2022-07-05, 11:42
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Då kommer alla som anställer att hitta på jobb.
Det ska vara upp till kommunerna att klassificera vad som är hittepåjobb. Exempelvis på hittepåjobb är att arbetslösa Pelle får klippa Bollklubben IFs gräsmatta.

Inte att Scania ska ha en ny ingenjör.
Citera
2022-07-05, 11:47
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Det ska vara upp till kommunerna att klassificera vad som är hittepåjobb. Exempelvis på hittepåjobb är att arbetslösa Pelle får klippa Bollklubben IFs gräsmatta.

Inte att Scania ska ha en ny ingenjör.

Jag förstår tanken. Men gräsklippning är inget hittepå. Det är arbete som behövs. Däremot sitter en del byråkrater på hittepåjobb. Definitionen på hittepåjobb kommer att vara godtycklig.
Citera
2022-07-05, 11:55
Medlem
Citat:
Hur ska arbetsgivaren ha råd med dessa fantasilöner?
De får väl gå i konkurs? Samma problem uppstår oavsett nivå på minimilönen.
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Det är inte så att du blandar ihop minimilön (som vi redan har inom olika branscher) och medborgarlön som är en ersättning utan krav på motprestation?
Nej, minimilön gör folk oanställningsbara.
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
ja, och så 80% skatt på det, och moms och avgifter på allt!
Hehe. Exakt.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2022-07-05 kl. 12:01.
Citera
Avslutad
Ogillar starkt att man sätter konkurrensen ur spel. Ett klassiskt exempel med ts infallsvinkel. 2 driftiga killar startar upp och driver sitt gym på den mindre orten. Investeringen kostar på i tid och pengar. Men efter 3 år börjar det rulla på riktigt bra och killarna kan äntligen börja ta ut löner att leva på..Så PANG startar kommunen upp ett eget gym med anställda arbetslösa som får 22t i månaden. Alla kommunanställda får rabatt och träna..De 2 gymstartarna ser intäkterna krympa och ångesten komma smygande..det här var bara ett exempel på sådant som hänt ute i Sverige. Kommuner ska inte hålla osedlig konkurrens men det förekommer stort. Samhall är väl ett exempel. Sen finns det förståss en del konkurrens jag gillar, hoppas också den inte är finansierad via skattepengar, tror inte det..
Fick en offert från Clas fixare(Clas Olsson) gällde ett monteringsjobb. De skulle ha 11-12000kr för ca 2-3 timmars jobb. Tog in en pensionerad snickare från veterankraft. Räkningen hamnade under 2000kr. Men som sagt ogillar om det är subventionerat. Men Classe Fix sköt guldpatroner från höften gissar jag.
Citera
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ja, jag vet att det skulle bli ett jävla liv om det skulle ske men samtidigt, i ett pissland som Sverige skulle det behövas.

Tänker mig som följande:
Minimilön för 100% tjänst 22 000.
Maxbidrag någon kan få i Sverige: 50% av minimilönen + 2 000 kr per barn.
Hittepåjobb, finansierat av staten. 75% av minimilönen + 2 000 kr per barn.

Sedan följer minimilönen Sveriges BNP.

Om detta hade varit infört så är jag övertygad att det skulle bespara Sverige enorma summor pengar.

Varför behöver vi minimilöner och hur tänker du att Sverige kommer spara in pengar på det?
Citera
2022-07-05, 11:56
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag förstår tanken. Men gräsklippning är inget hittepå. Det är arbete som behövs. Däremot sitter en del byråkrater på hittepåjobb. Definitionen på hittepåjobb kommer att vara godtycklig.
Absolut men redan idag har vi hittepåjobb. Om någon privat arbetsgivare vill anställa en byråkrat med sina egna pengar är det inte statens bekymmer.

