2022-07-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Inte konstigt att Socialdemokraterna fortsätter öka då Magdalena är den i särklass skickligaste partiledaren i riksdagen
De fortsätter att öka bara för att Magdalena exponeras i statsmedia nästan dagligen. SD däremot får minimalt utrymme eftersom sossarna kontrollerar medierna.
Den regeringen som vi har nu är den sämsta jag har varit med om.
Citera
2022-07-05, 22:24
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag tror inte att förändringen låg hos SD utan hos motståndarna som "plötsligt" började kräva lite hårdare tag själva och i och med det helt enkelt tog över delar av den sverigedemokratiska politiken.
Det tror jag också är huvudanledningen ihop med att väljarna då kan lägga sin röst på sitt gamla parti med "gott" samvete.
Att väljaren blir rövknullad av sitt gamla parti så de inte kan gå på en vecka spelar tydligen enligt OU ingen roll.
Här ska årligen ett nytt Västerås med kalifatbyggare promt in! EUs miniminivå
Citera
2022-07-05, 22:34
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
JÅ är en trött jäkel men jag skulle ändå hålla honom högre än MP's språkrör samt L's ledare. Har skrivit i andra trådar att SD skulle må bra av ett ledarbyte.

Onekligen så har JÅ lyckats med något historiskt inom svensk politik och har varit en stor (om inte den största) faktor till Sd:s framgång. Tror att det är svårt att för medlemmar och väljare att se ett Sd utan JÅ.

Med det sagt så håller jag med. Av olika anledningar. Sd har kommit långt vad gäller en avstigmatisering, men det är också långt kvar. Min känsla är att Sd skulle må bra av ett nytt ansikte som kan också kan ge Sd ett nytt ansikte. Ser Jessica Stegrud som min favorit isåfall.
Citera
2022-07-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facket.forsakrar
Min känsla är att Sd skulle må bra av ett nytt ansikte som kan också kan ge Sd ett nytt ansikte. Ser Jessica Stegrud som min favorit isåfall.
Skulle hon få mer utrymme i de statskontrollerade medierna tror du?
Citera
2022-07-05, 23:04
Medlem
Angående Jimmie Åkesson så tror jag att jag någonstans har läst att han redan planerat att sitta kvar en mandatperiod till, men att det sedan är öppet hur det går. Så troligen spelar det stor roll nu hur det går i valet 2022 och i regeringsbildandet och hur mycket SD kommer kunna påverka närmaste året.

Därefter kan det bli aktuellt med partiledarbyte för SD. Men som sagt, det är inte så att Jimmie Åkesson är dålig och bör ersättas av någon. Men min egen gissning är att Åkesson inför valet 2026 lämnar över till någon annan.

Jag tror att Åkesson i själva verket har väldigt mycket rätt i att det är inte SD som ska växa utan de andra partierna som ska förändra sin politik för att Sverige ska gå in på en mindre destruktiv väg.
Citera
2022-07-06, 00:16
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facket.forsakrar
Onekligen så har JÅ lyckats med något historiskt inom svensk politik och har varit en stor (om inte den största) faktor till Sd:s framgång. Tror att det är svårt att för medlemmar och väljare att se ett Sd utan JÅ.

Med det sagt så håller jag med. Av olika anledningar. Sd har kommit långt vad gäller en avstigmatisering, men det är också långt kvar. Min känsla är att Sd skulle må bra av ett nytt ansikte som kan också kan ge Sd ett nytt ansikte. Ser Jessica Stegrud som min favorit isåfall.

SD skulle må mycket bra av ett för den gemene väljaren nytt ansikte. Tack för det mesta Jimmie men nu får du steppa tillbaka.

Så är det. Jessica Stegrud är SDs drottning och blivande partiledare.
Smart snygg och påläst.
Suttit/sitter i EU men kandiderar nu till riksdagen.
Citera
2022-07-06, 03:18
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suslov
De fortsätter att öka bara för att Magdalena exponeras i statsmedia nästan dagligen. SD däremot får minimalt utrymme eftersom sossarna kontrollerar medierna.
Yup. Så är det. Skillnaden är faktiskt jättestor:

https://twitter.com/FFurtenbach/status/1543875106010763264/photo/1

Notera att lurige Johan Pehrson ej syns på någon stapel, men har likväl lyckats segla upp ganska högt i diverse undersökningar. Jag tror dock att han rider på toppen av gillandet nu. Opinionen, nånstans härifrån till valdagen, kommer säkerligen gå stadigt ner mot botten igen.

