2022-07-04, 10:57
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Utbilda mig? Indoktrinera mig kanske du menar? Lite sent för det, jag är för gammal för den typen av information. USA är helt enkelt mer kompetenta när det kommer till anfallskrig. Tycka vad man vill om kriget i sig (jag var då inget fan av Irakkriget) men amerikanerna är effektiva, så till den grad att de knappt hade egna förluster under invasionen.

Jag tror ditt 10åriga barnbarn kan räkna ut hur jämförelsevis usel ryssen är på att bedriva anfallskrig, även om du inte själv kan det.

USA tog Baghdad på 6 veckor med färre än 200 förluster.
Ryssland retirerade från Kyiv och ådrog sig 10 000 förluster och står nu med 30 000+ förluster och har enbart lyckats utvidga sina (sedan 2014) redan ockuperade landområden i Donbas... 19 veckor in nu.

Det går inte att jämföra Ryssland och USA.

Förstår ditt resonemang men Ryssland ådrog sig inte 10 000 förluster i Kiev-offensiven. Där finns inga troliga källor på förluster. De kan vara så låga som 500-1000, dvs väldigt få i förhållande till de totala ryska förlusterna i kriget.

Håller med dig om att Ryssland har begränsad anfallskapacitet jämfört med USA. USAs krigsmakt är större än Rysslands, det ger dem möjligheter som Ryssland inte har. Jag vet inte om USA är så duktiga om man tar deras anfallskapacitet/spenderad dollar.
Citera
2022-07-04, 10:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Mycket av artilleri och raketartilleriet har 20-25 km räckvidd med konventionell ammo.
För att skjuta längre krävs mer avancerade granater och raketer vilka är betydligt fåtaligare och mycket dyrare. Tyngre raketartilleri skjuter upp till 35 km, tunga kanoner 40 km.
D-30 habutisar 122 mm som är vanliga på båda sidor, både dragna och fordonsmonterade på bandhaubits skjuter inte ens 20 km med konventionell ammo

Haha, vet inte hur jag räknade där.. Det är förstås en bra räckvidd, som vi dessutom sett en del av den sista tiden, på specifikt väl utvalda mål.
Citera
2022-07-04, 11:07
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Utbilda mig? Indoktrinera mig kanske du menar? Lite sent för det, jag är för gammal för den typen av information. USA är helt enkelt mer kompetenta när det kommer till anfallskrig. Tycka vad man vill om kriget i sig (jag var då inget fan av Irakkriget) men amerikanerna är effektiva, så till den grad att de knappt hade egna förluster under invasionen.

Jag tror ditt 10åriga barnbarn kan räkna ut hur jämförelsevis usel ryssen är på att bedriva anfallskrig, även om du inte själv kan det.

Ryssland retirerade från Kyiv och ådrog sig 10 000 förluster och står nu med 30 000+ förluster och har enbart lyckats utvidga sina (sedan 2014) redan ockuperade landområden i Donbas... 19 veckor in nu.

Det är faktiskt ännu värre än så.

Inte bara tog USA Irak, så effektivt och med så små förluster som man gjorde. Man genomförde det på andra sidan jorden, grovt räknat, från USA...

Ryssland klarar inte av att, i grunden, besegra en svagare och sämre utrustad försvarsmakt, i ett grannland. Ett grannland som har otaliga belagda vägar, motorvägar och järnvägsförbindelser över gränsen till den anfallande parten.
Citera
2022-07-04, 11:09
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Förstår ditt resonemang men Ryssland ådrog sig inte 10 000 förluster i Kiev-offensiven. Där finns inga troliga källor på förluster. De kan vara så låga som 500-1000, dvs väldigt få i förhållande till de totala ryska förlusterna i kriget.

Håller med dig om att Ryssland har begränsad anfallskapacitet jämfört med USA. USAs krigsmakt är större än Rysslands, det ger dem möjligheter som Ryssland inte har. Jag vet inte om USA är så duktiga om man tar deras anfallskapacitet/spenderad dollar.

