2022-07-04, 16:47
Medlem
Anderssons invit till L: Tror på samarbete efter valet

Magdalena Andersson sträcker nu ut en hand till Liberalerna om samarbete.

– Jag tycker inte man ska utesluta det. Jag vet att många inom Liberalerna är obekväma med det här SD-samarbetet, säger statsministern till Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/anderssons-invit-till-l-tror-pa-samarbete-efter-valet/
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-07-04 kl. 16:50.
Citera
2022-07-04, 17:42
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Säger de inte hur svaga de blåbruna blocket är, trots att ni tycker att allt går åt helvete? Ni har svaga politiska företrädare i Jimmie och Ulf, svenska folket har mycket högre förtroende för Magdalena vilket speglar sig i förtroendesiffrorna och opinionsmätningarna. Valet kommer handla om vem som är en stabil ledare i tider av oro och där vet alla att Magdalena är på en helt annan nivå än Ulf och Jimmie.
Jo, Åkesson och ffa Kristersson är patetiskt dåliga, Ebba är bättre men partiet hon företräder är oförutsägbart.

Åkesson har sanningen på sin sida och behöver bara säga som det är men ändå går det inte bättre än det gör.

Det är väl så att alla lögner och ränksmiderier från vänstersidan under alla år har fostrat slipade och helt skamlösa bedragare som är mästare på att lura väljarna.

Det är väl enklare att tro på alla fagra löften trots att man någonstans är medveten om hur politikerna har raserat allt som de egna förfäderna har byggt upp med slit och umbäranden.

Folk har ju en tendens att inte vilja erkänna att man har blivit lurad och då blir ju en sån som Åkesson som säger som det är inte uppskattad, hellre leva kvar i villfarelsen om "vinst längre fram!"
Citera
2022-07-04, 17:45
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Dags att stänga den här tråden nu. De rödgröna kommer att vinna med god marginal p g a att MP får stödröster vilket kommer leda till januariavtalet 2.0. Det är bara att titta på den senaste Demoskopmätningen. Och är det inte extremväder i Sverige, så är det det någon annanstans som avgör. Därför förtjänar de som stödröstar på MP varken demokrati eller välfärd och borde aldrig mer få rösta i ett svenskt riksdagsval.

Samma sak kommer sannolikt att inträffa både 2026 och 2030. För vad ska man annars tro? Det är som att tvingas se en dålig film där alla vet slutet. Det har därför ingen som helst betydelse om så invandringen visar sig vara den viktigaste frågan.

Vi som frenetiskt följer opinionsundersökningarna och hoppas på ett regeringsskifte har gjort det helt förgäves. Så länge som SD sitter i riksdagen, så kommer det aldrig att bli en borgerlig regering. Men det har förstås inte Jimme och hans förbannade lakejer på Riks förstått. Det bästa vore därför om partiet gav upp självmant och försvann helt och hållet. Riksdagen är numera en lekstuga och det passar inte dom.

Jag tar hellre livet av mig än att rösta i riksdagsvalet om jag ska vara helt ärlig. Flashbackarna har som vanligt rätt om MP och deras förbannade stödröster. Själv undrar jag varför jag kommenterar här överhuvudtaget.
Vi har en alldeles för stor tilltro till våra politiker i det här landet.
Ja det är klart, om du ligger på soffan så ökar chansen till regeringsskifte...
Citera
2022-07-05, 11:44
Avstängd
OliverCromwells avatar
Den ena mätningen på SR visar att L över över spärren.

Den andra mätningen hos Aftonbladet visar att MP är över spärren.

Det här är ju bara deprimerande.

Jag kommer att rösta SD, men realiteten nu är att även om det går bra för SD kommer de att få noll inflytande även vid ett regeringsskifte. Detta är tragiskt nog redan uppenbart.

Det är nästan bättre om S vinner valet nu och får regera vidare. På den punkten verkar de mest cyniska M-anhängarna ha rätt. Låt Sossarna styra under den kommande lågkonjunkturen.
Citera
2022-07-05, 14:34
Medlem
Mätning från SIFO:

Här är Sifos sammanställning för juni jämfört med maj.

🔴Vänsterpartiet 8,2 -0,5
🔴Socialdemokraterna 32,9 +1,2
🟢Miljöpartiet 3,5 +0,5
🟢Centern 5,7 -0,3
🔵Liberalerna 4,6 +1,1
🔵Moderaterna 19,5 -1,7
🔵Kristdemokraterna 6,4 +0,7
🔵Sverigedemokraterna 17,6 -0,5

Citat:
S bästa siffra sedan 2014

Noterbart är också att Socialdemokraterna mäter sin högsta siffra sedan valåret 2014 när man parkerar på 32,9 procent, en ökning med 1,2 procentenheter. Det är också den högsta ökningen i hela mätningen.

Både Moderaterna och Sverigedemokraterna backar och landar på 19,5 respektive 17,6 procent.

För Ulf Kristersson (M) är det i synnerhet dåliga nyheter då just M står för den största minskningen i mätningen.

