore jttesnllt s ska jag hra vad min veterinr tror nr hon r ter efter sommaren (lngledig), jag strvar precis som du att optimera fr katten.

Hller tummarna att det hller i sig med den positiva utvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in