2022-07-05, 02:24
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Här kommer en jämförelse, men du får gärna bidra med egen statistik:

https://www.nationalobserver.com/2015/12/04/news/how-american-gun-deaths-and-gun-laws-compare-canadas

Edit: med statistik menar jag inte tre enskilda exempel. Inte heller tjugo exempel. Utan nationell statistik.

Det var du som frågade när latinos och "indianer" senast sköt någon, jag svarade.
Det var senast i Texas, många barn avrättade.
Citera
2022-07-05, 02:28
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Här kommer en jämförelse, men du får gärna bidra med egen statistik:

https://www.nationalobserver.com/2015/12/04/news/how-american-gun-deaths-and-gun-laws-compare-canadas

Edit: med statistik menar jag inte tre enskilda exempel. Inte heller tjugo exempel. Utan nationell statistik.

Det är inte PK att säga det, men räknar man bort dödsskjutningar inom den svarta delen av befolkningen i USA, så är landet nästan lika säkert som Kanada.
Gå in på den här sidan ska du se vilka är det som pangar på varandra https://gunmemorial.org
Citera
2022-07-05, 02:29
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Kul.

Tack detsamma.

Jag känner vanmakt över världsläget i sådan utsträckning att jag ibland bara orkar skoja om det.

Det var helt ärligt inte menat att provocera. Trodde som sagt att det var uppenbart, men jag ska tänka på att bli tydligare.
Citera
2022-07-05, 02:31
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Det är inte PK att säga det, men räknar man bort dödsskjutningar inom den svarta delen av befolkningen i USA, så är landet nästan lika säkert som Kanada.
Gå in på den här sidan ska du se vilka är det som pangar på varandra https://gunmemorial.org

Javisst. Jag försökte rikta uppmärksamhet till hur lagarna skiljer sig, och jag misstänkte att det förr eller senare skulle dyka upp något om etnicitet, så jag försökte lyfta frågan själv direkt. EDIT: som svar på just det jag försökte skriva om alltså.

Ja, det kanske var dumt. Men det var inte menat att förstöra tråden.
Senast redigerad av LatentAmbivalens 2022-07-05 kl. 02:52. Anledning: Rättelse av stavfel.
Citera
2022-07-05, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Han kommer från en djupt republikansk familj så att han har Trumpsupporter är ju inte omöjligt

Alla barn har samma politiska asikt som sina foraldrar?
Citera
2022-07-05, 02:41
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Javisst. Jag försökte rikta uppmärksamhet till hur lagarna skiljer sig, och jag misstänkte att det förr eller senare skulle dyka upp något om etnicitet, så jag försökte lyfta frågan själv direkt. EDIT: som svar på just det jag försökte skriva på alltså.

Ja, det kanske var dumt. Men det var inte menat att förstöra tråden.

Det handlar inte bara om etnicitet, det handlar även om logik. Varför ska någon vapenägare som sköter sig och bor t ex i den rurala Montana där det tar lång tid för polisen att ta sig dit i fall man behöver hjälp, ge upp sina vapenrättigheter bara för att lättkränkta människor i Chicago skjuter varandra dagligen, efter att någon dissat dem på sociala medier eller i en rap låt? Demokraterna har styrt Chicago i nästan 100 år och de får fixa det på annat sätt.
Citera
2022-07-05, 02:43
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Det var en skolskjutning i USA för ca 2 månader sedan där gärningsmannen var Salvador Ramos.

Även han var en latino.

19 barn och två lärare blev mördade.

Löjligt att påstå att inte latinos använder vapen. Du framställs bara som en kränkt latino som inte vill acceptera att även ni har begått hemska handlingar i nutid.

Så här skrev jag för några dagar sedan i den här tråden:

Citat:
Jag tycker att du tar upp det som jag ser som grundproblemet.

Halva min släkt bor i Latinamerika, och när jag varit där har jag sett hur dåligt allt funkar, inte minst när det kommer till brottshantering.

Polisen är våldsam, men det löser inte problemen, buset blir bara mer våldsamma och så började allt, en gång i tiden.

Men å andra sidan - vad ska polisen göra? Alltså annat än att agera genom sina datorprogram. Skulle vi inte kunna frukta en "utveckling" som den i Latinamerika om polisen blir mer batongviftandes mot "vissa slags grabbar"?

Polisen måste tyvärr hänga med i den tekniska utvecklingen för att få tag på den nya tidens skurkar. Eller vad finns det för alternativ?

Jag är inte kränkt. Jag är jävligt, jävligt ledsen och arg (alltså av andra skäl). Det är helt sant. Och jag har skrivit fler liknande inlägg, tro det eller ej. Kan leta upp dem och länka via PM om du vill, men det kommer ta ett tag att leta efter dem, så helst inte.

Jag hoppas verkligen att det här eländet slutar någon gång, oavsett vilka bakgrunder gärningsmännen har.

Nu ska jag lämna den här tråden (om ingen annan svarar mig, såklart).

Ha en trevlig morgon.
Senast redigerad av LatentAmbivalens 2022-07-05 kl. 03:12. Anledning: Rättelse av stavfel.
Citera
2022-07-05, 02:45
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Det handlar inte bara om etnicitet, det handlar även om logik. Varför ska någon vapenägare som sköter sig och bor t ex i den rurala Montana där det tar lång tid för polisen att ta sig dit i fall man behöver hjälp, ge upp sina vapenrättigheter bara för att lättkränkta människor i Chicago skjuter varandra dagligen, efter att någon dissat dem på sociala medier eller i en rap låt? Demokraterna har styrt Chicago i nästan 100 år och de får fixa det på annat sätt.

Jag gillar inte kollektiv bestraffning generellt, men när det är så många som missköter sig kanske strängare bakgrundskontroller kan vara ett första steg. Det skulle förhoppningsvis inte drabba alla som är "normala i huvudet".

Edit: Vad vill du se för åtgärder? (Kunde inte hålla mig från att skriva lite mer, trots allt. Och jag förstår att det är lätt att missa detta tillägg i kommentaren, så det var bara en chansning från min sida (egentligen är jag lite trött, men fortsätter gärna diskussionen senare idag, men nu går också bra egentligen.).)
Senast redigerad av LatentAmbivalens 2022-07-05 kl. 03:11. Anledning: Tillägg.
Citera
2022-07-05, 02:48
Medlem
cogito.ergosums avatar
https://twitter.com/RobElgasABC7/status/1544108633860067331
Och så gick det till när han greps.
Citera
2022-07-05, 03:12
Medlem
Citat:
Det var en skolskjutning i USA för ca 2 månader sedan där gärningsmannen var Salvador Ramos.

Även han var en latino.

19 barn och två lärare blev mördade.

Löjligt att påstå att inte latinos använder vapen. Du framställs bara som en kränkt latino som inte vill acceptera att även ni har begått hemska handlingar i nutid.

Fast Crimo är väl inte latino utan har italienskt påbrå?
Citera
2022-07-05, 03:17
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Fast Crimo är väl inte latino utan har italienskt påbrå?

Källa?
Citera
2022-07-05, 03:21
Medlem
Citat:
Källa?

https://www.foxnews.com/us/highland-park-illinois-4th-july-shooting-suspect-who-robert-crimo

https://www.imdb.com/name/nm10487202/bio
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in