Källa: https://marcusoscarsson.se/ny-matning-jubel-och-besvikelse-bland-partierna-med-lagst-stod/
Citera
2022-07-05, 16:17
Medlem
ronaldo77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Mätning från SIFO:

🔴Vänsterpartiet 8,2 -0,5
🟢Miljöpartiet 3,5 +0,5
🟢Centern 5,7 -0,3
🔵Liberalerna 4,6 +1,1
🔵Moderaterna 19,5 -1,7

Källa: https://marcusoscarsson.se/ny-matning-jubel-och-besvikelse-bland-partierna-med-lagst-stod/
Är detta ett medelvärde av tidigare mätningar eller hur fungerar det?
Citera
2022-07-05, 17:20
Avslutad
Det hade varit klädsamt om de som överväger att stödrösta på MP, åtminstone sa det med en gång (typ ett halvår tidigare eller något) istället för att först föredra S och sedan ändra sig i sista minuten. Jävla idioter! Jag tänker fan inte betala deras elräkning.
Citera
2022-07-05, 20:33
Medlem
En tanke: inför valet 2018 låg SD på 20-25 i opinionen. Efter det så har man inte upprepat ett så högt snitt. Om man vill hitta en enda förklaring så började raset samtidigt som SD började tala om återvandring, för att desarmera hotet från AfS. Möjligtvis är det så att den frågan som högst samlar 18-20 procent och resten är starka motståndare.

Jag vet inte om det är så men jag ser inget annat som hände strax före valet som skulle kunna förklara att väljarna plötsligt övergav SD. Kanske var SD uppblåst i opinionen och man har alltid haft som högst runt 20 procent, men om raset var verkligt så kan det mycket väl handla om återvandringen.
Citera
2022-07-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Magdalena Andersson vill göra vinster i friskolor till den stora valfrågan. Det är smart. Det finns mycket sossarna inte vill prata om i valet men just den här frågan är en kvarnsten runt halsen på högerblocket.

Moderaterna kommer inte att säga någonting så det är upp till SD att desarmera den här valfrågan i god tid före valet. Jag förstår att Åkesson inte vill komma med stenhårda krav innan regeringsförhandlingarna satt igång, men i alla fall kräva en blocköverskridande förhandling om vinsterna i skolan som ska ha som syfte att på sikt avveckla vinsterna helt och hållet. SD var åtminstone tidigare motståndare till detta ofog och bör återta den positionen.

På sätt och vis är det nog bra om SD fångar upp frågan. Man kan uttrycka sig vara positiv till det och så vidare. Sätta lite press på Moderater, KDsare och Liberaler att det är inte alldeles självklart att SD kommer att stödja en högerregering om man inte får igenom sina hjärtefrågor.

Då kan man ju lika gärna stödja socialdemokraterna som vänder på varenda sten eller hur det nu blir med det efter valet.
Citera
2022-07-05, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
En tanke: inför valet 2018 låg SD på 20-25 i opinionen. Efter det så har man inte upprepat ett så högt snitt. Om man vill hitta en enda förklaring så började raset samtidigt som SD började tala om återvandring, för att desarmera hotet från AfS. Möjligtvis är det så att den frågan som högst samlar 18-20 procent och resten är starka motståndare.

Jag vet inte om det är så men jag ser inget annat som hände strax före valet som skulle kunna förklara att väljarna plötsligt övergav SD. Kanske var SD uppblåst i opinionen och man har alltid haft som högst runt 20 procent, men om raset var verkligt så kan det mycket väl handla om återvandringen.

Jag tror inte att förändringen låg hos SD utan hos motståndarna som "plötsligt" började kräva lite hårdare tag själva och i och med det helt enkelt tog över delar av den sverigedemokratiska politiken.
Citera
2022-07-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Mätning från SIFO:

🔴Vänsterpartiet 8,2 -0,5
🟢Miljöpartiet 3,5 +0,5
🟢Centern 5,7 -0,3
🔵Liberalerna 4,6 +1,1
🔵Moderaterna 19,5 -1,7

Inte konstigt att Socialdemokraterna fortsätter öka då Magdalena är den i särklass skickligaste partiledaren i riksdagen, men jag fattar inte hur folk fortfarande kan ha förtroende för Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna? Hur kan Sverigedemokraterna ha 17 procent och varför ökar Kristdemokraterna? Kristdemokraterna har visserligen en skicklig partiledare men de hycklar och är känd för sitt kappvänderi. Sverigedemokraterna har en mycket svag personuppsättning, kanske den svagaste i partiledaren Jimmie Åkesson, hur kan 17 procent av svenska folket känna förtroende för honom? Eller är de så att man bara röstar för minskad invandring och inte tar hänsyn till ledarskap och politisk kompetens?
Citera
2022-07-05, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Inte konstigt att Socialdemokraterna fortsätter öka då Magdalena är den i särklass skickligaste partiledaren i riksdagen, men jag fattar inte hur folk fortfarande kan ha förtroende för Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna? Hur kan Sverigedemokraterna ha 17 procent och varför ökar Kristdemokraterna? Kristdemokraterna har visserligen en skicklig partiledare men de hycklar och är känd för sitt kappvänderi. Sverigedemokraterna har en mycket svag personuppsättning, kanske den svagaste i partiledaren Jimmie Åkesson, hur kan 17 procent av svenska folket känna förtroende för honom? Eller är de så att man bara röstar för minskad invandring och inte tar hänsyn till ledarskap och politisk kompetens?

JÅ är en trött jäkel men jag skulle ändå hålla honom högre än MP's språkrör samt L's ledare. Har skrivit i andra trådar att SD skulle må bra av ett ledarbyte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in