• 1
  • 2
2022-07-02, 19:38
Medlem
jag byter hobby stup i kvarten. bygga racing drönare, svetsa ihop ett svävande utomhusbord, bygga hifi högtalare, måla warhammer, bygga friggebod, renovera bil, gå med i en bataljon och spela airsoft, läsa någon sommarkurs i programmering. mitt problem är att jag byter hela tiden och det blir otroligt kostsamt att börja om på ny kula och införskaffa allt som krävs för hobbyn. jag kan bevisligen inte heller hålla mig till något billigt heller. man får lite ångest emellanåt. jag tycker det är så förbannat tråkigt att bara ligga hemma och kolla på netflix och vill gärna ha något projekt på g. det behöver inte handla om att lägga flera timmar om dagen på det, men vetskapen att man har något liggandes behövs.

håller ni er till en och samma hobby eller byter ni ofta?
Citera
2022-07-02, 19:45
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
jag byter hobby stup i kvarten. bygga racing drönare, svetsa ihop ett svävande utomhusbord, bygga hifi högtalare, måla warhammer, bygga friggebod, renovera bil, gå med i en bataljon och spela airsoft, läsa någon sommarkurs i programmering. mitt problem är att jag byter hela tiden och det blir otroligt kostsamt att börja om på ny kula och införskaffa allt som krävs för hobbyn. jag kan bevisligen inte heller hålla mig till något billigt heller. man får lite ångest emellanåt. jag tycker det är så förbannat tråkigt att bara ligga hemma och kolla på netflix och vill gärna ha något projekt på g. det behöver inte handla om att lägga flera timmar om dagen på det, men vetskapen att man har något liggandes behövs.

Håller mig till jakt och fiske.
Pilkastning/ och golf
Citera
2022-07-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Håller mig till jakt och fiske.
Pilkastning/ och golf
billigt och bra, men de två första är inget för mig, saknar sånt tålamod. jag ska spika ihop en tavla för yxkastning tänkte jag, efter mitt nuvarande projekt. finns sånna där små kastyxor att köpa ju
Citera
2022-07-02, 19:55
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
billigt och bra, men de två första är inget för mig, saknar sånt tålamod. jag ska spika ihop en tavla för yxkastning tänkte jag, efter mitt nuvarande projekt. finns sånna där små kastyxor att köpa ju

Köpa gevär och dylikt sikten och sånt är inte billigt. Fast det beror ju på hur många olika vapen man har + kommunikationsutrustning.

Fiske ja ett spö lina någe bete.
Men föredrar nog en båt med.

Gällande pilkastning har du två ben och kan stå och gå till en anläggning så är det billigt
Citera
2022-07-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Köpa gevär och dylikt sikten och sånt är inte billigt. Fast det beror ju på hur många olika vapen man har + kommunikationsutrustning.

Fiske ja ett spö lina någe bete.
Men föredrar nog en båt med.

Gällande pilkastning har du två ben och kan stå och gå till en anläggning så är det billigt
mina föräldrar har alltid haft båt, nu har dom bara en roddbåt med 15 häst dock. jakt går nog att få det dyrt om man vill. vi har en drös luftgevär modell värre i stugan, trimmade för att skjuta duvor på taket
Citera
2022-07-02, 20:08
Medlem
jewclaws avatar
Röka hasch, spela dator-spel och gå på soc är något jag verkligen brinner för. Det är allas rätt att vägra arbeta och jag önskar att fler lägger av med tramset och istället ägnar den lilla tid åt något vettigt.
Utnyttja soc till max så lever du ett rätt schyst liv alltså
Citera
2022-07-02, 20:16
Medlem
Peyotedudes avatar
Jag har samma problem

Kan typ äta en macka med potatis och tänka, jag borde odla potatis på altanen. Problemet är att man aldrig blir bra på något med många hobbies. Jag försöker hålla det till guitar - skriva - programera.

Flashback är väl också en slags hobbie när jag tänker efter.

Jag tror det med många hobbies kan linkas till personer med adhd.
Citera
2022-07-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Jag har samma problem

Kan typ äta en macka med potatis och tänka, jag borde odla potatis på altanen. Problemet är att man aldrig blir bra på något med många hobbies. Jag försöker hålla det till guitar - skriva - programera.

