Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Låt oss se på "the big picture"..
Kriget har hållt på i över 4 månader, och "detta" är vad Ryssarna har presterat tills nu (till hur stora förluster utav deras fin-materiel vet vi inte, men mycket har det varit). Jo, jag håller med om att man börjar "mala på".., nu för första gången snabbare än tänkt i Luhansk. Det är illa.
Likaså har blöder nog Urkainas trupper vid donbas.., mer än som var är "sunt" utav deras elitförband. Men det är inte en vild flykt baköver. Utan man drar sig tillbaka när man ser att det börjar bli ohållbart.
Sedan håller jag med dig att man behöver vapnen nu. Hoppas att väst håller sina löften "pronto" utan byråkratiska bortförklaringar.
Nästan det enda som visat sig fungera någorlunda för ryssarna är att skjuta sönder allt framför sig med massivt artilleri. Det tror jag dessvärre att ryssarna kan ha väldigt mycket lagrat sedan sovjettiden. Här har Ukraina ett massivt underläge. Ryskt flygunderstödet är också ett elände för Ukrainas ofta fast positionerade kämpar.
Ytterligare luftförsvarssystem, fler långskjutande artilleri, mer guidad ammunition, är lite av vad jag menar att dom borde fått i går. Jag förstår inte vad man väntar på.