2022-07-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Alltså det är ju svårt detta… Jag förstår att facket är förbannade. SAS sade upp många anställda under pandemin och då brukar det ju vara så att de personerna ska återanställas vid ev nyanställningar. Så är det i varje fall på mitt jobb. Att då SAS fular genom att skapa nya underbolag med andra villkor för de anställda och sedan vill ”återanställa” dem där är rätt fult gjort! Klart facket måste sätta ner foten här. Ev. avtal med facket vid uppsägningen borde ha innehållit ett löfte om att ta tillbaks piloterna på samma villkor och i samma bolag vid ev återanställning?

Å andra sidan har väl piloter idag löjligt höga löner. Vissa yrkeskategorier har ju det utan att nödvändigtvis ”förtjäna” det mer än andra. Det är väl samma visa med läkare. Där har de en form av skråväsende har jag förstått som arbetar hårt för få utbildningsplatser etc för att hålla nere antalet utbildade läkare och därmed hålla kvar de höga lönerna. Jag fattar faktiskt intd varför man inte utökar utbildningsplatserna på läkarutbildningarna. Idag måste du ha högsta betyg i princip allt eller full pott på högskoleprovet för att komma in, och då är det inte ens säkert du tas in. Det hade ju inte gjort någon skillnad om man haft lite fler platser och något lägre intagningspoäng. Då hade vi haft fler läkare och det hade intd varit deras marknad så som det ser ut idag.

Dock tror jag att såväl piloter som läkare nu får möta den globala verkligheten. Vill man inte ha jobbet för den lön som erbjuds så står alltid någon annan från ett låglöneland på tur… jag tror inte att vare sig pilot eller läkare kommer att vara något högstatusyrken om 20 år…

Fattar du inte att SAS är på randen till konkurs?
Citera
2022-07-04, 13:04
Medlem
Citat:
Alltså det är ju svårt detta… Jag förstår att facket är förbannade. SAS sade upp många anställda under pandemin och då brukar det ju vara så att de personerna ska återanställas vid ev nyanställningar. Så är det i varje fall på mitt jobb. Att då SAS fular genom att skapa nya underbolag med andra villkor för de anställda och sedan vill ”återanställa” dem där är rätt fult gjort! Klart facket måste sätta ner foten här. Ev. avtal med facket vid uppsägningen borde ha innehållit ett löfte om att ta tillbaks piloterna på samma villkor och i samma bolag vid ev återanställning?

Å andra sidan har väl piloter idag löjligt höga löner. Vissa yrkeskategorier har ju det utan att nödvändigtvis ”förtjäna” det mer än andra. Det är väl samma visa med läkare. Där har de en form av skråväsende har jag förstått som arbetar hårt för få utbildningsplatser etc för att hålla nere antalet utbildade läkare och därmed hålla kvar de höga lönerna. Jag fattar faktiskt intd varför man inte utökar utbildningsplatserna på läkarutbildningarna. Idag måste du ha högsta betyg i princip allt eller full pott på högskoleprovet för att komma in, och då är det inte ens säkert du tas in. Det hade ju inte gjort någon skillnad om man haft lite fler platser och något lägre intagningspoäng. Då hade vi haft fler läkare och det hade intd varit deras marknad så som det ser ut idag.

Dock tror jag att såväl piloter som läkare nu får möta den globala verkligheten. Vill man inte ha jobbet för den lön som erbjuds så står alltid någon annan från ett låglöneland på tur… jag tror inte att vare sig pilot ellef läkare kommer att vara något högstatusyrken om 20 år. Kom ihåg det.
Jag tror du har rätt när det gäller piloter. I t ex USA finns exempel på piloter som fått matkuponger då lönen inte räckt till.
Citera
2022-07-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Japp kurs 59 öre
Börsvärde 4,9 miljarder SEK
Förlust år 2021: 6,5 miljarder SEK

Alltså förlusten förra året var högre än börsvärdet nu, bara att lägga ned och sälja de tillgångar bolaget har.

Ja verkligheten är att detta blir minst sagt tufft.
Trist att ett så en gång välskött och välrenommerat företag inte hängt med i utvecklingen.
Citera
2022-07-04, 13:09
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Jag spekulerar i att det måste vara oerhört svårt att få ett nytt pilot-jobb, eller så hade de fantastiska löner? Finns inga andra grupper som efter corona satt sina egna jobb före sina företags framtid. Man tror nästan de fått för sig att de är livstidsanställda.