Det finns många källor som pekar på de förlusterna för Ryssland. Den främsta av dessa källor är (minns inte vilken sida) en sida som trackar materiella förluster i kriget, med bildbevis och geolokalisering. Ryssland har förlorat över 500 pansarvagnar och tusentals andra fordon i offensiven mot Kyiv.

Ryssarna tvingades till reträtt på grund av just förlusterna.

Eller tror folk att det var en fint att attackera Kyiv? Ryssarna klantade sig och trodde Ukraina skulle kapitulera, sen fick de betala priset när det inte skedde.
Citera
2022-07-04, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är faktiskt ännu värre än så.

Inte bara tog USA Irak, så effektivt och med så små förluster som man gjorde. Man genomförde det på andra sidan jorden, grovt räknat, från USA...

Ryssland klarar inte av att, i grunden, besegra en svagare och sämre utrustad försvarsmakt, i ett grannland. Ett grannland som har otaliga belagda vägar, motorvägar och järnvägsförbindelser över gränsen till den anfallande parten.

Ja men Irak var ju ett i princip u-land.
Det här är första kriget på länge med två jämbördiga kombattanter i ett modernt krig,
Citera
2022-07-04, 11:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är förstår jag.
Jag skulle vilja se några utomstående analyser. Men jag har inte sett några. Hur som som helst att känna till den andra sidans förluster är ju faktiskt svårt och sina egna vill man gärna hålla nere. Man överdriver säkert fiendens förluster på alla nivåer. Så även om man inte vill ljuga så blir det säkert fel. Det stora problemet för kombatanterna är ju om man själv tar felaktiga beslut på grund av fleaktig information.
Båda länderna har ju sin historia i en stat (Sovjet unionen) där lögnen var något normalt.
Personligen tror jag USA ligger relativt nära. Men även USA kan skäl till att ljuga men jag tror de gör det i mindre omfattning. Då det är svårare att göra så i ett öppet samhälle.

Det finns ingen oberoende aktör som kan göra en bedömning. De som har underrättelsekapaciteten till det har alla valt sida och har orsak att välja vilken information de förmedlar. Så det kommer inte bli bättre än vad det är förrän efter kriget.
Citera
2022-07-04, 11:17
Medlem
Citat:

Det är också en enorm skillnad på Irak & Ukraina militärt.
Man kan inte jämföra det så rakt upp och ned, det blir bara fel .
Mao man kan inte säga att amerikanerna hade små förluster pga sin effektivitet, mer att de hade så få förluster pga Iraks ineffektivitet..
Citera
2022-07-04, 11:17
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Ska vi jämföra pengar som Irak hade att leka med när USA invaderade dom jämfört med Ukraina?

Ukraina har minst ett tiotals länder som donerar vapen till dom och pengar mot Irak som enbart hade sin diktator med sig, tror du på fullaste allvar att om Ukraina var ensamma i detta krig att det hade blivit såhär långdraget?

Detta krig är ryssland vs Nato tillsammans med ukraina som frontmannen.

Nej din fåntratt, det är inte Ryssland mot NATO. Det är Ryssland mot Ukraina med vapen från NATO-länder. Ukraina fick enbart försvarsvapen i inledande fasen. När ryssarna inte mäktade med att forcera så valde de reträtt och sedan ett urskillningslöst bombande med artilleri.

Irak hade en väsentligt mycket större armé än Ukraina och hade i all väsentlighet samma typ av vapen (sovjetvapen) som Ukraina. Irak hade mycket mer vapen dock, men det hjälper inte mot USA då de genast etablerade luftherravälde.

Ryssland skulle få pisk mot UK eller Polen på egen hand om Ukraina är en indikation på något. Låt oss inte ens blanda in USA i det hela, det blir bara pinsamt.

Du får givetvis heja på Ryssland, men inbilla dig inte att de är eller blir någon krigsmakt av rang.
Citera
2022-07-04, 11:20
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Det är också en enorm skillnad på Irak & Ukraina militärt.
Man kan inte jämföra det så rakt upp och ned, det blir bara fel .
Mao man kan inte säga att amerikanerna hade små förluster pga sin effektivitet, mer att de hade så få förluster pga Iraks ineffektivitet..