Syftet med minimilönen är ju att det ska löna att göra sig rätt för sig i samhället.
Citera
2022-07-05, 12:01
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ogillar starkt att man sätter konkurrensen ur spel. Ett klassiskt exempel med ts infallsvinkel. 2 driftiga killar startar upp och driver sitt gym på den mindre orten. Investeringen kostar på i tid och pengar. Men efter 3 år börjar det rulla på riktigt bra och killarna kan äntligen börja ta ut löner att leva på..Så PANG startar kommunen upp ett eget gym med anställda arbetslösa som får 22t i månaden. Alla kommunanställda får rabatt och träna..De 2 gymstartarna ser intäkterna krympa och ångesten komma smygande..det här var bara ett exempel på sådant som hänt ute i Sverige. Kommuner ska inte hålla osedlig konkurrens men det förekommer stort. Samhall är väl ett exempel. Sen finns det förståss en del konkurrens jag gillar, hoppas också den inte är finansierad via skattepengar, tror inte det..
Fick en offert från Clas fixare(Clas Olsson) gällde ett monteringsjobb. De skulle ha 11-12000kr för ca 2-3 timmars jobb. Tog in en pensionerad snickare från veterankraft. Räkningen hamnade under 2000kr. Men som sagt ogillar om det är subventionerat. Men Classe Fix sköt guldpatroner från höften gissar jag.
Givetvis ska minimilöner inte gälla om man är egen företagare. Sedan att en del kommuner slår ut lokala företag är förjävligt. Syftet är ju att de ska göra enkla jobb så de inte mår psykiskt dåligt för de inte bidrar något till samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Varför behöver vi minimilöner och hur tänker du att Sverige kommer spara in pengar på det?
För idag kan man casha ut mer i bidrag än genom jobb. Finns folk som lyfter rejält med bidrag och detta skulle innebära slutet på det.

Samt det finns arslen till arbetsgivare som utnyttjar unga människor. Konkurrens ska ske på schyssta villkor inte genom att man utnyttjar människor.
Citera
2022-07-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Därför det skulle bara leda till hög inflation. Den absoluta mängden pengar en person har spelar lite roll jämförelsevis med vad den tjänar relativt med andra. Om jag ensam tjänar 100 000 jämförelsevis med att vanliga svenskar tjänar 20 000 innebär det att jag kan köpa 5 ggr. så många prylar som vanliga svenskar, medan om jag och alla andra tjänar 200 000 så kommer jag och alla andra bara kunna köpa lika mycket prylar som varandra. Det är enkel tillgång och efterfrågan. Visst, man skulle säkert kunna sätta det till miljonen, varför inte liksom men det gör valutan svår att använda. Jag vill inte precis använda 600 000 svenskmarks för att köpa en glass. Den minsta delbara enheten av en valuta bör ideellt vara 1 krona, inte typ 250 000 svenskmarks.
Samma problem uppstår oavsett minimilön.
Citera
2022-07-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
De får väl gå i konkurs? Detsamma händer när man sätter minimilönen till 22 tusen.

Nej, minimilönen gör folk oanställningsbara. Minimilön skapar arbetslösa bidragstagare. Och jobb utomlands.

Hehe. Exakt.
Tar man bort inkomstskatten upp till en vise nivå som går att leva på Tex 240k/år och person så ska det till en riktig idiot för att gå och be Om bidrag när rensa ogräs och plocka jordgubbar betalar 137kr/timmen.
Citera
2022-07-05, 12:04
Medlem
För jobb som inte kräver någon utbildning skulle det inte behövas någon minimilön. Felet är att bidragen är för höga.
Citera
2022-07-05, 12:06
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Vad menar du är väl snarare frågan? Givetvis behövs det göras undantag för Samhallsjobb och Feriejobb. Det är staten som ska bestämma minimilönen. Ska vara fritt fram för arbetsgivarna att höja lönen om de vill.

Kan inte en människa prestera ett jobb för 22 000 kr i månaden får den lov att leva på bidrag då den får betraktas som oduglig för arbetsmarknaden.

Ditt sätt att se på människor är bedrövligt och hemskt. Ditt samhälle kommer bara skapa massvis med människor som lever med en ökande ohälsa och mentalt lidande.

Jag vill hellre ha ett samhälle där vi jobbar för att så många som möjligt ska slippa ohälsa och mentalt lidande. Därför kan jag tänka mig att höja skatten om pengarna får arbeta på rätt sätt (inte som idag med korrupta politiker).

Kort kan man säga att du är en egoist. Men varför är du det? Är du psykopat, obildad eller försöker du bara vara tuff på FB?
Citera
2022-07-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Tar man bort inkomstskatten upp till en vise nivå som går att leva på Tex 240k/år och person så ska det till en riktig idiot för att gå och be Om bidrag när rensa ogräs och plocka jordgubbar betalar 137kr/timmen.
Man måste arbeta i proportion till lönen för att arbetsgivaren ska ha råd att betala en. Annars får arbetsgivaren negativ vinstmariginal och går i konkurs.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2022-07-05 kl. 12:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in