2022-07-04, 19:33
Medlem
Cybrminds avatar
Hej. Jag har en bok som jag ska skicka till en person och den väger (tror jag) strax under 1kg.

Om jag använder Postnords "Skicka Direkt" får jag hem ett paket som jag ska slå in boken i eller tar jag bara med QR-koden till min närmsta ombud och hämtar ett paket där och sen klistrar på QR-koden?

Som sagt är jag osäker om boken väger mer än 1 kg, på matvågen jag testade hemma så visade den 0.96 kg, men då var ju inte liksom hela boken med på vågen.

Vad ska jag göra? Eller ska jag bara gå in och köpa en blå påse (max 2kg) och skicka så?
Citera
2022-07-04, 19:37
Medlem
Du paketerar och sätter på fraktsedeln själv. I vissa fall kan de skriva ut på ombudet, men räkna inte med det.

Instruktionerna på tradera brukar vara väldigt tydliga...
Citera
2022-07-04, 19:43
Medlem
Hazizas avatar
Du kan boka paket via Tradera, och väljer du PostNord så kommer du få en QR-kod skickad till din mejl som du sedan visar upp på närmsta PostNord ombud, inte svårare än så.
Citera
2022-07-04, 19:43
Medlem
Cybrminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h4ppy
Du paketerar och sätter på fraktsedeln själv. I vissa fall kan de skriva ut på ombudet, men räkna inte med det.

Instruktionerna på tradera brukar vara väldigt tydliga...

Kan jag använda "vad som helst" för att skicka paketet? Typ en svart soppåse eller vad som (Självklart fylla den med skydd)
Citera
2022-07-04, 19:44
Medlem
du kan köpa postnords blåa påsar, annars paketerar du föremålet själv och tar med qr koden till inlämningsstället så fixar dom en fraktsedel - du kan även själv skriva ut fraktsedel och sätta på men är mest bara krångligt.
Citera
2022-07-04, 19:44
Medlem
Milton.Millss avatar
Du kan strunta i viktbegränsningen när det bara rör sig om decimaler hit eller dit. Jag skickade en gång en 2,2 kg bok i en blå påse med viktbegränsningen 2 kg. Väger boken däremot närmare 3 kg så bör du ha en blå påse med högre viktbegränsning även om det inte ens då lär vara någon fara. Är det över 3 kg så åker du nog däremot fast.
Senast redigerad av Milton.Mills 2022-07-04 kl. 19:48.
Citera
2022-07-04, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cybrmind
Kan jag använda "vad som helst" för att skicka paketet? Typ en svart soppåse eller vad som (Självklart fylla den med skydd)
Skicka paketet som något du skulle vilja ta emot.
Citera
2022-07-04, 19:56
Medlem
Cybrminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfredosO
Skicka paketet som något du skulle vilja ta emot.

Om jag skickar den i en skolåda te.x och den inte får plats i hans postlåda, skickas det automatiskt till hans närmaste ombud?
Citera
2022-07-05, 00:02
Medlem
Jag rekommenderar att du börjar med att läsa Traderas fraktguide

Det bästa är att skicka boken i ett vadderat kuvert. Har du en skrivare hemma kan du skriva ut fraktsedeln hemma vilket är smidigast.
Citera
2022-07-05, 00:02
Medlem
Citat:
Om jag skickar den i en skolåda te.x och den inte får plats i hans postlåda, skickas det automatiskt till hans närmaste ombud?
Ja.
Citera
2022-07-05, 00:59
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tänk på att om du använder en stor skolåda så riskerar du att vikten blir mer än nödvändigt men du kan ju tejpa ihop lite bitar från lådan, upp till 1kg kostar 66kr och 2kg 99kr med QR-kod ...skickar du med en blå påse så blir det inte spårbart och förmodligen dyrare om inte boken är väldigt liten.
Citera
2022-07-05, 15:43
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

ja allt som inte går ner i postbox/låda går till närmaste ombud, och skicka med rekommenderat så ifall posten slarvar bort boken eller om köparen påstår den inte kommit fram så kan du spåra det.

se till att tejpa ordentligt så det inte öppnas så är det inte svårare än så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in