2022-07-02, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jo det måste du väl kunna räkna ut vad jag menar med det.

Att man möter varandra om en seglar norrut och en söderut skulle väl kunna vara ett argument, om det skulle gå att köra den rutten.

Vad i hela friden är inte dumt med det argumentet?

Vart kommer formen in för att man kan beräkna avstånd och hitta till en plats man bestämt man vill till?
Man har i alla år navigerat efter karta över en rund jord, och problemet är att om jorden är platt så blir riktningar och avstånd helt annorlunda och helt fel. Ska jag nämna flygrutter och flygtider och riktingar på södra halvklotet ännu en gång?

Eller du kanske har förstått att jorden är rund?
Citera
2022-07-02, 12:18
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Varför låtsas du vara svagbegåvad? För du är ju självklart kapabel att förstå att dom avstånd vi får fram i verkligheten inte skulle stämma om jorden skulle vara platt.

Vinklar, avstånd, markytor etc visar att jorden är ett klot. Det är alla ni plattfiskar helt kapabla att förstå. För du har ju självklart gått grundskolan och därför vet du att en area av en triangel på en glob ”beter” sig annorlunda ut än en area av en triangel på en platt yta.

Ja nu tror jag ju inte att jorden är en plan yta eller ett perfekt klot.
Och om det går emot de naturliga lagarna vågrätt och lodrätt som du kan se överallt med ett enkelt verktyg, så måste jag ifrågasätta datorprogrammet.
Citera
2022-07-02, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Man har i alla år navigerat efter karta över en rund jord, och problemet är att om jorden är platt så blir riktningar och avstånd helt annorlunda och helt fel. Ska jag nämna flygrutter och flygtider och riktingar på södra halvklotet ännu en gång?

Eller du kanske har förstått att jorden är rund?

Nämn vad du vill. Det finns ju jättemånga nödlandningar som skett, helt ologiska på en rund jord men som på en platt karta är en rak å logisk linje.

Riktningar som är korrekta blir inte fel om jorden är en annan form.
Citera
2022-07-02, 12:38
Avslutad
Citat:
Nämn vad du vill. Det finns ju jättemånga nödlandningar som skett, helt ologiska på en rund jord men som på en platt karta är en rak å logisk linje.

Nämn en sådan nödlandning.
Citera
2022-07-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur man kan se det faktum att vi hittar på jorden som ett argument för att vi därmed känner till jordens form?

De kända avstånden och riktningar är bara förenliga med en boll, de är inte förenliga med en platt yta. Det är till och med så att de kända avstånden och riktningarna beskriver en boll.

Vi vet genom empiri, det faktum att vi hittar, att WGS84 är en perfekt beskrivning över hur jorden ser ut.

Nej faktiskt inte. Menar du att vi inte hittar på jorden? Eller är det så illa så att du inte förstår att om man känner till ett objekts yta känner man även till dess form och storlek?

Ja hade du bevisat att du känner till objektets yta så hade det väl varit en annan diskussion.

Argumentet kan ju inte vara, "om jag känner till" så "känner jag även till".
Citera
2022-07-02, 12:42
Medlem
Citat:

Riktningarna är helt olika beroende på om jorden är rund eller platt, och en av dem MÅSTE därför vara fel. Och det blir inte bättre om jorden har en annan form som du uppenbarligen tror.

Nödlandningarna du pratar om är något de dummaste plattisarna hävdar. Det betyder bara att de inte kan förstå att en stor cirkel är den kortaste vägen på en rund jord. Detta har förklarats gång på gång, men det verkar som att det är helt omöjligt att förstå.
Citera
2022-07-02, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Nämn en sådan nödlandning.

Det finns en bok med 16 sådana om du vill läsa den. Lägger inte så mycket vikt vid det egentligen då jag anser att allt ovanför oss är ointressant i det avseendet att du inte kan göra riktiga/viktiga observationer av vad vi står på genom det.

Tror inte på nån särskild modell heller. Men boken finns och använder sig av en modell där just den modellen verkar fungera bra gällande avstånd till dessa nödlandningar.
Citera
2022-07-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Riktningarna är helt olika beroende på om jorden är rund eller platt, och en av dem MÅSTE därför vara fel. Och det blir inte bättre om jorden har en annan form som du uppenbarligen tror.

Nödlandningarna du pratar om är något de dummaste plattisarna hävdar. Det betyder bara att de inte kan förstå att en stor cirkel är den kortaste vägen på en rund jord. Detta har förklarats gång på gång, men det verkar som att det är helt omöjligt att förstå.

Nä om jorden är platt eller rund är det samma avstånd. Det ändras inte.
Citera
Medlem
Citat:
Det finns en bok med 16 sådana om du vill läsa den. Lägger inte så mycket vikt vid det egentligen då jag anser att allt ovanför oss är ointressant i det avseendet att du inte kan göra riktiga/viktiga observationer av vad vi står på genom det.

Tror inte på nån särskild modell heller. Men boken finns och använder sig av en modell där just den modellen verkar fungera bra gällande avstånd till dessa nödlandningar.
Jag har inte läst boken men jag har sett flera av dem nämnas på nätet och utan undantag matchar nödlandningarna perfekt med en rund jord. Att rita en rak linje på en platt jordkarta har inget med verkligheten att göra.
Citera
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jo det måste du väl kunna räkna ut vad jag menar med det.

Att man möter varandra om en seglar norrut och en söderut skulle väl kunna vara ett argument, om det skulle gå att köra den rutten.

Vad i hela friden är inte dumt med det argumentet?

Vart kommer formen in för att man kan beräkna avstånd och hitta till en plats man bestämt man vill till?
Enkelt experiment för dig:

Klipp upp en badboll på vilket sätt du vill och försök platta ut den helt. Detta går inte att göra utan att det blir en massa tomrum mellan flikarna. Dessa tomrum är de extra avstånd som krävs på en plan yta jmf m en sfärs. De avstånd vi har uppmätt på jorden t ex mellan stora städer funkar bara på en sfär och inte på en plan yta. Ergo, jorden är rund.

GÖR nu verkligen detta experiment. Tänk. You can do it!
Citera
2022-07-02, 13:05
Medlem
Citat:
Nä om jorden är platt eller rund är det samma avstånd. Det ändras inte.
Det påståendet är så konstigt att man verkligen kan börja undra....

Men hur är det med Sydkorset som man kan se precis i söder från alla ställen söder om ekvatorn, medan söder på en platt jord nödvändigtvis måste vara i alla möjliga riktningar motsatta norr. Kan du förklara det kanske? Ingen annan kan.
Citera
2022-07-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Enkelt experiment för dig:

Klipp upp en badboll på vilket sätt du vill och försök platta ut den helt. Detta går inte att göra utan att det blir en massa tomrum mellan flikarna. Dessa tomrum är de extra avstånd som krävs på en plan yta jmf m en sfärs. De avstånd vi har uppmätt på jorden t ex mellan stora städer funkar bara på en sfär och inte på en plan yta. Ergo, jorden är rund.

GÖR nu verkligen detta experiment. Tänk. You can do it!

Du tror verklig på allvar att man mätt upp avstånd utifrån en glob och sen applicerat det på, världen?

En sfär? Är inte världen jävligt oregelbunden? Och inte en perfekt sfär, faller det inte där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in