2022-07-04, 08:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det har framkommit att det är systerns dockor han tagit.
Tagit eller tilldelats av mamsen?
Citera
2022-07-04, 08:26
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tagit eller tilldelats av mamsen?
Ja, eller tilldelats! 😉
Citera
2022-07-04, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellejoens
Dom hade han i jackfickan och han slängde sedan i dem från Varvsbron.

Menar du enligt en av hans många versioner i förhören där han hävdar minnesförlust och vaknat upp med trosor i fickan?

Skulle i vilket fall inte betrakta denna uppgift som fakta.
Citera
2022-07-04, 09:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Menar du enligt en av hans många versioner i förhören där han hävdar minnesförlust och vaknat upp med trosor i fickan?

Skulle i vilket fall inte betrakta denna uppgift som fakta.
Har ni fått se några filmer? Vallningsfilmen, polisförhör eller liknande?
Citera
2022-07-04, 09:08
Medlem
Citat:
Det är möjligen tvillingsystraras gamla dockor, men den där "kanalen" med resårband, i mynningen har jag funderat mycket över.
Att åklagaren tar upp dockorna och hårband, så hoppas jag att det finns någon upptäckt av något spår som nu kunnat analyseras, som Olof och hans arroganta advokat inte tänkt på att hitta på en story till. Det var "knulldockor/sexdockor" bara. "Oanvända"... har jag för mig att ÖA live-rapporterade att Olof sagt.

Åklagaren tog upp hårband var i ett helt annat sammanhang. Det åsyftade Olofs vittnesuppgifter.

Dockorna finns inte kvar enligt tilläggsprotokollet, har svårt att se vad för nya spår kan finnas i samband med detta. Ej heller finns något hårband med bland nya bevisningen.

Om de inte upptäckt ny bevisning nu sedan rättegångens start så tror jag inte någon bomb om okänd bevisning plötsligt dyker upp i slutpläderingen som inte finns i FUP. Olof har ju vittnat klart och redan frågats ut om bevisningen och inget dylikt togs upp när man hade chansen.

Nu ska jag sätta iväg mot rättegången. Meddelar mig senare.
Citera
2022-07-04, 09:10
Medlem
Citat:
Har ni fått se några filmer? Vallningsfilmen, polisförhör eller liknande?

Nej, tyvärr. Tror att rätten sett dem. De nämnde att de kommer att se lite filmer, rätten alltså. Som inte vi ser.
Citera
2022-07-04, 09:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Nej, tyvärr. Tror att rätten sett dem. De nämnde att de kommer att se lite filmer, rätten alltså. Som inte vi ser.
Okej, pga sekretess?
Lite synd att den vanskapta runkskadade penisen inte flashades upp på storbild..

(vad hade du valt att se på, kukhuvudet eller dumhuvudet Olof?)

Jag är mycket tacksam att du förmedlar vad du hör och ser, det är mycket värt.
Citera
2022-07-04, 09:25
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppsala666
Hovrättens ledamöter är vanliga vettiga människor precis som ni och jag, men styrs av juridiken. Men hans nya version kommer inte att hålla vid rättens överläggning efteråt.

Dessutom nu när den nya bevisningen med dna't är i hamn visar det faktiskt att Olof är mördaren.
Det knyter honom till platsen och till Malins kropp.
Men det bevisar inte att han mördat henne - men tillsammans med andra indicier kommer hovrätten nog att dömma honom för mord.
Citat:
Ulf Holst är en brännvinsadvokat som borde inse att Olof är skyldig och istället för att tjafsa om verkningslösa påståenden se till att O får ett så lindrigt straff som är möjligt.

Ulf Holst begär säkert en miljon för det jobb han gjort
Holst kommer säkert att ta upp straffet om Olof fälls i slutpläderingen.
Citat:
Domen som inte kan överklagas kommer säkert att ta en månad innan den släpps.
Överklagan har Haaaaag redan svarat uttömmande på. Domen kan överklagas.

Olofs historia om gänget och grupponani är trams och i min mening spiken i kistan för honom. Inga kommentarer/minns inte/.. hade tjänat honom bättre.

Sedan skall vi komma ihåg att det är åklagaren som skall bortom rimligt tvivel visa att Olof är skyldig. Olof behöver inte visa att han är oskyldig.

