2022-07-03, 20:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Låt oss se på "the big picture"..

Kriget har hållt på i över 4 månader, och "detta" är vad Ryssarna har presterat tills nu (till hur stora förluster utav deras fin-materiel vet vi inte, men mycket har det varit). Jo, jag håller med om att man börjar "mala på".., nu för första gången snabbare än tänkt i Luhansk. Det är illa.

Likaså har blöder nog Urkainas trupper vid donbas.., mer än som var är "sunt" utav deras elitförband. Men det är inte en vild flykt baköver. Utan man drar sig tillbaka när man ser att det börjar bli ohållbart.

Sedan håller jag med dig att man behöver vapnen nu. Hoppas att väst håller sina löften "pronto" utan byråkratiska bortförklaringar.

Nästan det enda som visat sig fungera någorlunda för ryssarna är att skjuta sönder allt framför sig med massivt artilleri. Det tror jag dessvärre att ryssarna kan ha väldigt mycket lagrat sedan sovjettiden. Här har Ukraina ett massivt underläge. Ryskt flygunderstödet är också ett elände för Ukrainas ofta fast positionerade kämpar.

Ytterligare luftförsvarssystem, fler långskjutande artilleri, mer guidad ammunition, är lite av vad jag menar att dom borde fått i går. Jag förstår inte vad man väntar på.
Citera
2022-07-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland har ockuperat 150 000 kvadratkilometer på 4 månader nu utan att mobilisera.

Eh nej.
* 2014 erövrade Ryssland ~8% av Ukrainas territorium (Krim, delar av Donbass)
* Per juli 2022 har Ryssland militärt erövrat ~20% av Ukraina = ca 120.000 kvm (=Lappland+Skåne landskap)
* Som mest "höll" Ryssland ~22% i början av mars.
* I löper av juni erövrade Ryssland 0.3% av Ukraina netto (=Öland)
https://mobile.twitter.com/War_Mapper/status/1542832982569934851

För övrigt har ju Ryssland mobiliserat - i sina lydstater i Donbass
Citera
2022-07-03, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Stollen Solovyov har bjuidit in samma gäng igen till sin show. Gurulyov håller nu en mycket lägre profil än för några dagar sen och ger ett rmer seriöst intryck Nu börjar man verkligen känna att Ryssland är på fallrepet. Både pengarna, vapen och soldaterna är snart slut. Nya planen nu är att placera missiler på Kuba. Enda chansen kvar att vinna kriget i Ukraina tydligen. Helt sjukt att se att ca 100 personer totalt kör Ryssland i botten. Sen är det ju lite roligt att höra att Ryssland kanske ska starta fler specialoperationer för att bekämpa fascism! WTF!! Tvärtomspråket går in i en helt ny dimension. Gurulyov varnar också för att man inte vinner alla krig man deltar i.

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1543457966732574722

Haha! Som att titta på en rysk variant av Monty Python. Pratar dem om något annat än att utplåna och förinta saker på ryska propagandakanaler? Samtidigt kommer deras megafoner smila upp sig och skylla ifrån sig pliktskyldigt på någon annan när utlandskamerorna är på.

Newsflash Ryssland: det är 2022 nu och vi ser er.
Citera
2022-07-03, 20:18
Medlem
Don't #stopwar in Ukraine - #StopRussia
https://www.youtube.com/watch?v=sAleVqDrA98
Citera
2022-07-03, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Låter som du lever i det förgångna, mycket extrem high tech tillverkas både i Asien och Ryssland…
Men jag pratade mer generellt, det mesta går att få tag på för ryssarna även om det bliovit dyrare…

