2022-07-05, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Läs igenom texten en gång till så borde du förstå vad det står, de drygt 4000 som refereras till är de som dokumenterats som avlidna och begravda. Men lycka till med att ha blivit helt avklädd.
Okej!! Så här:

1. Min uppfattning om BBC är att de är både seriösa och professionella.
  2. Man har gjort ett grundligt arbete.
  3. Det skulle inte finnas någon mening i att publicera helt missvisande siffror. Det gör inte professionella journalister.

De redovisar svårigheter med att få fram exakta siffror men ingenstans talar man om stora skillnader.

Dessutom ligger min uppskattning ganska bra utifrån 3:1 förhållandet på skadade och döda i krigssituationer. De andra siffror flera här drar ur röven är inte ens seriösa i det perspektivet. Det skulle innebära att ryssarna haft så stora förluster att man tappat förmågan till att föra ett krig.

Ingenstans i någon rapportering finns det stöd för det. Det måste du väl hålla med om.
Citera
2022-07-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Hur är det med minnet? Poroshenko vann valet efter att Janukovytj sprungit iväg till pappa Ryssland med gråten i halsen. Vad jag vet finns inget som tyder på valfusk i valet 2019.

Jaså, har inte Aftonbladet, DN och The Guardian skrivit om det? Då kan det inte vara sant.

Amerikanska justitiedepartementet och otaliga västerländska NGO:s var djupt insyltade i den orangea revolutionen.
Citera
2022-07-05, 11:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ser att i tråden är det många som tycker att Ukraina har förlorat kriget. Kriget är ju långt ifrån klart och kan mycket väl pågå i 10-20 år till. Det är liksom inte så att någon av parterna står inför en kollaps.
Jag tror att den situation vi sett senaste två månaderna nu mycket väl kan fortsätta resten av året. Det vill säga att städer mals ner till grus, manskap är kanonmat och att det blir ett evigt artilleribombardemang från båda sidor.
Om ingen av parterna får ett övertag så lär vi även fortsättningvis se ungefär 200-400 dödade på vardera sidan så gott som dagligen.
Vilket trots allt inte blir så många döda på ett år, det blir faktiskt bara 300.000 döda soldater om året.
Det är inte ens en årskull och både Ukraina och Ryssland har varit med om mycket värre förintelsekrig än så.
Jag tippar att om inte väst plötsligt pumpar in väldigt mycket moderna vapen och att ukrainarna lär sig använda vapnen så kommer kriget att bli något vi får leva med i halva vårt liv, med alla dess konsekvenser det får.

Ja om inte interna förhållanden ändras i länderna. Politiskt, ekonomiskt etc. Där ser ju jag Ryssland som mer sårbart för de kan ju faktiskt bara ta tillbaka sina trupper om den politiska vilja finns. Ukraina har ingenstans att retirera tillbaka till. Sedan finns historiskt en tendens att efter några år uppstår en krigströtthet och krig brukar sluta till sist.
Citera
2022-07-05, 11:51
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Inte upp till mig att avgöra, men är man grannland till Ryssland är väl en Nato-ansökan inte det klokaste man kan göra i det här läget.
Tvärtom va?

Om man är granne med ryssland så måste man gå med i Nato eftersom ryssen är irrationell, aggressiv och efterbliven.

Det ser vi ju på Ukraina. Inte med i Nato - blev attackerat.
Baltländerna är mindre och den ryska ondskan vill ha dem. De är dock med i NATO - ej attackerade.

Förmodligen kommer fler länder nära ryssland vilja avsluta. Om ryssland existerar efter detta vill säga.

Mvh
Citera
2022-07-05, 11:57
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Okej!! Så här:

3. Det skulle inte finnas någon mening i att publicera helt missvisande siffror. Det gör inte professionella journalister.

De redovisar svårigheter med att få fram exakta siffror men ingenstans talar man om stora skillnader.

Dessutom ligger min uppskattning ganska bra utifrån 3:1 förhållandet på skadade och döda i krigssituationer. De andra siffror flera här drar ur röven är inte ens seriösa i det perspektivet. Det skulle innebära att ryssarna haft så stora förluster att man tappat förmågan till att föra ett krig.