Svagheten i målet är det saknas mordplats, tillvägagångssätt mm.

Och det är bara mord åtalet gäller.
Inte dråp, inte våldtäkt, inte likskändning, inte misshandel.....
Mord eller frikänd - inget däremellan.

GW tror på 8-10 år.
Jag tror på 6 år med nedsättning för den långa tiden som gått.
Bildalsmannen fick två års nedsättning - också många år sedan brottet (24 år)
Citera
2022-07-04, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja, eller tilldelats! 😉
Om nu morsan var heeelt ovetandes om att Olof lagt beslag på systrarnas dockor, hur reagerade hon på det faktum att han tagit dockorna, sytt en slida, gjort knullhålsöppningar i mun och kissimurra..

Hade mitt barn gjort liknande, skulle nog jag behöva terapi och kräva hjälp till mitt barn.
Citera
2022-07-04, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du vet inte vad du snackar om! Högsta Domstolen prövade endast frågan om resning. När resning beviljades skickades målet tillbaks till Hovrätten för Nedre Norrland.

Här har du Marina-fallet, där gärningsmannen friades i tingsrätt och Hovrätt. Därefter begärde åklagaren resning som beviljades, varvid målet togs om i Hovrätten och gärningsmannen fälldes:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/xx-fangelse-for-mordet-pa-marina
"Även om målet tagits upp av tingsrätten och två gånger av hovrätten finns fortfarande möjligheten att överklaga till Högsta domstolen. – Min huvudman har ju förnekat gärningen och möjligheten finns att söka prövningstillstånd. Vi får sätta oss ner och gå igenom domen, säger Michel Hansson".

https://sverigesradio.se/artikel/5849213
"Högsta domstolen beviljar inte prövningstillstånd för Marina Johansson mördare. Därmed står domen i hovrätten fast. Enligt HD finns det ingen anledning att ta upp fallet".
Då tackar jag för upplysningen, trodde det var sista chansen, men innebär detta att det skulle kunna gå runt i en loop och studsa fram och tillbaka, sålänge någonting nytt kan presenteras?
Citera
2022-07-04, 09:53
Medlem
Fundering, kanske lyfts tidigare i tråden.

Kan runkhistoren göra att han blir fälld för mord? Alltså att rätten tycker att den förklaringen är så osannolik att dom är säker på att han ljuger och därför, tillsammans med alla andra indicier, dömer honom för mordet.
Citera
2022-07-04, 09:54
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppsala666
Hovrättens ledamöter är vanliga vettiga människor precis som ni och jag, men styrs av juridiken. Men hans nya version kommer inte att hålla vid rättens överläggning efteråt.

Dessutom nu när den nya bevisningen med dna't är i hamn visar det faktiskt att Olof är mördaren.

Ulf Holst är en brännvinsadvokat som borde inse att Olof är skyldig och istället för att tjafsa om verkningslösa påståenden se till att O får ett så lindrigt straff som är möjligt.

Ulf Holst begär säkert en miljon för det jobb han gjort

Domen som inte kan överklagas kommer säkert att ta en månad innan den släpps.

Han har en sjukt otacksam uppgift. Långt upp i bajs-ån utan paddel.

Han gör ju precis det han ska göra. Ser till sin klients intressen. Inte precis som att han diktat upp den här historien, den har OW själv hittat på. Sen har han berättat den för Holst. Holst gör det bästa av situationen rent juridiskt och tillser att förhandlingarna går rätt till.

Att få OW att ändra historia hela tiden för att passa bevisen ligger verkligen inte i försvarets intressen. Bevisvärdet för OWs vittnesmål åker genom golvet på det viset.

Skulle OW erkänna för Holst mellan skål och vägg måste han förmå klienten att erkänna eller avsäga sig försvaret. Så det handlar inte om att han fulspelar heller.

Säger han upp försvaret kommer nästa advokat från bänken och gör exakt samma sak.

Supernormalt att tycka illa om advokater om man inte vet hur jobbet fungerar.

Edit: Timtaxan är lagstadgad. I varje försvar tar domstolen ställning till huruvida antalet timmar är rimligt.

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/for-dig-som-aktor-i-domstol/stod-for-aktorer-i-domstol/rattshjalp-och-taxor/om-timkostnadsnormen-och-taxorna/
Senast redigerad av Newkie 2022-07-04 kl. 10:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in