2022-07-05, 11:24
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OC-Whiteboys
Skulle hellre se något system som ser lönen i relation till andra kostnader (bränsle, bostad, mat). Vet inte om tillägg, ransonering eller foodstamps skulle kunna komplimentera det.

Man blir inte rik på alla jobb men man ska kunna gör rätt för sig och kunna leva på det.
22 000 kr borde räcka till det du nämner, plus lite nöjen vilket man förtjänar om man gör rätt för sig.

Tror som du nämner att det skulle bli för komplicerat. Man skulle även kunna sätta bränsleskatten till relation vad minimilönen är. Samt massor med andra skatter.
Citera
2022-07-05, 11:28
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Minimilön I form av lägsta timlön .Tex 150kr/timmen.
127 kr blir det ju om lönen är 22 000 kr. Helt okej penning.

Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Det finns ingen skillnad.

Varför inte sätta den till 44000, 88000 eller 176000 i månaden? Så slipper nästan alla jobba.
Hur ska arbetsgivaren ha råd med dessa fantasilöner?
Citera
2022-07-05, 11:28
Medlem
diseuses avatar
För att förtydliga, menar du att en person som tjänar 40 000 kr i månaden men vill börja jobba halvtid inte ska få göra det? Eller föreslår du snarare en minimitimlön på 137,50 kr?
Citera
2022-07-05, 11:31
Medlem
bandspelarens avatar
Låter som minimilönen är 75% av minimilönen i ditt exempel.
Citera
2022-07-05, 11:31
Avstängd
Det kommer ALDRIG att införas minimilöner under azozialdemokratisk regim, men det fattar inte ankdammsidioterna.

Men SC430 fattar:

För det är det största hotet mot att vara med i facket
Citera
2022-07-05, 11:32
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
För att förtydliga, menar du att en person som tjänar 40 000 kr i månaden men vill börja jobba halvtid inte ska få göra det? Eller föreslår du snarare en minimitimlön på 137,50 kr?
Kanske blir 137,5 kr i timmen som du nämner. Ska vara fritt fram även i framtiden att jobba deltid. Men då kan man glömma försörjningsstöd om man har möjlighet till heltid.
Citera
2022-07-05, 11:34
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Låter som minimilönen är 75% av minimilönen i ditt exempel.
Hittepåjobb ska ha en lön på 22 000 kr * 0,75. Det vill säga 16 500 kr.
Citera
2022-07-05, 11:37
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Hittepåjobb ska ha en lön på 22 000 kr * 0,75. Det vill säga 16 500 kr.
Då kommer alla som anställer att hitta på jobb.
Citera
2022-07-05, 11:39
Medlem
Citat:
Skulle hellre se något system som ser lönen i relation till andra kostnader (bränsle, bostad, mat). Vet inte om tillägg, ransonering eller foodstamps skulle kunna komplimentera det.

Man blir inte rik på alla jobb men man ska kunna gör rätt för sig och kunna leva på det.
1.Förklara krig mot all form av svartarbete.
2.Tilldela varje enskild person en skattefri tröskel Om 240k per år.
3.inför minimi-timlön
4.Hårdbeskatta dem som tjänar över 240k/år
Citera
2022-07-05, 11:39
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ja, jag vet att det skulle bli ett jävla liv om det skulle ske men samtidigt, i ett pissland som Sverige skulle det behövas.

Tänker mig som följande:
Minimilön för 100% tjänst 22 000.
Maxbidrag någon kan få i Sverige: 50% av minimilönen + 2 000 kr per barn.
Hittepåjobb, finansierat av staten. 75% av minimilönen + 2 000 kr per barn.

Sedan följer minimilönen Sveriges BNP.

Om detta hade varit infört så är jag övertygad att det skulle bespara Sverige enorma summor pengar.
Jag tycker det låter som ett riktigt bra förslag. Samt att man inte tillåter anställningsformer där personer inte avlönas som t.ex. praktik.

Citat:
Vad menar du? Om man fritt kunde bestämma lön oavsett prestation: Varför inte sätta den superhögt?
Därför det skulle bara leda till hög inflation. Den absoluta mängden pengar en person har spelar lite roll jämförelsevis med vad den tjänar relativt med andra. Om jag ensam tjänar 100 000 jämförelsevis med att vanliga svenskar tjänar 20 000 innebär det att jag kan köpa 5 ggr. så många prylar som vanliga svenskar, medan om jag och alla andra tjänar 200 000 så kommer jag och alla andra bara kunna köpa lika mycket prylar som varandra. Det är enkel tillgång och efterfrågan. Visst, man skulle säkert kunna sätta det till miljonen, varför inte liksom men det gör valutan svår att använda. Jag vill inte precis använda 600 000 svenskmarks för att köpa en glass. Den minsta delbara enheten av en valuta bör ideellt vara 1 krona, inte typ 250 000 svenskmarks.

Bättre i så fall att man sänker lönerna för de som tjänar mest eller inför ett maxlönstag på någon del av gdp.

Citat:
Om man inte sätter minimilöner kan du ju jobba för 5 000 kr och likt förbannat få bidrag. Plötsligt blir det statens plikt att försörja dig och inte dig själv.
Det här är ett bra argument. Ett stort problem i Sverige är att många hamnar faktiskt i arbete men de arbetar gratis åt bolagen och vi skattebetalare måste skjuta till mellanskillnaden.

Citat:
Varför, vad skulle det hjälpa? Är det inte bättre ifall folk blir ersatta i pengar så att de kan köpa sig vad de önskar?
Citera
2022-07-05, 11:40
Medlem
Citat:
Det finns ingen skillnad.

Varför inte sätta den till 44000, 88000 eller 176000 i månaden? Så slipper nästan alla jobba.
Det är inte så att du blandar ihop minimilön (som vi redan har inom olika branscher) och medborgarlön som är en ersättning utan krav på motprestation?
Citera
2022-07-05, 11:40
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Varför inte sätta den till 22 miljoner i månaden? Så blir alla mångmiljonärer.
ja, och så 80% skatt på det, och moms och avgifter på allt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in