Flashback är väl också en slags hobbie när jag tänker efter.

Jag tror det med många hobbies kan linkas till personer med adhd.
jag har inte fått någon diagnos än iallafall, men satan vad jag kan bli rastlös och stressad. jag har gnisslat tänder hela livet typ, och när jag inte har något att göra kan jag typ gå runt i bostaden och efter någon minut tänka att "vafan håller jag på med" typ :P. men när jag är med en grupp människor är det inget som märks, då blir jag istället lugn och trött typ, är jag själv med någon brud är jag lika stressad som när jag är själv, skakar på benet, sitter inte still osv. med det sagt gick jag ut gymnasiet med toppbetyg, så jag lär ju iallafall ha klarat av att ha fått ner energin i matteboken :P men det är inte alltid man lyckas med det

jag brukar få ungefär samma tankar som din potatis. det är inte allt för sällan det ser ut såhär: "fan det här borde jag köpa! jäklar då kan man tjäna pengar!". det kan vara köpa däckmaskin, köpa cnc fräs för trä och sälja som tjänster eller typ bygga bord och sälja. oftast går det bra att hålla tillbaks tankarna dock
Senast redigerad av DrillBitTTT 2022-07-02 kl. 20:29.
Citera
2022-07-02, 20:28
Medlem
Citat:

Jag roterar ganska mycket.

Av det du har testat kan du tänka dig att fokusera på något speciellt? Eller är du skadad av den här "nyförälskelsen" i en ny hobby stup i kvarten?
Citera
2022-07-02, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbajacker
Jag roterar ganska mycket.

Av det du har testat kan du tänka dig att fokusera på något speciellt? Eller är du skadad av den här "nyförälskelsen" i en ny hobby stup i kvarten?
fordon tror jag är kul. har viljat köpa hoj i 3 år men har lyckats stå emot. vill skaffa mig en ombyggd cafe racer typ denna https://www.blocket.se/annons/stockh..._400/100514194

men det kostar en slant med mc kort och kläder också, så har inte riktigt vågat än, med vetskapen att jag kanske säljer. men jag är student och åker ändå bara sommarbil, så funderar att byta bil mot hoj

jag har lite lätt renoverat 2 bilar senaste åren https://www.garaget.org/Hickan/projects

det börjar kännas dags att sälja jettan, för ungdomligt. men försöker hålla kvar i den då jag lagt väldigt mycket pengar på den. saaben ska jag behålla för alltid då det är min farfars gamla.

fordon är nog en av de mest oekonomiska hobbysen som finns. det är egentligen inte alls värt det när man tänker på det i efterhand.

annars har det blivit mycket ljud, har byggt ljudbilen jag länkade, en bärbar PA högtalare till studentcampus på 1000w med 12 timmars batteritid, och nu ett par seriöst byggda hifi högtalare i en alldeles för hög prisklass
Citera
2022-07-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Röka hasch, spela dator-spel och gå på soc är något jag verkligen brinner för. Det är allas rätt att vägra arbeta och jag önskar att fler lägger av med tramset och istället ägnar den lilla tid åt något vettigt.
Utnyttja soc till max så lever du ett rätt schyst liv alltså
fyfan vad tråkigt. jag har bott i studentrum ett år, det var så jävla tråkigt att jag flyttade hem till friggeboden jag byggde hos föräldrarna och började plugga på hemort istället. kan tänka mig att det går att jämföra det med att leva på bidrag
Citera
2022-07-02, 20:53
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
fyfan vad tråkigt. jag har bott i studentrum ett år, det var så jävla tråkigt att jag flyttade hem till friggeboden jag byggde hos föräldrarna och började plugga på hemort istället. kan tänka mig att det går att jämföra det med att leva på bidrag
Låter ju rätt soft det du beskriver ändå, minus plugget då, det kan man ju slopa helt..
På bidrag är det dock helt annorlunda, här kan du ha en egen lägenhet som soc betalar för och du får dessutom en slant kallad riksnorm. Du får även andra slantar kallade andra saker, som t.ex klädbidrag, möbelbidrag etc.
Ekonomin räcker gott till knark, bra jävla mat och mycket, nöjen.. osv.. Det blir t.om pengar över som du kan spara, men vem fan sparar pengar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in