2022-07-05, 06:46
  #11197
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
Finns väl ganska många fler företag än Tesla som vill köpa batterier?

Som?
Citera
2022-07-05, 09:02
  #11198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Som?
Alla andra elbilstillverkare?
Eller var köper de sina batterier, kanske gör egna?
Citera
2022-07-05, 10:08
  #11199
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
Alla andra elbilstillverkare?
Eller var köper de sina batterier, kanske gör egna?

Som batteritillverkare vill man rimligtvis ha långtidskontrakt med biltillverkare som kan producera många bilar som säljs med bra vinstmarginal och som dessutom skalar upp sin produktion kraftigt. Då kan även batteritillverkaren skala upp sin produktion, pressa priserna och öka sin konkurrenskraft.

Detta begränsar urvalet en aning.
Citera
2022-07-05, 11:44
  #11200
Medlem
Kolla här på Teslas Net Income och hur den ökat som bara den sedan fjärde kvartalet 2020 till nu: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/net-income

Helt sjukt att aktiekursen gått ner med dom där siffrorna endå.
Citera
2022-07-05, 11:46
  #11201
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowk102
Kolla här på Teslas Net Income och hur den ökat som bara den sedan fjärde kvartalet 2020 till nu: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/net-income

Helt sjukt att aktiekursen gått ner med dom där siffrorna endå.

Kanske för att den var övervärderad och inte alls speglade Teslas ekonomi utan istället var en fantasisiffra baserat enbart på spekulationer och Musks lögner, fantasier och påhitt?
Nu när hans näste av lögner och påhitt börjar komma fram som lögner en efter en så tröttnar folk och drar sig ur = kursen går ned.
Citera
2022-07-05, 11:48
  #11202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Kanske för att den var övervärderad och inte alls speglade Teslas ekonomi utan istället var en fantasisiffra baserat enbart på spekulationer och Musks lögner, fantasier och påhitt?
Ja juste. Det är sådär med aktiekursen att de kan vara konstiga jämfört med Net Income.
Citera
2022-07-05, 13:48
  #11203
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Kanske för att den var övervärderad och inte alls speglade Teslas ekonomi utan istället var en fantasisiffra baserat enbart på spekulationer och Musks lögner, fantasier och påhitt?
Nu när hans näste av lögner och påhitt börjar komma fram som lögner en efter en så tröttnar folk och drar sig ur = kursen går ned.

Något man skulle vilja ha ett ärligt svar på av Tesla-hatarna är om de är argare för saker som Tesla jobbar på som inte blivit verklighet än, eller sakerna som Tesla lyckats med bättre och före alla andra. Ingen verkar dock sur på andra biltillverkares spruckna löften.

Förväntar mig inte ett ärligt svar dock.
Citera
2022-07-05, 15:12
  #11204
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Något man skulle vilja ha ett ärligt svar på av Tesla-hatarna är om de är argare för saker som Tesla jobbar på som inte blivit verklighet än, eller sakerna som Tesla lyckats med bättre och före alla andra. Ingen verkar dock sur på andra biltillverkares spruckna löften.

Förväntar mig inte ett ärligt svar dock.

Nja saken är väl den att man ser inte Toyotas VD sprida lögner på Twitter och skriva som en tonåring på nätet.
Alla bilföretag har visioner och drömmar, men ingen sprider så mycket lögner som Tesla.
Vad skulle Model3 kosta? När kommer Cybertruck? När kommer lastbilen? När kommer nya batterierna och hur mycket bättre är dom i verkligheten jämfört med lovorden? När kommer självkörande taxis? När kommer självkörande bilar över huvudtaget?

Tesla har gjort mycket bra och revolutionerat industrin.
Dom har byggt en MYCKET bra bil för att vara deras första (Model S) trots sina problem med handtag, lysen och annat. Inget konstigare än en Audi som drar mer olja än bensin eller rasar kamkedjan, problem finns på alla bilar.
Men det är alla lovord på att leverera saker som aldrig levereras som vi kanske ser nu. Att folk helt enkelt tröttnar på Musk, med all rätt.
Det vi kanske ser nu är ett ras likt Fingerprint ned till en vettig nivå, en nivå som speglar företagets ekonomi.
Tesla älskarna lovordar Tesla aktien likt Fingerprints anhängare gjorde ”back then”.
Sedan tycker folk att företagsvärdet totalt faller ned i avgrunden men det som egentligen händer är att det blir omvärderat med de rimliga glasögonen på istället för visions-glasögonen.
Men jag har också ofta fel! Kan vara så denna gång med, det är inget ovanligt.
__________________
Senast redigerad av Facade 2022-07-05 kl. 15:16.
Citera
2022-07-05, 16:40
  #11205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Något man skulle vilja ha ett ärligt svar på av Tesla-hatarna är om de är argare för saker som Tesla jobbar på som inte blivit verklighet än, eller sakerna som Tesla lyckats med bättre och före alla andra. Ingen verkar dock sur på andra biltillverkares spruckna löften.

