2022-07-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jodå, det finns kameror på ett flertal, bland annat DCSOVR https://epic.gsfc.nasa.gov/

Ett annat exempel är den japanska vädersatelliten himawari8 https://himawari8.nict.go.jp/

Det tål verkligen att diskuteras om det rör sig om verkliga bilder. När det gäller Himawari är det väl mer eller mindre officiellt att det inte är så. Utan det handlar om väderdata som visas på ett jordklot, som är en redan färdig bild, "blue marble data set" kallas det för.
Citera
2022-07-05, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Inte en enda bild finns! Jag håller med dig! Sen kan alla portväktarna säga vad de vill.

Fråga Er också varför man inte ser en endaste reflektion från en satellit i omlopp runt jorden på de sk

fotona? Borde vara ett par hundra iallafall! Näe! Folks! Dags att vakna! Klockan är 5 min innan

midnatt!

Varför finns det inga äkta bilder som visar hela jorden i dess platthet?
Citera
2022-07-05, 17:06
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men vad skulle svårigheten vara med att utrusta en satellit, kommunikations dito eller vad som helst, med en kamera? Inte kan det väl vara särskilt dyrt heller?

Kostar det mer än en spänn? I så fall kommer ingen företagsstyrelse i världen godkänna utgiften. För det är så gott som enbart privata företag som skickar upp geostationära satelliter.

Citat:

Särskilt under senare årtionden när det varit sådant fokus på klimatförändringar. Man kunde tycka att bilder på jorden borde vara extremt angeläget att ha.

Det finns massor av satelliter som övervakar jorden med syfte att hålla koll på klimatförändringar. Men de kan inte vara i geostationär bana. De går i låg omloppsbana som tillåter de att se hela jorden, vilket man inte kan från geostationär bana, och i betydligt bättre upplösning. Låg omloppsbana kan vara så nära jorden som 200 km medan en stationär satellit måste befinna sig på en tiondel av avståndet till månen.
Citera
2022-07-05, 17:16
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Det tål verkligen att diskuteras om det rör sig om verkliga bilder. När det gäller Himawari är det väl mer eller mindre officiellt att det inte är så.

I vilken fantasivärld då?

Citat:

Utan det handlar om väderdata som visas på ett jordklot, som är en redan färdig bild, "blue marble data set" kallas det för.

Och var kom ”väderdatan ” från? Och hur kan den stämma överens med vädret som upplevs på markytan i realtid?
Citera
2022-07-05, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90

Återigen.. Blue marble 1972 var inte CGI utan en målning. Filmade man ens jorden från Nevada.. Ehh månen?

Redovisa bevis för att blue marble är en målning. Att du skriver det på Internet gör det inte mer sant.
Citera
2022-07-05, 19:43
Medlem
Citat:
Jazzil: En bild eller livefilmning på jordens form är högst relevant. Ditt inlägg tillför noll.

Scientific-method: Allt handlar om att ha kapacitet till att kunna se samband och ha kunskap. Du nöjer dig med allt skräp jag listade ovan, bara för att rymdprästerna på TV sa att det är så. Då ifrågasätter du inte religionen.

Jag innehar kunskap som obestridligen bevisar att bilden är äkta.

Jag väntar dock med spänning på att du redovisar din kunskap om dess falskhet. Kom igen svinet! Nått litet sandkorn till argument kan du väl prestera?
Citera
2022-07-05, 20:05
Medlem
Citat:
Inte en ENDA äkta bild från rymden har vi. Jag efterfrågade tidigare livesändning av hela globen (en sida av bollen...) högupplöst, så att man kan se vilket väder som sveper över oss, men allt jag fick var ett skämt. Varför kommer vissa här bara med bortförklaringar till det, istället för att börja fundera på varför?

En småtjej kan filma 1h oklippta sminkvideos, men rymdorganisationerna har aldrig kommit på att det kan vara intressant att se jorden från marknivå till rymd, i en och samma kameravinkel (oklippt, riktad ner mot jorden, på en klar dag).