SAS är inte ens på randen. All ekonomi är sedan länge bortom konkurs och de överlever bara med bidrag. Bara årets förlust är större än hela börsvärdet och normalt hade de gått i konkurs i april 2020 när vi slutade flyga.
Senast redigerad av Barents 2022-07-04 kl. 13:14.
Citera
2022-07-04, 13:11
Medlem
Citat:

Jo, och? Det är de väl oavsett vad piloterna gör. De lär kursa ändå så jag tror inte piloterna bryr sig så mycket. Om SAS kursar får de förmodligen anställning i andra bolag med villkor motsvarande de SAS envisas med nu eller något sämre. De tycker väl att det är värt att sätta ner foten helt enkelt. Förvånar mig inte alls. Ett fackförbund är ju på de anställdas sida.
Citera
2022-07-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Ja verkligheten är att detta blir minst sagt tufft.
Trist att ett så en gång välskött och välrenommerat företag inte hängt med i utvecklingen.

Det är inte välskött.

Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag spekulerar i att det måste vara oerhört svårt att få ett nytt pilot-jobb, eller så hade de fantastiska löner? Finns inga andra grupper som riskerar sitt företags framtid för att få tillbaka sitt gamla jobb.

Nu säger de själva att de kan få mycket bättre löner på annat håll så detta är inget problem enligt dem själva. Dessutom måste företaget överleva, allt annat är sekundärt.
Citera
2022-07-04, 13:13
Medlem
gofigurs avatar
SAS piloterna visar hänsyn till något och lovar att landa hemma innan piloterna i luften börjar strejken.
Gudskelov!!

https://sverigesradio.se/artikel/sas...ar-ut-i-strejk
Citera
2022-07-04, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag spekulerar i att det måste vara oerhört svårt att få ett nytt pilot-jobb, eller så hade de fantastiska löner? Finns inga andra grupper som riskerar sitt företags framtid för att få tillbaka sitt gamla jobb.

SAS är inte ens på randen. All ekonomi är sedan länge bortom konkurs och de överlever bara med bidrag.

De vill väl helst ha tillbaks de villkor deras kollegor som arbetat kvar har? Får de inte det kan de ju lika gärna jobba för ett annat bolag eller hur? Och om SAS kursar så tar andra bolag över marknaden så antalet piloter som behövs är nog det samma. De riskerar helt enkelt inte så mycket med en strejk. SAS däremot riskerar allt. Därför hade jag som förhandlare på pilotsidan varit stenhård. Vilket jag också tror är fallet med de som sköter detta.
Senast redigerad av Grantoppen2 2022-07-04 kl. 13:15.
Citera
2022-07-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
SAS piloterna visar hänsyn till något och lovar att landa hemma innan piloterna i luften börjar strejken.
Gudskelov!!

https://sverigesradio.se/artikel/sas...ar-ut-i-strejk

De skapar stora problem för väldigt många människor nu men om man är så korkad att man flyger med SAS får man skylla sig själv, alla vet att de strejkar hela tiden.
Citera
2022-07-04, 13:15
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Det är inte välskött.

Nu säger de själva att de kan få mycket bättre löner på annat håll så detta är inget problem enligt dem själva. Dessutom måste företaget överleva, allt annat är sekundärt.

Bolaget står knappast och faller med pilotlönerna. Det handlar ju inte ens om någon lönefråga som jag förstått?

SAS försöker göra om anställningsstrukturen för sin personal, vilket jag tycker mig ha hört talas om länge. Oklart exakt varför.

Nä, nu har den här soppan hållt på i 20 år. Låt skiten kånka så det kan bli en riktig nystart utan danskjävlarna så kanske det går att flyga med ett svenskt bolag igen.
Citera
2022-07-04, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bolaget står knappast och faller med pilotlönerna. Det handlar ju inte ens om någon lönefråga som jag förstått?

SAS försöker göra om anställningsstrukturen för sin personal, vilket jag tycker mig ha hört talas om länge. Oklart exakt varför.

Nä, nu har den här soppan hållt på i 20 år. Låt skiten kånka så det kan bli en riktig nystart utan danskjävlarna så kanske det går att flyga med ett svenskt bolag igen.

Förlust år 2021: 6,5 miljarder SEK
Börsvärde nu: 4,9 miljarder SEK

Lika bra att lägga ned bolaget snabbt och sälja alla tillgångar.
Citera
2022-07-04, 13:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
De vill väl helst ha tillbaks de villkor deras kollegor som arbetat kvar har? Får de inte det kan de ju lika gärna jobba för ett annat bolag eller hur? Och om SAS kursar så tar andra bolag över marknaden så antalet piloter som behövs är nog det samma. De riskerar helt enkelt inte så mycket med en strejk. SAS däremot riskerar allt. Därför hade jag som förhandlare på pilotsidan varit stenhård. Vilket jag också tror är fallet med de som sköter detta.
Det finns inga pengar så de kan aldrig vinna och deras principer lägger ner deras eget älskade SAS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in