Citat:
Ursprungligen postat av
KillenArCP
Ja, jag vet att det skulle bli ett jävla liv om det skulle ske men samtidigt, i ett pissland som Sverige skulle det behövas.
Tänker mig som följande:
Minimilön för 100% tjänst 22 000.
Maxbidrag någon kan få i Sverige: 50% av minimilönen + 2 000 kr per barn.
Hittepåjobb, finansierat av staten. 75% av minimilönen + 2 000 kr per barn.
Sedan följer minimilönen Sveriges BNP.
Om detta hade varit infört så är jag övertygad att det skulle bespara Sverige enorma summor pengar.
Jag tycker det låter som ett riktigt bra förslag. Samt att man inte tillåter anställningsformer där personer inte avlönas som t.ex. praktik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Vad menar du? Om man fritt kunde bestämma lön oavsett prestation: Varför inte sätta den superhögt?
Därför det skulle bara leda till hög inflation. Den absoluta mängden pengar en person har spelar lite roll jämförelsevis med vad den tjänar relativt med andra. Om jag ensam tjänar 100 000 jämförelsevis med att vanliga svenskar tjänar 20 000 innebär det att jag kan köpa 5 ggr. så många prylar som vanliga svenskar, medan om jag och alla andra tjänar 200 000 så kommer jag och alla andra bara kunna köpa lika mycket prylar som varandra. Det är enkel tillgång och efterfrågan. Visst, man skulle säkert kunna sätta det till miljonen, varför inte liksom men det gör valutan svår att använda. Jag vill inte precis använda 600 000 svenskmarks för att köpa en glass. Den minsta delbara enheten av en valuta bör ideellt vara 1 krona, inte typ 250 000 svenskmarks.
Bättre i så fall att man sänker lönerna för de som tjänar mest eller inför ett maxlönstag på någon del av gdp.
Citat:
Ursprungligen postat av
KillenArCP
Om man inte sätter minimilöner kan du ju jobba för 5 000 kr och likt förbannat få bidrag. Plötsligt blir det statens plikt att försörja dig och inte dig själv.
Det här är ett bra argument. Ett stort problem i Sverige är att många hamnar faktiskt i arbete men de arbetar gratis åt bolagen och vi skattebetalare måste skjuta till mellanskillnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
OC-Whiteboys
Skulle hellre se något system som ser lönen i relation till andra kostnader (bränsle, bostad, mat). Vet inte om tillägg, ransonering eller foodstamps skulle kunna komplimentera det.
Varför, vad skulle det hjälpa? Är det inte bättre ifall folk blir ersatta i pengar så att de kan köpa sig vad de önskar?