De fysiskt äkta flaskraketerna går bara till det klipps och faller därmed ner i Bermudatriangeln.
NI är så förutsägbara. När ni möter bevis på att jorden är rund, och ni inte hittar något motargument, försvinner ni ett tag. Sedan dyker ni upp igen, ute i rymden, med påståenden om att det inte finns några bilder på jorden och att "Blue Marbel" är en målning. Jag har upplevt det gång på gång. Kan du inte försöka komma med ett motargument istället för att börja prata om något annat.
Citera
2022-07-05, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Kostar det mer än en spänn? I så fall kommer ingen företagsstyrelse i världen godkänna utgiften. För det är så gott som enbart privata företag som skickar upp geostationära satelliter.

Kanske det. Men NASA och sådana som bryr så oerhört mycket om jorden och som har såna oerhörda resurser borde väl kunna skjuta till?
Citera
2022-07-05, 20:31
Medlem
Citat:
Defacto: Jajo de kan ju lägga till en effekt och sen försöka få hela saken att verka trovärdig på det där viset. Jag tycker inte att någonting på den där animationen såg äkta ut.

Jaja, förr så målade man som sagt. Idag photoshoppar man. Robert Simmon aka Mr Blue Marble är en av photoshopparna (enligt han själv). Man låtsas inte ens att det är foton, så man kan alltid skylla på "komposit" vid anmärkningar.

Det roliga är att man smyger in baphomet i säkert hälften av alla bilder på jorden. En spegel ifrån fullt synlig

Googla på blue marble så är den taget med en kamera.
Ingen målning
Skaffa er ett liv plattisar denna tråd har funnits i över 13 år och fortfarande inget foto på den platta jorden.
Ps alla andra planeter är också glober det kan man se med kikare testa
Det finns tusentals filmer och allt som visar jordenskrökning.
Fram med ett foto på den platta jorden nu
Citera
2022-07-05, 20:45
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Miljardärer som Jeff bezoz och Elon bränner miljardtals på uppskjutningar och skylink, men en 4k gopro riktad framåt och bakåt (på utsidan), som man oavbrutet kan följa på en rymdfärd, har de inte tänkt på. Istället en massa snabba klipp i något som lika gärna kan vara zero-g flyg.

Skicka ett förslag till nämnda personer om att förse sina farkoster med kameror.
Citera
2022-07-05, 20:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Miljardärer som Jeff bezoz och Elon bränner miljardtals på uppskjutningar och skylink, men en 4k gopro riktad framåt och bakåt (på utsidan), som man oavbrutet kan följa på en rymdfärd, har de inte tänkt på. Istället en massa snabba klipp i något som lika gärna kan vara zero-g flyg.

Scientific-method: På existenz har jag fått skriva precis vad jag vill. Det är här mina inlägg tas bort när jag närmar mig, vad jag själv anser vara, en stor del av sanningen. Läs hela inlägg 29 där som sagt.

Det är en ickefråga. Det finns ju typ oändligt med mer intressanta projekt att lägga pengar på än att tillfredsställa ett litet antal knäppgökar som av någon anledning inte klarar att ta till dig de bevis för jordens form som finns här på jorden.
Citera
2022-07-05, 20:54
Medlem
Citat:
I vilken fantasivärld då?

Vad gäller fantasi och verklighet....så fanns det alltså officiellt inga bilder på jorden mellan åren 1972 och 2012.

Men även vad gäller bilden från 2012, så rör det sig officiellt om en "composite image". Alltså en bild som "satts ihop", inte ett riktigt foto i den bemärkelse som jag tror att de flesta vanliga människor tänker sig.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Blue_Marble#/media/File:North_America_from_low_orbiting_satellite_Suo mi_NPP.jpg

Det finns väldigt mycket som tyder att samma gäller för Himawari 8. Tror att det är en halvt uttalad sanning att det är så.

Så förmodligen finns det inga bilder på jorden, som "klot" alltså, över huvud taget. Det blir ju förstås intressant att fundera över hur det kan vara så?

Citat:
Och var kom ”väderdatan ” från? Och hur kan den stämma överens med vädret som upplevs på markytan i realtid?

Väderdata kan jag få genom att titta ut genom fönstret. Man behöver alltså inte vara ute i rymden för att observera väder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in