Iraks militär var väsentligt mycket större än Ukrainas. USA skickade en krigsdeklaration innan invasionen och det tog några månader att samla alla trupper inför invasionen. Irak hade tid att fortifikera sina positioner och förbereda sig på attacken.
Citera
2022-07-04, 11:21
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Det finns många källor som pekar på de förlusterna för Ryssland. Den främsta av dessa källor är (minns inte vilken sida) en sida som trackar materiella förluster i kriget, med bildbevis och geolokalisering. Ryssland har förlorat över 500 pansarvagnar och tusentals andra fordon i offensiven mot Kyiv.

Ryssarna tvingades till reträtt på grund av just förlusterna.

Eller tror folk att det var en fint att attackera Kyiv? Ryssarna klantade sig och trodde Ukraina skulle kapitulera, sen fick de betala priset när det inte skedde.

Du syftar på Oryx. Och nej, du ser inte på deras site någon skillnad på var de ryska förlusterna gjordes, ej heller hur stora de ukrainska förlusterna var när de stoppade omringningen.

Tänk så här istället. Ryssarna spenderade en liten del av sin totalkostnad av kriget för att se om ukrainarna skulle "kapitulera" som du kallar det. Samtidigt uppnådde de en rad andra "sidovinster":

- De skapade en enorm flyktingvåg som kommer att ha skadat västra Ukraina (minskat ukrainska befolkningen)
- De förstörde en del ukrainska stridskrafter
- De låste styrkor som inte kunde användas för att försvara t ex Kherson eller Mariupol
- De tog några biolabs, tittade i kärnkraftverk och slog säkert ut en del fasta installationer
- De hade option på att få slut på kriget snabbt. Denna del blev värdelös. Jag hoppas att vi är eniga om att något kan få ett negativt resultat men det var ändå rätt att göra det?

Om man tittar på kostnaderna vs vinsterna så kan det mycket väl vara så att det var en militärt acceptabel manöver. Det är svårt att säga utan siffror på ukrainska och ryska förluster i denna del av kriget.

Möjligen var det dock så att det sättet att föra krig på var katastrofalt på den diplomatiska/förhandlingsmässiga/världsopinionsmässiga fronten. Det är mer intressant att diskutera. Hade ryssarna haft större förståelse i väst om de bara kört sin operation i Donbass?
Senast redigerad av psychicsailor 2022-07-04 kl. 11:33.
Citera
2022-07-04, 11:23
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ja men Irak var ju ett i princip u-land.

Det är Ryssland, och i mindre grad Ukraina, också.

Vi ska inte heller glömma att den irakiska krigsmakten var större än den ukrainska är idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det här är första kriget på länge med två jämbördiga kombattanter i ett modernt krig,

De är inte, och var inte när kriget började heller, jämnstarka. Ryssland har en större krigsmakt, generellt sett modernare utrustning, ett flygvapen som är flera tusen procent större än det ukrainska, samt en flotta som är likaledes flera tusen procent större och med mer effektiva fartyg. Ukraina hade, mig veterligen, inte en enda ubåt i februari 2022 heller.

Däremot blir de på avvägar och på vissa sätt jämnlika, eftersom Ukraina hittills utklassat ryssarna i operativa färdigheter, främst på lägre nivå, samt en avsevärt högre moral.
Citera
2022-07-04, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det gamla Sovjet-tänket lever och frodas.

Att ryssarna nyss förlorade ett imperium (dessutom ett kasst sådant) är inget som skrämmer Putin.

30 år efter Sovjets pyspunka och kollaps, arbetar han stenhårt för att blåsa upp ballongen igen.

Skulle han få kontroll över Ukraina, skulle han omgående tappa den. Hopplöst. Gud vet vad som händer i hans skalle...

Nej nej,, du har missat hela poängen..
Det är vi i Europa som jagar efter världsherravälde,,
vi har gjort det sedan Columbus tingade Amerika 1492.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in