2022-06-27, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
De pengar du har redan nu skulle jag spara tills global fonden gått ner 50% till sen all in.

Vilken global fond har nånsin gått ner med 50%?
Citera
2022-06-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajasnajas
Vilken global fond har nånsin gått ner med 50%?

2008.
Citera
2022-06-27, 21:28
Medlem
kan man spara 500k/år gör man inte Flashback tråd. Det är så sjukt att folk matar trollet. Kan man spara den summan är man uppenbarligen så smart att man inte skapar en Flashback tråd utan bokar tid med ett proffs och inte rådfrågar lagerarbetare som leker på avanza
Citera
2022-06-27, 21:33
Medlem
Japp som nån skrev tidigare boka rådgivning.
Alternativ 40k varje månad borde ge mer el mindre avkastning än valfri Flashback tråd
Citera
2022-07-04, 22:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Problemet är att om de inte köper den där nya tröjan så kommer din investerade 1000-lapp i HM inte bli 2000 kr om 10 år. Nu handlar ju det såklart om konsumtionsbaserade företag men lite så är ju logiken, för att någon annan ska bli rik måste någon annan konsumera istället för att spara.

Men visst, köper man riktiga teknikbolag som t ex kan få ner produktionskostnaden för tröjan från 100 kr till 10 kr genom att de bygger en stor fabrik kan ju detta gynna alla parter.

Problemet är också att om man investerade 1000 kr i H&M för tio år sedan så har man väl cirkus 700 kr kvar idag inflationen oräknad.
Citera
2022-07-05, 01:40
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Problemet är också att om man investerade 1000 kr i H&M för tio år sedan så har man väl cirkus 700 kr kvar idag inflationen oräknad.

Fast nu glömde du nog räkna in utdelning. Köpte man 5 aktier i juli 2012 @220kr och återinvesterat den årliga utdelningen på 9,5kr per aktie i nya HM-aktier så fort man hade råd, då hade man idag ägt 8 aktier @126kr. Det är nästan exakt samma marknadsvärde som man gick in med.

Att de tappat 30% i värde före inflation stämmer inte.

Men det gör det fortfarande inte någon speciell bra investering för de som gick in i 2012. För den som investerar i dag tror jag det finns en möjlighet att man får sälja av till 200kr inom fem år och samtidigt kamma hem en 5% årlig utdelning. Det skulle innebära 85% avkastning *om* det skulle slå in.

Nyckelordet är så klart *om*.
Citera
2022-07-05, 01:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Fast nu glömde du nog räkna in utdelning. Köpte man 5 aktier i juli 2012 @220kr och återinvesterat den årliga utdelningen på 9,5kr per aktie i nya HM-aktier så fort man hade råd, då hade man idag ägt 8 aktier @126kr. Det är nästan exakt samma marknadsvärde som man gick in med.

Att de tappat 30% i värde före inflation stämmer inte.

Men det gör det fortfarande inte någon speciell bra investering för de som gick in i 2012. För den som investerar i dag tror jag det finns en möjlighet att man får sälja av till 200kr inom fem år och samtidigt kamma hem en 5% årlig utdelning. Det skulle innebära 85% avkastning *om* det skulle slå in.

Nyckelordet är så klart *om*.

Det är praxis att inte räkna med utdelningar när man beskriver kursutvecklingen för aktier men om vi gör det i detta fall så bör vi även räkna med inflationen sedan tio år tillbaka och då har H&M som du säger inte varit någon särskillt bra placering.
Citera
2022-07-05, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
kan man spara 500k/år gör man inte Flashback tråd. Det är så sjukt att folk matar trollet. Kan man spara den summan är man uppenbarligen så smart att man inte skapar en Flashback tråd utan bokar tid med ett proffs och inte rådfrågar lagerarbetare som leker på avanza

Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Japp som nån skrev tidigare boka rådgivning.
Alternativ 40k varje månad borde ge mer el mindre avkastning än valfri Flashback tråd
Varför ska man boka ett möte med sin bank? Jag jobbar själv i den rollen och det finns bra mycket bättre alternativ om man bara lägger ner lite tid och löser själv.

Att gå till banken är absolut bättre än att inte göra något, men du blir "inlåst" i din banks egna fem-sex aktivt placerade fonder, utefter risknivå. Såvida man inte är Private Banking-kund får rådgivaren bara ge råd på några få fonder.

I detta fallet hade personen fått en aktivt placerad fond med 100% aktier, vilket i runda slängar motsvarar en indexfonder. Skillnaden är att den kostar 1,5-2% i avgift istället för ca 0,2%. Slå ut detta på 20 år så gör det skillnad...

Som sagt, bättre än inget, men lägg den timmen på att sätta upp ett konto hos nätmäklare och sprid majoriteten på globala och svenska indexfonder istället.
Citera
2022-07-05, 08:56
Medlem
polagoms avatar
Är det inte bättre att använda Omni eller liknande 'verktyg' som tar hand om din portfölj utifrån din risknivå och när/hur du vill ha pengarna automatiskt än att få en gammal hund att sitta. Antingen sköter ett verktyg som har mer kunskap än dig allt det här åt dig, eller så ska du lära dig om olika fonder, aktier, värdepapper, etc och sen inte bara det du ska även ha koll på din portfölj kanske varje 3e månad till halvår/år för att ombalansera, etc.
Citera
2022-07-05, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Varför ska man boka ett möte med sin bank? Jag jobbar själv i den rollen och det finns bra mycket bättre alternativ om man bara lägger ner lite tid och löser själv.

Att gå till banken är absolut bättre än att inte göra något, men du blir "inlåst" i din banks egna fem-sex aktivt placerade fonder, utefter risknivå. Såvida man inte är Private Banking-kund får rådgivaren bara ge råd på några få fonder.

I detta fallet hade personen fått en aktivt placerad fond med 100% aktier, vilket i runda slängar motsvarar en indexfonder. Skillnaden är att den kostar 1,5-2% i avgift istället för ca 0,2%. Slå ut detta på 20 år så gör det skillnad...

Som sagt, bättre än inget, men lägg den timmen på att sätta upp ett konto hos nätmäklare och sprid majoriteten på globala och svenska indexfonder istället.

Var skrev jag banken??

Du förstår väl att det finns fler och bättre rådgivare än bankerna hoppas jag 😂😂😂

Kan inte citera någon och sen hitta på fritt vad personen menar 👎
Senast redigerad av kallejansson 2022-07-05 kl. 11:00.
Citera
2022-07-05, 11:20
Medlem
glajarns avatar
???
Citera
2022-07-05, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Var skrev jag banken??

Du förstår väl att det finns fler och bättre rådgivare än bankerna hoppas jag 😂😂😂

Kan inte citera någon och sen hitta på fritt vad personen menar 👎
Du skrev aldrig banken, helt riktigt, ber om ursäkt för det.

Du skrev "boka rådgivning", till en person, 40+, som själv säger sig vara väldigt dåligt insatt. Långsökt att tro att någon då kan tolka det som "boka rådgivning hos banken", precis som jag gjorde?

Förklara gärna mer specifikt vad du menar med "boka rådgivning", då det är väldigt brett uttryckt. Ta gärna med vad kostnaden ligger på, samt vad som gör just den rådgivaren så mycket bättre än tex en global indexfond. Alltid intressant att få tips och idéer.

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in