2022-07-03, 16:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
I de här siffrorna, ingår de 50 personer som Ukraina stängde in i stadshuset och brände till döds i Odessa?

Om jag inte missminner mig så blockerade den ukrainska pöbeln alla försök från ryssar att ta sig ut från den brinnande byggnaden.

Kan du berätta om det massmordet finns med i FNs siffror?
Det skedde i en annan oblast.
Du får det att låta som Ukrainare stängde in Ryssar och eldade upp dem. Det var kaos den dagen. Båda sidor var beväpnade med skjutvapen och allting bara eskalerade vilket är jävligt vanligt när människor agerar i grupp. Hjärndött beteende från båda sidor.

https://www.bbc.com/news/world-europe-27275383

Citat:
But as Chornomorets supporter Nadiya Yashan told Ukrainian television: "We never expected an ambush on such a scale and the police to do so little."

Tensions were already running high in Odessa because pro-Russian opponents of the Maidan had been camping in a central square - Kulykove Pole - since the February protests which ousted President Viktor Yanukovych in Kiev.

Only days before the Odessa violence, in the eastern city of Donetsk, armed pro-Russian militants had attacked a peaceful pro-Maidan march.

Citat:
Other reports suggested some of the activists on both sides were well-armed and well-protected - clubs, metal bars, air pistols, baseball bats and body armour, shields and helmets.

Citat:
One of those who had been at the building, Anatoly, said the people inside were not "pro-Russian activists".
Citera
2022-07-03, 16:17
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
De flesta av ”azovråttorna” från mauripol har redan ingått i en fångutväxling och lämnats tillbaka till Ukraina. Du kan väl åtminstone försöka hänga med?

Jaha så de ca 1200 Azovråttorna som gav upp har överlämnats?

Nej.
Citera
2022-07-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Ptja, med tanke på att ca 1 miljon(lågt räknat) NATO tränade Ukrainare med vapen från de samma (inte så många kvar) inte kunde motta 200.000 Ryssar finner jag sannolikheten att NATO styrkor ens skulle komma till Belgorod innan de gör en "taktisk reträtt".

Spekulationer blir alltid svårt men om NATO hade satt in en lika stor markstridsstyrka som
Ryssarna nu har gjort fast med moderna stridsfordon . samt gett denna flygunderstöd från
hangarfartyg lokaliserade i Svarta havet
Kanske även avdelat en femtedel av markstridsstyrkan för en landstignings operation på krim.
Då är det nog min bedömning att Ryssarna hade varit utkastade ur Ukraina på 2-3veckor.

Egentligen förstår jag inte varför man inte gjort så det kan ju knappast ses som en krigsförklaring mot Ryssland , att man hjälper ett annat land att försvara sig mot angrepp utifrån.
Ingen angriper ju Ryssland om man gjort så om alla styrkor håller sig på Ukrainskt territorium.
Ryssarna hade förmodligen blivit sura men hur dom än vänder och vrider på det har dom ju
faktiskt inte blivit angripna om dom befinner sig olagligt på annans territorium.
Citera
2022-07-03, 16:20
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
The Days of Reckoning are comming...

Ett tecken i tiden kanske att WaPo publicerar denna artikel om att det kanske är dags att utvärdera de amerikanska insatserna. Det ser inte speciellt ljust ut kan jag hålla med om. Jag är ganska säker på att en rysk militär seger i Ukraina kommer att ruska om hela världspolitiken. Hur vågar jag inte gissa men det kommer säkert sätta sina spår:

As Ukraine war bogs down, U.S. assessments face scrutiny
The growing conjecture is fueled by U.S. assessments of other wars, notably Afghanistan, where officials habitually sidestepped questions of whether success was sustainable

Läs hela artikeln här:

https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/07/02/ukraine-russia-us-assessments/
https://archive.ph/fa8l3

En liten godbit:
Rep. Ro Khanna (D-Calif.) said that while he applauds the administration’s objective in stopping Russia from seizing Kyiv, the United States cannot resign itself to a “prolonged, never-ending conflict that is wreaking havoc on the American economy and the global economy.”

I believe we should declare victory for the president’s efforts in standing up for a sovereign Ukraine. We should say we won. The Russians lost. They did not achieve their fundamental objective,” he said.

Hahaha, älskar hur detta är exakt hur stollar tänker.

"Fuck it, vi säger bara att vi vann även om vi förlorade en grografisk yta stor som Tyskland, Frankrike och Polen tillsammans! För allas lika värde, demokrati osv!"

Borde ringt varningsklockor när samma experter som sa att Kabul skulle stå pall mot bergsaraber och getherdar i månader som senare föll på mindre än en vecka senare hävdade att Ukraina hade en chans.

Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
De flesta av ”azovråttorna” från mauripol har redan ingått i en fångutväxling och lämnats tillbaka till Ukraina. Du kan väl åtminstone försöka hänga med?
När skulle det ha skett menar du?