Främsta orsaken till det är naturligtvis att man inte vet var man har partiet; då de i viktiga frågor för högerblocket, svängt om fler gånger än en yr höna. Och ett sånt snurrigt beteende lär omöjligen belönas av väljarna. Nej, knappast, veligheten som präglat partiet är fortfarande vad som kännetecknar dem. Så resan tillbaka ner mot det absoluta underskiktet kommer gå fort när väl momentumet släppt.

Hur fort det kan gå är svårt att säga. Men jag hade nog i alla fall vågat gissa på att det kan gå fortare än skitfort om Pehrson även framgent känner att han behöver mopsa upp sig mot de övriga fårskallarna i högerblocket:
Jag vill väl inte ge mig in i något "råkurr" med Jimmie Åkesson här men det är inte jag som hela tiden i mitt parti måste utesluta medlemmar gång på gång på gång för att de har konstig syn på män som slå kvinnor eller misstänks för att vara ryska spioner, säger Liberalernas pariledare Johan Pehrson...Liberalernas partiledare Johan Pehrson vill också se en stramare asylpolitik än idag men ser hellre att den ligger på en europeisk genomsnittsnivå.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folj-almedalsveckan
Citera
2022-07-06, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
SD skulle må mycket bra av ett för den gemene väljaren nytt ansikte. Tack för det mesta Jimmie men nu får du steppa tillbaka.

Så är det. Jessica Stegrud är SDs drottning och blivande partiledare.
Smart snygg och påläst.
Suttit/sitter i EU men kandiderar nu till riksdagen.

Det kan bli sämre också.
Det räcker inte med att någon ser representabel och snygg ut.
Jimmie mfl har kämpat länge och brinner för sin sak, och ska inte bytas ut mot karriärister.

Att en kvinna syns mer är en bra ide dock.

Det är sossar i småstäder som är lättast att ta och då är det företrädare med förtroendeingivande och
jordnära utstrålning som krävs.
Citera
2022-07-06, 11:25
Avstängd
OliverCromwells avatar
https://www.svd.se/a/a7mP37/ulf-kristerssons-beslut-liberalerna-utanfor-regeringen

Sådärja. Nu har uppgifterna sipprat fram om att Kristersson inte kommer att ha med L i sin regering efter krav från SD.

Bra att nyheten kommer fram, dels för att få väljarna att förstå att en röst för L är en röst för S, men också, ytterligare en fråga som skapar splittring inom L.

Enda anledningen för L att söka sig till M har varit regeringsmakten.

Nu när det kommer fram att det ändå inte får sitta med i regeringen så blir det nog uppror i partiet igen.

Regeringsmakten till varje pris. Det är den breda mittens hela existensberättigande.

Nu kommer en del röster att börja morra inom L. Att de istället ska söka sig till S som säkerligen kan välkomna dem in i regeringen tillsammans med C.
Citera
2022-07-06, 12:22
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Det kan bli sämre också.
Det räcker inte med att någon ser representabel och snygg ut.
Jimmie mfl har kämpat länge och brinner för sin sak, och ska inte bytas ut mot karriärister.

Att en kvinna syns mer är en bra ide dock.

Det är sossar i småstäder som är lättast att ta och då är det företrädare med förtroendeingivande och
jordnära utstrålning som krävs.
Nej.
SD har stått still i 6-7 år nu, det kan inte bli sämre.
Jag skrev även att hon är smart. För övrigt spelar utseende roll alldeles oavsett vad du eller jag tycker.
Jimmie har som sagt gjort det bra men han har suttit för länge redan igår.
Citera
2022-07-06, 12:34
Medlem
Om Corona och Putinkriget inte inträffat, hade SD nu legat runt 21-23% i mätningarna.

En viss svag del av befolkningen tyr sig till det trygga och den som har makten i kriser. Sossarna och Per-Albin fick väl över 50% i valet 1940.
Citera
2022-07-06, 12:44
Medlem
Sd behöver en ny partiledare som sagt. Tror ändå att partiet är ganska underskattat i mätningarna återigen. Närmare 20% är inte omöjligt. Har hela tiden sagt mellan 20-23% för partiet men med Åkessons otroligt svaga ledarskap så är det närmare 19-23% nu i stället.

Allt beror på om det blir en ny regering eller inte och om MP åker ut, vilket jag tror som kommer att göra oavsett vad en mätning(outlier) säger.

Liberalerna kan fortfarande ryka men har ökat i mätningarna det senaste på grund av mycket PR. Skulle ge dom 60/40 att dom fixar det i nuläget.

Mätningar visar bara trender och det faktiska valresultatet brukar bli väldigt annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in