Chips från Taiwan & optisk utrustning från Japan känner jag till men rysk 'extrem high tech' har jag missat. Vet inte hur....
Kan du upplysa oss som lever i det förgångna med några ryska exempel som vi kan springa ut å köpa?
Citera
2022-07-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pdh01
Eh nej.
* 2014 erövrade Ryssland ~8% av Ukrainas territorium (Krim, delar av Donbass)
* Per juli 2022 har Ryssland militärt erövrat ~20% av Ukraina = ca 120.000 kvm (=Lappland+Skåne landskap)
* Som mest "höll" Ryssland ~22% i början av mars.
* I löper av juni erövrade Ryssland 0.3% av Ukraina netto (=Öland)
https://mobile.twitter.com/War_Mapper/status/1542832982569934851
För övrigt har ju Ryssland mobiliserat - i sina lydstater i Donbass

Sanningen är ju att Ryssland inte "höll" något alls första veckorna i mars.
De körde bara runt på vägarna och in i städer runt om i Ukraina.
Nu däremot har de frontlinjer för allt nytt territorium.
Citera
2022-07-03, 20:52
Medlem
Citat:
Stollen Solovyov har bjuidit in samma gäng igen till sin show. Gurulyov håller nu en mycket lägre profil än för några dagar sen och ger ett rmer seriöst intryck. Nu börjar man verkligen känna att Ryssland är på fallrepet. Både pengarna, vapen och soldaterna är snart slut. Nya planen nu är att placera missiler på Kuba. Enda chansen kvar att vinna kriget i Ukraina tydligen. Helt sjukt att se att ca 100 personer totalt kör Ryssland i botten. Sen är det ju lite roligt att höra att Ryssland kanske ska starta fler specialoperationer för att bekämpa fascism! WTF!! Tvärtomspråket går in i en helt ny dimension. Gurulyov varnar också för att man inte vinner alla krig man deltar i.

Jag brukar följa dessa program. Visste man inte att det är på riktigt skulle det kunna vara ett satirprogram.

Med all önskvärd tydlighet visar de att Ryssland inte har någon plats på jorden och de exponerar sin totala brist på intelligens för hela världen.
De är korkade på riktigt!
Citera
2022-07-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja?
Stalin gjorde rätt som fortsatte att slåss 1941, även på man givetvis hade kunnat ta större hänsyn till människoliv och offra kanske 1/2 så många soldater. Hade man kapitulerat för Nazityskland så hade Ryssland inte funnits idag, i alla fall inte som en stormakt med kärnvapen.

Samma situation gäller för Ukraina: skulle de kapitulera för Ryssland innebär det slutet fö Ukraina som fri och oberoende nation, och det är exakt Putins mål. Han har varit helt öppen med det vid flera tillfällen. Denna totala underkastelse har Zelenskyjs regering redan lyckats undvika genom skickligt och hårdnackat motstånd mot inkräktaren; få, om någon, tror idag att Ryssland kommer att kunna störta Ukrainas lagligt folkvalda regering. Frågan som Kiev kommer att behöva ställa sig är hur lidande vs. land, dvs vad man kan ge upp för att få fred.

Min bedömning är att större delen av Donbass och Krim kommer att behöva avträdas, medan Kherson och resten av landet V om Dnepr tas tillbaka av Ukraina redan innan en fredsuppgörelse. Men sedan har vi frågan om krigsskadestånd. Det kommer att behöva kallas något annat, men om Ryssland vill slippa decennier av sanktioner så kommer de att få plocka upp en enorm nota för vad de har ställt till med.
Jag sa inte att Sovjet skulle kapitulera, jag sa att man skulle få slut på kriget och inte kriga vidare utan få fred. Det var inte heller självklart att Sovjet skulle vinna 1941 och hade det varit 1941 hade du väl inte sagt att länderna skulle fortsätta kriga?

Ryssland vill inte störta regeringen eller inte tillåta ett obereonde Ukraina, och folkvald är Ukraina knappast. Vad hände 2014?

