2022-07-04, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Özz Nüjen tar väl rollen som Mattis?

Özz bör få rollen som en av kungens förtryckande fogdar.
Citera
2022-07-04, 13:23
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallyjonny
Går inte att ersätta dessa skådespelare hur bra än dessa nya skulle vara. Allan Edwall, Lena Nyman bla e en stor kulturskatt o att man nu skall in o förstöra ännu en Astrid Lindgren e fan sjukt !

Är som att göra en nytappningar på Life of Brian med Monty Python gänget, fullkomligt omöjligt!!

Spyr åt såna här projekt!

Jag tycker väl mest att Ronja (och Emil och Madicken) sticker ut, det är svårt att göra dem bättre om man har tänkt följa samma story.

Om den här serien har Birk och Borkarövarna i fokus och tar med det från boken som inte rymdes i orginalfilmen kanske det blir okej, om de anstränger sig att göra något helt eget. Men det lutar väl mer åt att de vill göra acition med dramatiska specialeffekter.

Är så fallet är det den mediokra filmatiseringen av Bröderna Lejonhjärta de skulle ha gett sig på. Där är det en enorm kvalitetsskillnad mellan bok och film, till bokens fördel.
Citera
2022-07-04, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Egentligen är det helt rätt att tillsätta alla roller som rövare med babbeluringar; dessa yrkeskriminella från andra kulturer är dagens rövare. Dree Low kan vara Mattis och Yasin Byn kan vara Borka och så fyller man bara på med bruschor från orten. Om man låter Shottaz vara Mattisrövare och Dödspatrullen vara Borkarövare så blir det drag under galoscherna och inte så stort behov av regi. Osis att de plockade Einar, för han vore guld som Birk. För övrigt är det där med en borg och skog och skit helt passé; det är bättre att förlägga handlingen till Vårby Gård och rövarna kan slåss om vems no go-zonen är.

Stilpoäng för detta inlägg. Jag ger det fem bruschor!
Citera
2022-07-04, 13:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Okej... om du vill spela dum, eller inte behöver spela dum för att du faktiskt är dum så låt gå. Vad jag menar är att för att man ska kunna sjunka in en film så kan det inte finnas något som skapar uppenbar dissonans.
Om exempelvis en moped kommer in i en scen i "Wuthering Hights" så rycks man som tittare ur det tillstånd av "immersion" som är en stor del av filmupplevelsen.

Vissa filmer pysslar medvetet med dylikt, kastar in anakronismer, avvikelser, bryter den fjärde väggen etcetera men om den här feministmuppen vill dutta med experiment av den typen föreslår jag att hon ger fan i klassikerna och skriver något eget.

Nu tror jag inte att Mattis kommer köra runt på en moped i denna version av Ronja. Jag tror inte heller rövarna kommer bestå av 20 olika nationaliteter. Men jag skulle inte störa mig ett skit på om ENBART 19 av 20 rövare är blonda och blåögda.

Rövarna har ju flytt ut i skogen undan maktens långa arm precis som de laglösa i Robin Hood. Med det i åtanke kan såklart dessa rövare komma från helt olika ursprung.
Citera
2022-07-04, 14:03
Medlem
Det enda man kan konstatera när det gäller nya film- och tv-versioner av gamla och bra böcker är att de kommer lägga till så mycket eget material att det blir inte alls samma. Man kan möjligen lite svagt känna igen storyn.

Ronja Rövardotter i modern tappning kan bli en lite knepig historia att berätta. Hur ser en modern version ut idag?

Ronja IS-terroristen träffar en blivande kurd-soldat?
Citera
2022-07-04, 14:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det enda man kan konstatera när det gäller nya film- och tv-versioner av gamla och bra böcker är att de kommer lägga till så mycket eget material att det blir inte alls samma. Man kan möjligen lite svagt känna igen storyn.

Ronja Rövardotter i modern tappning kan bli en lite knepig historia att berätta. Hur ser en modern version ut idag?

Ronja IS-terroristen träffar en blivande kurd-soldat?

Dom kommer sannolikt att bo i Tora Bora-grottorna.
Citera
2022-07-04, 14:17
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag tyckte filmatiseringen av Wheel of Time var rätt kass av många anledningar - inte bara rollbesättningen.
Låt oss talas vid igen när vi båda sett nyversionen av Ronja.. Skulle det visa sig att den blir bra så bjuder jag på en pilsner!
Citera
2022-07-04, 16:21
Medlem
NorthSNKRs avatar
Har också fått förstahandsinfo om att produktionen aktivt verkar leta efter folk med annat ursprung än svensk.
Citera
2022-07-04, 16:56
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Ranya och Barak tillhör varsin kriminell rövarklan i Rosengård men finner ändå kärleken efter att Ranyas pappa och hans bruschor vunnit över Baraks choziner i ett gatuslagsmål.

Javisst är det mer passande att göra en nyversion av Lindgrens bok som är mera anpassad efter dagens verklighet och som castas med folk som verkligen kan konsten att leva rövare.
Citera
2022-07-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Rövarna ska alltså inte se ut som de gjorde i Tage Danielssons film om vi säger så.
.. och problemet med det är ....?

Du tror väl inte på allvar rövarna på medeltiden tid såg ut som dom gjorde i Tage Danielssons film? För det är just det, en film, underhållning, teater. Och berättelsen är en barnsaga.
Citera
2022-07-04, 17:26
Medlem
Haajibs avatar
Som nämns i tråden tror jag är modern version av boken som utspelar sig i någon sv de islamska enklaverna i Malmö skulle vara mer intressant. Säg att Mattis är Shia och Borka är Sunni, och de rånar svenskar på allt av värde, sen blir det konflikter och strul.
Citera
2022-07-04, 18:42
Medlem
Glödskals avatar
Den enda anledningen att göra en ny version är att göra en politiskt korrekt version. Originalet är så pass bra att en ny version inte behövs.

Varför skapas då inte en ny berättelse (istället för en ny version av en gammal berättelse) med diversifierade karaktärer? Gissningsvis för att politiskt korrekta wokisar saknar kreativitet och kan bara parasitera på kreativa människors skapelser. Exempel: Nya Dune och kommande The Lord of the Rings: The Rings of Power (JRR Tolkiens värld( och House of the Dragon (Gerorge RR Martins värld).

Dessa parasiter saknar helt självinsikt och har noll respekt för de ursprungliga skaparna. "Nej jag är inte Astrid Lindgren eller JRR Tolkien, men jag brinner för alla människors lika värde och är homosexuell, vilket ger mig inte bara rätten utan skyldigheten att ändra berättelser utifrån mina egna preferenser. Min pronomen är Glorg och siffran 3"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in