Citat:
Ursprungligen postat av
PersonalSeasoning
Jag har en vldigt hypotetisk frga. Det handlar inte om ngon slkting till mig och inte heller om mig sjlv d jag r en man. Jag vill dremot grna ha svar p denna frga.
Lt oss sga att en svensk kvinna bor och jobbar i USA en kortare tid, hon trffar en amerikansk man och de inleder ett kortare frhllande dr hon blir gravid.
Frhllandet hller ej och hon vill inte ha barnet men den amerikanske pappan vill ha det.
Kan hon, svensk medborgare, d avsga sig moderskapet och adoptera bort barnet till den amerikanske pappan? Jag antar att bde amerikanska och svenska myndigheter skulle behva samarbeta. Hur skulle det g till?
Hur skulle det sedan g till s att sga nr alla papper r p skrivna och processen r klar? Om hon mste ka tillbaka till Sverige och fda barnet hr, mste amerikanen d ka hit och hmta barnet eller r det ngon frn Socialtjnsten som ker med barnet till USA och lmnar ver det?
Det r som sagt en hypotetisk frga men svar som innehller rdet abort undanbedes.
Modern kan inte adoptera bort barnet till pappan, pappan r redan vrdnadshavare.
Dremot kan modern avsga vrdnaden och ge pappan full vrdnad.
Moderna kan ven adoptera bort barnet till annan person. Dvs om pappan trffar en ny kvinna(eller kanske en man fr den delen beroende p delstat) s kan den nya partnern adoptera barnet och f delad vrdnad tillsammans med fadern.
Rent praktiskt skulle om barnet fds/vistas i Sverige pappan f ka till Sverige och hmta barnet.
Efter alla papper r klara och modern inte lngre har vrdnad av barnet fr hon inte lngre resa ver grnsen med barnet.
Det r inget som socialen skter.