Ingenstans i någon rapportering finns det stöd för det. Det måste du väl hålla med om.

Jo det finns stöd för ryska förluster på 25 000+

Ryssarna tappade förmågan att kriga i norra delarna av landet på grund av stora förluster, varför man koncentrerade sig på Donbas samt grävde ner sig vid Kherson.

Mängden materiell som Ryssland har förlorat talar också för höga dödstal. Jag kan lova dig att ryssarna slänger in fler och fler i konflikten. De har inte slut på manskap än på ett tag.
Citera
2022-07-05, 12:00
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det blev visst ett fint fyrverkeri i natt igen. Denna gången i Kadiivka. Röda Arméns lager har minskat rätt bra senaste dagarna.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1544206082188378112
Citera
2022-07-05, 12:01
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Jaså, har inte Aftonbladet, DN och The Guardian skrivit om det? Då kan det inte vara sant.

Amerikanska justitiedepartementet och otaliga västerländska NGO:s var djupt insyltade i den orangea revolutionen.
Den orangea revolutionen var 2004-2005 och var ett resultat av röstfusk av team Janukovytj. Alla val sedan dess har gått mer eller mindre rätt till.

Att CIA och Soros ska ha petat Janukovytj 2014 för att i nästa val (2019) kunna placera sin man på presidentsposten är så fruktansvärt foliehattigt att jag inte ens vet var jag ska börja.
Citera
2022-07-05, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Okej!! Så här:

Jag är övertygad om att BBC har gjort ett korrekt arbete huruvida den sen i 2 omgångar av översättning de är korrekt återgiven har jag ingen aning om då jag enbart läser din översättning till svenska.
Däremot finns det inget i artikeln som ger utrymme till din tolkning.
Det står att detta är namngivna konstaterat avlidna som dokumenterats i militära begravningar som tillhör vissa delar av de reguljära ryska styrkorna.
Dessutom så nämns det att det förekommit flertal militära begravningar som inte registrerats med namn. Samt att det inte ingår övriga styrkor.
Så ingenting som ger en indikation med totalt antalet avlidna som varit engagerade av den ryska sidan av konflikten.
Dessutom så skriver de i klartext att enligt deras bedöm ing har de fått med ca hälften av de som identifierats och begravts i Rysslan i militära begravningar.

Så återigen, läs igenom texten, har du fortfarande problem med att tolka innehållet så ta hjälp av någon vuxen person alternativt din lärare på särskolan där du går.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-07-05 kl. 12:15.
Citera
2022-07-05, 12:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF bombar just nu nåt lager i Donetsk som heter Kamaz Center.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1544251119609823233
Citera
2022-07-05, 12:11
Medlem
Det kommer en outsinlig ström av kanoner..raketsystem..pansarvagnar från ryssland till ukraina.
Rysslands vapenfabriker går för fullt..Dom t.o.m exporterar vapen till Indien och kina.
Ukraina kan aldrig vinna detta kriget.
Citera
2022-07-05, 12:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Och här blev det fullträff på Kamaz Center i Donetsk. Riktigt feta smällar inne i staden.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1544257959210917890
Citera
2022-07-05, 12:18
Medlem
Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) har hittills registrerat 11152 civila förluster, 4889 döda och 6262 skadade
https://www.ohchr.org/en/news/2022/07/ukraine-civilian-casualty-update-4-july-2022

Senaste uppdateringen från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/mod_russia
https://vk.com/mil
https://vk.com/wall-133441491_837866
231 flygplan
134 helikoptrar
1451 drönare
353 Luftvärnssystem, S-300, Buk M-1, Osa
3910 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
716 MLRS raketartillerifordon
3092 fältartilleri och granatkastare
4016 enheter av speciella militära fordon.

Senaste uppdateringen från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/352324637079995
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
36350 Personal / Personer
1594 Pansarvagnar
3772 Bepansrade stridsfordon / APV
806 Artillerisystem
247 MLRS raketartillerifordon
105 Luftvärns system
217 Flygplan
187 Helikoptrar
660 UAV operativ-taktisk nivå
144 Kryssningsrobotar
15 Fartyg / båtar / kutter