Förväntar mig inte ett ärligt svar dock.

Björnar ser Tesla som ett bilbolag medans bulls ser det som ett hyper ultra tech bolag som ”kommer släppa helt sjuka grejer när som helst”. Även fast det som levereras år efter år är bilar med väääldig brist på innovation senaste 5 åren.

Vet att jag vid årsskiftet sa att jag såg tesla vid 550$ innan årets slut. Efter väldigt dåliga Q2 siffror, Berlin och Texas besvikelse kring ramp-up så ser jag inte alls 450$ som en omöjlighet längre. Inom ett par år kommer Tesla konvergera mot sitt sanna värde, och det är inte högre än vad aktien står nu
Citera
2022-07-05, 16:49
  #11206
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Nja saken är väl den att man ser inte Toyotas VD sprida lögner på Twitter och skriva som en tonåring på nätet.
Alla bilföretag har visioner och drömmar, men ingen sprider så mycket lögner som Tesla.
Vad skulle Model3 kosta? När kommer Cybertruck? När kommer lastbilen? När kommer nya batterierna och hur mycket bättre är dom i verkligheten jämfört med lovorden? När kommer självkörande taxis? När kommer självkörande bilar över huvudtaget?

Tesla har gjort mycket bra och revolutionerat industrin.
Dom har byggt en MYCKET bra bil för att vara deras första (Model S) trots sina problem med handtag, lysen och annat. Inget konstigare än en Audi som drar mer olja än bensin eller rasar kamkedjan, problem finns på alla bilar.
Men det är alla lovord på att leverera saker som aldrig levereras som vi kanske ser nu. Att folk helt enkelt tröttnar på Musk, med all rätt.
Det vi kanske ser nu är ett ras likt Fingerprint ned till en vettig nivå, en nivå som speglar företagets ekonomi.
Tesla älskarna lovordar Tesla aktien likt Fingerprints anhängare gjorde ”back then”.
Sedan tycker folk att företagsvärdet totalt faller ned i avgrunden men det som egentligen händer är att det blir omvärderat med de rimliga glasögonen på istället för visions-glasögonen.
Men jag har också ofta fel! Kan vara så denna gång med, det är inget ovanligt.

Satt du på forum som 10-åring också och skrev om hur mycket Nintendo ljög när deras spelkonsoler blev försenade? Ledsen att världen inte blir bättre på det enda perfekta sättet du finner godtagbart, men nu råkar det företaget som redan ådstakommit dessa smått omöjliga saker finnas just för att de har en uber-kompetent CEO som skapat en företagskultur där man siktar på att ådstakomma svåra saker på kort tid. För gnällaporna kommer det alltid gå att hitta misslyckanden, men som aktieägare så vet jag att mina pengar jobbar högeffektivt. Du får väl hitta ett lika kompetent företag med en CEO som är lika smart men helt saknar barnasinne och humor? Lycka till!
Citera
2022-07-05, 16:51
  #11207
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Björnar ser Tesla som ett bilbolag medans bulls ser det som ett hyper ultra tech bolag som ”kommer släppa helt sjuka grejer när som helst”. Även fast det som levereras år efter år är bilar med väääldig brist på innovation senaste 5 åren.

Vet att jag vid årsskiftet sa att jag såg tesla vid 550$ innan årets slut. Efter väldigt dåliga Q2 siffror, Berlin och Texas besvikelse kring ramp-up så ser jag inte alls 450$ som en omöjlighet längre. Inom ett par år kommer Tesla konvergera mot sitt sanna värde, och det är inte högre än vad aktien står nu

Så klart björnarna inte ser Tesla för vad det är. Hade de gjort det hade de inte varit björnar.
Citera
2022-07-05, 17:36
  #11208
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Satt du på forum som 10-åring också och skrev om hur mycket Nintendo ljög när deras spelkonsoler blev försenade? Ledsen att världen inte blir bättre på det enda perfekta sättet du finner godtagbart, men nu råkar det företaget som redan ådstakommit dessa smått omöjliga saker finnas just för att de har en uber-kompetent CEO som skapat en företagskultur där man siktar på att ådstakomma svåra saker på kort tid. För gnällaporna kommer det alltid gå att hitta misslyckanden, men som aktieägare så vet jag att mina pengar jobbar högeffektivt. Du får väl hitta ett lika kompetent företag med en CEO som är lika smart men helt saknar barnasinne och humor? Lycka till!

Försökte med ett konstruktivt svar och det fick man ej tillbaka.
Så där slutar mina försök med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in