Den som åtalas för försök till mord är
Mohammad-Amiin Sheikh Muhiadiin. Han och de två andra tycks dock ha gett sig på en helt oskyldig person när de var på jakt efter en rappare, förmodligen
Rami Kanfoud.
Ur förhöret med den knivhuggne:
Det du berättar. Han som satt i bilen för två veckor sedan var det Mohammed Sheikh?
Nej han var äldre han liknar rapparen... Jaffar Byn, rappare utan hår ingenting. 30-35 år gammal.
Han har och bara ett sånt (fhl anteckning NN visar på lite skägg runt munnen)
Hur kopplar du detta till vad som hände?
För att han var somalisk en neger, jävla neger. Att han pratade om C3 och att jag skulle hälsa grabbarna. Han sa "jag hälsar från Elias jag hälsar från Elias det är Mojjos kusin eller Mojjos lillebror som blivit skjuten"
Såg du den andra i bilen?
En smutsneger men inte från Somalia utan mer från usa med långt hår... (fhl anteckning NN visar med att ta sig på huvudet)
När jag pratar om dom jag mår illa. Jag känner inte dem.
[...]
Berätta vad de sa och vem av dem det var som pratade!
Han som körde pratade ingenting alls. "Var är C3?" sa han som satt vid sidan av föraren. "Varför det?" sa jag. "Nej det var ingenting. Hälsa honom och hälsa Biskopsgänget Elias storebror finns numera". Elias det är en kille jag hörde han dog i skottlossning. Jag vet inte vad är han till Mohammed Sheik.
Vad sa du, Elias storebror...?
Finns. Att han är här.
Är här?
Ja, jag vet inte vad han menar för att jag var inte så med Biskop.
Nej. Okej. Har du något mer? Något nytt som du inte har berättat om tidigare som du kommer på nu.
Nej det känns inte, det är blockerat här i hjärnan. Jag har inget just nu.
Du sa att han med mustaschen, hans kompis pratade du om också. Han med mustaschen hade du träffat ute sa du.
Mm.
Du sa någonting om hans kompis som han brukade vara med.
De satt i en liten bil med sin kompis. Jag vet inte vem hans kompis är. Men han är nära vän till Mojo.
Hur vet du det?
För att i Eriksberg han var med honom. I stan han varit en gång med honom. Och när Mohammed Sheik gick ut han var med honom i mordet med mig, så det betyder att han är nära med dem.
Du berättade att Abudi slagits med Mojo.
Han sa till mig så, jag såg inte med mina ögon.
Har Abudi varit i bråk med fler personer i Mojos krets?
Nej. För länge länge sedan när han Abudi var liten, man jagade honom med pistol. Det var Mojo som hade gjort det. De hatar varandra. De avskyr varandra Mojo och Abudi. Abudi han hör inte till gäng och har inte heller tillgång till vapen. Anledning till att de avskyr varandra är att han vill bråka med Abudi varje gång han träffar honom.
Vet Mohammed Sheik vem Abudi är?
Ja.
Har de också haft problem med varandra? Någon konflikt?
Abudi han bor i Biskop. Han har ju bott där länge. Alla somalier vet var han bor någonstans i södra. Det är därför som de tror att han är med södra.
Men Mohammed Sheik och Abudi, har de varit ovänner någon gång?
Jag vet inte. De hade slaktat honom, Abudi, om de fått tag på honom. Jag tror så att de hade gjort värre med han.
Tror du det var mer honom de var ute efter än dig?
Nej. De var efter Sitre. De var efter dem som... De letade efter folk, gangsters, från södra. Inte allt vanligt folk. Men det var oss som de fick syn på först och vi hade ju märkeskläder och så visste de att vi bodde på Biskop och de misstänkte att vi kunde tillhöra deras gäng.
Vet du varför de var ute efter C3?
C3 är rappare.
Varför skulle de vara ute efter honom?
För att han är rappare. Han rappar åt dem.
Mohammad-Amiin Sheikh Muhiadiin är tidigare dömd för bland annat grov misshandel och grovt vapenbrott vid tre tillfällen. Han blev villkorligt frigiven den 30 november 2021, en och en halv månad före mordförsöket.
Göteborgs tingsrätt: