2022-07-02, 16:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Ditt bevis att aktier är osäkra är Lehmann bros, i ett annat land, för 14 år sedan.
För det var senast ett bolag gick i konkurs menar du?
Citera
2022-07-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
För det var senast ett bolag gick i konkurs menar du?

8 miljoner dollar till 2030 eller hur var det? 3-6 miljoner dollar till senare delen av 2026, hur går det för dig Leaston? Proffset..
Citera
2022-07-02, 16:41
Medlem
Bitcoin ska ner lite till.

Någon som lyssnade på Leaston och använde Celsius och har fått tillbaka sina pengar?
Citera
2022-07-02, 18:56
Medlem
SKönt när man har rätt.

Jag skrev redan i februari att jag skulle vänta till sommmaren när priset var lågt.
För nån vecka sedan gick jag in med en 20k totalt i lite olika.

Nu sitter jag här med 15k och sätter in 10k i ftm och resten i mindre coins.
Det är nu man ska passa på att köpa altcoins.

Möjligt vi ska ner lite till, men snart är hösten här och då kommer vi gå upp.
Tror på en liten uppgång på 20-40% innan november, som det sett ut flera gånger förr när det dumpats under flera månader.

Att vi ska upp till 50k eller mer detta år ser jag som osannolikt.
Bara vänta till 2024
Citera
2022-07-02, 19:21
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Det har absolut varit din gissning och förutsägelse.

Jodå, om man går tillbaka i tråden så syns det att du har gissat på enormt höga belopp för bitcoin. Jag tror du gissade på 8 miljoner dollar+ till 2030.. jag tror faktiskt det var ännu mer.. alla som vill se kan gå tillbaka i tråden och läsa.

Din fråga är ju totalt oväsentlig. Det är ju bara en hypotetisk, retroaktiv fråga med facit i hand? Hur många har tagit del av den värdeutveckling i Bitcoin som gått 13 år tillbaka? Det är ju nästan ingen så jag vet inte vad du försöker få ut här. Din fråga är inte särskilt resonabel.

Att fler än 4000 företag ska gå i konkurs samtidigt är i princip 0. Vi hade då stått inför en total systemkollaps. Börsen är en så säker investering så du kan slänga in 1 miljard och veta att pengarna är trygga.

Hur går det med dina miljontrades? Var väl du som stavade confirmation med confermation?
Jag stavar inte confirmation med confermation. Jag har däremot drivit med en som gör det. The confermator.

Du har ju rätt i att vi bara sitter och ställer hypotetiska frågor. Det ger inte så mycket. Jag tror på bitcoin, du tror på något annat. Vi får se vad som ger bäst utdelning.
Citera
2022-07-02, 19:24
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag kunde köpt vilka aktier som helst för 6 månader sedan och det hade slagit bitcoin.

Bitcoin är nere under förra toppvärdet 15 december 2017 $19650, så alla som haft BTC innan 2017 har alltså tjänat Noll. Notera att t.ex aktier har en utdelning på 2-10% till sina aktieägare varje år, alla dessa år.
Du förstår verkligen inte hur en marknad fungerar. Om toppen den 15e december 2017 var 19650 och priset idag 19300 så betyder det att alla som haft btc innan 2017 ligger plus. Rejält dessutom. Du hävdar att alla som haft btc innan 2017 tjänat noll. Kan du motivera det?
Citera
2022-07-02, 19:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:

''Intrinsic value is an estimate of the ACTUAL true value of a company, regardless of market value''. Alltså frågar jag dig, hur kan du uppskatta bitcoins sanna värde samt om det är över/undervärderat? Dina tekniska indikatorer har 0 vetenskap bakom sig.

Då har guld inte heller något intrinsic value, enligt den definitionen.
Vad är intrinsic value hos dollar?

Citat:

Tittar du på aktier däremot så kan du värdera tillgångarna kontra aktiepriset, se bland annat substansvärde.
Slår du ihop ett företags alla nettotillgångar lär du bli förvånad när dom inte är i närheten av aktiepriset.

Extra lustigt blir det när man tittar på Google, Microsoft och alla andra bolag som liksom Bitcoin sysslar med det digitala i huvudsak.
Då kanske du förstår att den definitionen inte håller.

En random aktie är uppblåst långt över sitt intrinsic value därför att folk använder dem som store of value i huvudsak, inför för att komma åt rösträtt eller någon ynka procent utdelning varje år (vilket FANG bolagen inte ens har).

Från samma källa, investopedia, kan du läsa om Bitcoins värde proposition under "Why Does Bitcoin Have Value?"
https://www.investopedia.com/ask/answers/100314/why-do-bitcoins-have-value.asp

Dumstrunten hamnade på dig till slut.
Senast redigerad av Leaston 2022-07-02 kl. 19:39.
Citera
2022-07-02, 19:37
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Du förstår verkligen inte hur en marknad fungerar. Om toppen den 15e december 2017 var 19650 och priset idag 19300 så betyder det att alla som haft btc innan 2017 ligger plus. Rejält dessutom. Du hävdar att alla som haft btc innan 2017 tjänat noll. Kan du motivera det?
Jag skulle vilja se en siffra hur många som har BTC nu som ägde bitcoin före 2017 utan att sälja? 1% av alla?

BTC-ägare har inte tjänat något sedan 2017 skulle jag skrivit. Eftersom vi ändå räknar hypotetiskt så kan vi anta att de sålde sina BTC 2017 och köpte aktier varför inte Tesla som 10-faldigats sedan dess.

Särskilt kul med pyramidspelsformuleringen "de som haft BTC i 12 år har tjänat...". Den som haft Tesla sedan 2010 har fått en värdeökning på 17300%, vilket är sant men fullständigt absurt att tänka att man kunde pricka in den aktien så tidigt. Eller BTC.

Fast det är ju inte tänkbart att köpa Tesla. Aktier är så osäkra att äga.

PS apple-aktien har 4-dubblats sedan 2017.
Senast redigerad av Barents 2022-07-02 kl. 19:43.
Citera
2022-07-02, 19:59
Medlem
SithXMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris2
Bitcoin ska ner lite till.

Någon som lyssnade på Leaston och använde Celsius och har fått tillbaka sina pengar?

Bitcoin ska ner en hel del till.

Nej du skojar ?? Är det någon här som förordade Celsius ?

Ingen har ännu fått tillbaka ett korvöre från Celsius
Citera
2022-07-02, 20:44
Medlem
Fler roliga saker sedan toppen 2017. Nu pratar vi icke-nationellt värde, så enda möjliga normeraren är USD.
- bostadsrätter i Stockholm. Rejält rött sedan toppen 2017 till idag.
- OMXS30. Svenskt storbolagsindex. +-0 sedan toppen 2017, dvs ganska precis som BTC.

Fattiga människor kan ju intala sig en massa roliga saker om hur nedgångar eliminerar uppgångar, men det är sagor man berättar för sig själv för att sova bättre. Saker som ETH, BTC är upp många tusentals procent sedan de gick mainstream. I fallet ETH handlar det om hundra tusentals procent. När ETH är $1 och BTC är $10 kan ni återuppväcka era drömmar. Det är en bit ner dit.
Citera
2022-07-02, 20:55
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag skulle vilja se en siffra hur många som har BTC nu som ägde bitcoin före 2017 utan att sälja? 1% av alla?

BTC-ägare har inte tjänat något sedan 2017 skulle jag skrivit. Eftersom vi ändå räknar hypotetiskt så kan vi anta att de sålde sina BTC 2017 och köpte aktier varför inte Tesla som 10-faldigats sedan dess.

Särskilt kul med pyramidspelsformuleringen "de som haft BTC i 12 år har tjänat...". Den som haft Tesla sedan 2010 har fått en värdeökning på 17300%, vilket är sant men fullständigt absurt att tänka att man kunde pricka in den aktien så tidigt. Eller BTC.

Fast det är ju inte tänkbart att köpa Tesla. Aktier är så osäkra att äga.

PS apple-aktien har 4-dubblats sedan 2017.
Kollar man HODL waves så handlar det snarare om 30% av btc som inte rört sig. Så det är minimum.

Du pratar om det absurda i att pricka helt rätt i aktier. Samtidigt så väljer du att som jämförelseperiod peka ut den absoluta toppen/ath på halveringscykeln 2017 och jämföra den datapunkten med en till datapunkt där btc fallit 73% från ATH. Det där är körsbärsplockning på hög nivå. Jämför du med någon annan månad under 2009-2020 så ligger man bra plus. Men med just den enda månaden längre än två år tillbaka har du rätt. Alla andra månader har du fel. Vad säger det om din analys och vad säger det om bitcoin?
Citera
2022-07-02, 21:23
Medlem
Citat:
I november 2026 så ligger Bitcoin priset på $3-$6 miljoner.
Under 2030 så ligger Bitcoin priset på $8-$10 miljoner

Når vi halvvägs är jag glad ändå.

Det enda pinsamma är dessa uttalanden ifrån dig. Så nej, dumstruten är på dig.

Citat:
Då har guld inte heller något intrinsic value, enligt den definitionen.
Vad är intrinsic value hos dollar?

Slår du ihop ett företags alla nettotillgångar lär du bli förvånad när dom inte är i närheten av aktiepriset.

Extra lustigt blir det när man tittar på Google, Microsoft och alla andra bolag som liksom Bitcoin sysslar med det digitala i huvudsak.
Då kanske du förstår att den definitionen inte håller.

En random aktie är uppblåst långt över sitt intrinsic value därför att folk använder dem som store of value i huvudsak, inför för att komma åt rösträtt eller någon ynka procent utdelning varje år (vilket FANG bolagen inte ens har).

Från samma källa, investopedia, kan du läsa om Bitcoins värde proposition under "Why Does Bitcoin Have Value?"
https://www.investopedia.com/ask/answers/100314/why-do-bitcoins-have-value.asp

Dumstrunten hamnade på dig till slut.

Du verkar inte kunna skilja på intrinsic value och value. Två olika begrepp. Begreppen är tydligt definierade.

Vad pinsamt att hävda att jag har förnekat att Bitcoin har value när jag skrev uttryckligen - intrinsic value. Inget i din artikel pratar om intrinsic value. Lär dig skillnaden, tack.

Ja, med aktier kan man göra uträkningar som tyder på över/undervärdering. Du kan aldrig kvantifiera priset på bitcoin, det kan man med aktier. Hoppsan då! Så hamnade dumstruten på dig ändå tillslut.

Men länka gärna en artikel där det står på INVESTOPEDIA att Bitcoin har intrinsic value. Nähe, det klarade du inte?
Senast redigerad av Dajmkulan 2022-07-02 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in