Det enda jag har hört att man släppt den där kvinnliga sjukvårdaren som påstods ha dödat föräldrarna till två barn och stulit bilen med dem sittande kvar för att lura soldaterna i vägspärren hon skulle igenom. En rövarhistoria som helt och hållet bara var hittepå och hon var säkert helt irrelevant för ryssarna.

Det är troligtvis bara vanliga soldater som utväxlats.
Citera
Medlem
Citat:
https://www.axios.com/2022/05/05/pentagon-details-us-training-of-ukrainian-forces

Pentagon details U.S. training of Ukrainian forces

"U.S. military officials overseeing the training of Ukrainian troops say the evolution of their mission since 2015 helps explain "to a significant degree" why Ukraine has had so much success against Russian forces on the battlefield."

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/ukraine-holds-military-drills-with-us-forces-nato-allies-2021-09-20/

Ukraine holds military drills with U.S. forces, NATO allies

Mycket lägligt att USA/NATO var där och erbjöd Ukraina militärträning så nyligen efter en färgrevolution i landet.

Lägger man ihop siffrorna där blir det ungefär 30.000 Nato-tränade.

Dvs, du är cirka 970.000 natotränade soldater kort i din lögn ( eller din 3333%-iga övrrdrift) än så länge.

Så jag får fortsätta vänta på att du ska leverera.
Citera
2022-07-03, 16:22
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fria tider har verkligen gått från kass till helt bisarr. En Ding Ding värld på nytt. De måste ha fått villkorad finansiering från Ryssland.

Fria Tider citerar bara vad den här snubben från Utrikespolitiska Institutet Jakob Hedenskog säger. Det är alltså inte frågan om vilka åsikter Fria Tider har.
Citera
2022-07-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
I believe we should declare victory for the president’s efforts in standing up for a sovereign Ukraine. We should say we won. The Russians lost. They did not achieve their fundamental objective,” he said.
Det där är samma mentala sinnessjukdom som vi kan beskåda i denna tråd, där debattörer är hög på sina egna inbillningar och tror sina egna lögner. Det spelar ingen roll om Ryssland vinner kriget och helt utplånar Ukraina, för i framtiden kommer Ukraina att ändå vinna:
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det kan bli om en vecka, en månad, ett år, 20 år. Det finns ingen bortre gräns för när Ryssland släpps in i världssamfundet igen. Folk kommer att se tillbaka med nostalgi på Sovjets dagar i Ryssland. Sist tog det 70 år att befria Ukraina (1921 - 1991), men vi har tiden på vår sida för Ryssland är på väg utför.
Sådan förflyttning av stolpar som sker i denna tråd har världen sällan beskådat.
Citera
2022-07-03, 16:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Fria Tider citerar bara vad den här snubben från Utrikespolitiska Institutet Jakob Hedenskog säger. Det är alltså inte frågan om vilka åsikter Fria Tider har.

Och de gör en höna av en fjäder. En person tror att västs samarbete kan få problem, och rubriken får det att låta som att stödet till Ukraina kommer försvinna.
Citera
2022-07-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
I de här siffrorna, ingår de 50 personer som Ukraina stängde in i stadshuset och brände till döds i Odessa?

Om jag inte missminner mig så blockerade den ukrainska pöbeln alla försök från ryssar att ta sig ut från den brinnande byggnaden.

Kan du berätta om det massmordet finns med i FNs siffror?
Det skedde i en annan oblast.

Du missminner dig. Du kanske borde läsa på innan du kommenterar en tragedi. Offren förtjänar i alla fall att händelserna beskrivs korrekt.
När detta diskuteras måste det initiala skeendet där pro-ryssarna startar våldet mot andra grupperingar i Odessa, och att de är de som dödar den första människan tas med, annars förstår man ingenting av händelserna.
Citera
2022-07-03, 16:30
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Nej. Det sa han inte. Såg nyss reportaget.

Han har varit på ”Ryssland förlorar” från dag 1. Bra att poletten trillat ner. Han har varit en propaganda megafon för media. Det behövs alltid en sådan i kriser. En person som svensken kan lita på och lyssna till.
Citera
2022-07-03, 16:31
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Du kanske inte förstått det ännu men Ukraina är Europas näst starkaste armé. Fler Ukrainare har stupat än vad England har infanteri.

Största och starkaste är inte synonymt med varandra.

Citat:
Och för detta jobb använde Ryssarna knappt 10% av sin fulla militär och långt ifrån sin fulla arsenal.

En fullskalig mobilisering på närmare 3 miljon man med deras fulla arsenal, NATO hade inte haft en chans och de vet om det.

Ge mig exempel på, säg 4 stycken, system som ryssarna då skulle plocka fram, som inte använts i Ukraina nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in