The 2014 coup in Ukraine
The background and implications of the 2014 far-right coup in Kiev, which overthrew the pro-Russian President Viktor Yanukovych, is critical for understanding the current Ukraine-Russia war. This coup was openly supported by US and European imperialism and implemented primarily by far-right shock troops such as the Right Sector and the neo-Nazi Svoboda Party.
https://www.wsws.org/en/topics/event/2014-coup-ukraine

Krigsskadestånd? Ryssland betalar nog först efter att Ukraina betalt för de krig som de haft mot Donbass från 2014.
Citera
2022-07-03, 21:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Behövs inte mycket bevisligen, Polsk tank slås ut med en simpel ATGM;

https://t.me/DonbassDevushka/13409

Destruction by Russian ATGMs of the Polish T-72M1 tank, transferred by Poland as military aid to Ukraine, somewhere in the Kramatorsk-Slavic direction.
Här är det beviset på att vagnen är en rysk T-80BV.

Här ser man ett tydligt Z på vagnen.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1543634493759782912?s=20&t=g5LlSbnkt8O89bo-RjkrQQ

Hur känns det att bli förd bakom ljuset av telegramryssen? De tar filmer när egna vagnar blir utslagna och säger att det är Polska T-72M1. Pro-ryssen bara sväljer propagandan rakt av. Har ni inget form av förnuft kvar?
Citera
2022-07-03, 21:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Stollen Solovyov har bjuidit in samma gäng igen till sin show. Gurulyov håller nu en mycket lägre profil än för några dagar sen och ger ett rmer seriöst intryck. Nu börjar man verkligen känna att Ryssland är på fallrepet. Både pengarna, vapen och soldaterna är snart slut. Nya planen nu är att placera missiler på Kuba. Enda chansen kvar att vinna kriget i Ukraina tydligen. Helt sjukt att se att ca 100 personer totalt kör Ryssland i botten. Sen är det ju lite roligt att höra att Ryssland kanske ska starta fler specialoperationer för att bekämpa fascism! WTF!! Tvärtomspråket går in i en helt ny dimension. Gurulyov varnar också för att man inte vinner alla krig man deltar i.

Vem tittar ens på den där skiten? Påminner inte så lite om gamla galna TV-shower där Robert Aschberg bjudit in den mest brokiga blandning kompletta dårar man kan tänka sig. Det är bara dumt att ge TV som den här uppmärksamhet. Ännu värre blir det när olika framkastade UFO-idéer från programmet slås upp på löp i bl.a. vårt eget land. Håll er till Putin och Lavrov i stället.
Citera
2022-07-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Sedan håller jag med dig att man behöver vapnen nu. Hoppas att väst håller sina löften "pronto" utan byråkratiska bortförklaringar.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Ytterligare luftförsvarssystem, fler långskjutande artilleri, mer guidad ammunition, är lite av vad jag menar att dom borde fått i går. Jag förstår inte vad man väntar på.

Mer vapen till vad? Nu har de inte ens Luhansk kvar och kriget är med andra ord snart över.
ZZelenskys soldater vet inte ens hur man använder dessa vapen förresten!

Ukrainian Armed Forces Cannot Use Western Weapons - The Economic Times

The Armed Forces of Ukraine found themselves in a difficult situation in the Donbas due to their inability to use Western military equipment, the newspaper writes.

It is becoming increasingly difficult for the Armed Forces to apply advanced designs. The Ukrainian army has a limited number of military personnel who are qualified to handle it. The authors of the article point out that due to the lack of trained personnel, part of the equipment is either destroyed or captured by Russian troops. In particular, Kyiv is losing a large number of American M777 155mm towed howitzers.
https://t.me/intelslava/32130
Citera
2022-07-03, 21:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ryska armen och Wagnergruppen rekryterar nu i fängelserna.

https://twitter.com/igorsushko/status/1543441292457156611
Tror att rekryter från fångvården förekommer i såväl ryska som ukrainska reguljära förband. Det är ju slaviska fängelsetatueringar med hakkors, Hitler, stora bokstäver och annat man ser ibland på bilder på tillfångatagna nassar. Inte alltid, men ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in