Citat:
Ursprungligen postat av
Fanttomen
Angående Försvarsadvokatens synpunkt på detta
"Det finns ingen rimlighet att kliva av vid ett villahusområde (Linaplatån, framför Olofs hus) eller vid Ö-kiosken, där det inte finns något centrum eller någon kompis med sin mamma som väntar heller."
VAr och är det inte så att det finns en skylt där det står HUSUM precis innan man anländer hållplatsen vid linaplatån? Isåfall är det väl inte långsökt att en tjej på 16 år som är osäker på vart man skall kliva av faktiskt gör det just då för att inte missa Husum över huvud taget? Att man sen går tillbaka mot e4:an är väl också rimligt då man kan anta att det finns hållplats där ute man kanske skulle klivit av på istället.
Jo. Precis det åklagaren säger ang skylten. Jag sa exakt samma när jag gjorde en "studieresa" till Husum förra sommaren för att få en uppfattning om platsen. Jag såg skylten Husum, sen kom Olofs hus/Linaplatån och då la man ju ihop direkt att det visst finns en logik att plinga där.
Varför går hon tillbaka åt ett håll där det finns typ ingenting alls en låång sträcka, sedan kommer E4an? Kan inte svara på det. Hon vet att bussen ska svänga av från E4an in mot Husum. Jag tycker inte att det är logiskt. För om man tycker att det är logiskt att plinga och kliva av för att man sett Husum på skylten, så är det för mig nästan lika ologiskt att gå tillbaka mot det håll som hon kom ifrån. Rakt åt motsatt håll från där Husum då enligt skylten börjar, bort från skylten, bort från Husum. Hon vet då att en tidigare hållplats hade absolut inte varit i Husum centrum. Hon har ju åkt förbi den sträckan, jag tycker att det är troligt att hon är uppmärksam på vad hon ser längs vägen.
Det finns frågor vi aldrig får svar på. Försökte hon komma undan Olof? Har Olof sagt något till henne om att det finns en genväg, telefonkiosk eller något om hon går ditåt? Helt vild gissning men man får ju chansa vilt där man inte har svaren.
Sen behöver hon inte ha tänkt vad en annan känner är "logiskt" överhuvudtaget. Du tycker att det är logiskt att hon gick ditåt, jag tycker det inte. Vi tänker alla olika. Malin tänkte nog logiskt enligt henne själv. Jag tycker att det finns jävligt mycket som tyder på att hon gått där. Vittnesmålen men också att kroppen hittas där den gör. Malin behövde inte "tänka logiskt" eller tänka rätt enligt någon utomstående, hon kanske trodde hon hade missat någonting, även om Husum börjar först där hon kliver av. Det kvittar varför - Olof har ändå haft ihjäl henne lika mycket för det. Så skuldfrågan förblir densamma.
Så att spekulera i försvaret vad som är logiskt och inte gällande hur hon tänkte - och varför hon inte frågade om vägen, det är ju rent dravel rent bevismässigt. Hon tänkte åtminstone inte att om det blir fel håll så kommer jag bli sexualmördad. Det ska inte behöva hända. Det värsta som kunde hända henne utifrån hennes synpunkt var förmodligen att hon får vända och gå åt andra hållet istället. Det är inte värre än så.
Det gör mig så ont hur slumpmässigt det här är.