2022-07-01, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
don't kill the messenger det var ju just det som var snubbens poäng.

Ah sorry.

Gjorde just samma misstag som andra gjort mot mig.
Citera
2022-07-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Om gravitationen inte är en kraft så är lägesenergi inte energi.

Energi är just energi, och bryr sig väl inte så värst mycket om hur vi väljer att dela upp den i komponenter. Det finns olika sätt för olika ändamål.
Citera
2022-07-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Allt materiellt HAR en hastighet genom rumtiden. I rumtiden mäter man tid med längdenheter genom att multiplicera tid med c, så att t ex en sekund motsvarar en ljussekund = ca 300 tusen km = nästan till månen.

Att "stå still" relativt någon referensram är att röra sig framåt i tiden, en ljussekund per sekund, dvs med ljusets hastighet.

När du släpper något från "stillastående" 5 m över marken så skulle den stanna kvar på den höjden om det inte fanns gravitation, dvs bara röra sig i tiden med ljusets hastighet, och inte vika av en mm i någon rumsriktning. Men pga av rumtidens krökning kommer den vika av helt minimalt, bara 5 m i lodrät riktning, på samma sekund som den rör sig en hel ljussekund i tidens riktning.

Fritt fallande banor som t ex planeters är så raka de kan vara i den krökta rumtiden, och kan beräknas med geodetekvationen.

T ex jorden cirklar runt solen på ett år -- dvs i en väääldigt långsträckt spiral i rumtiden. Ett varv tar ju ett helt år som alltså är ett helt ljusår i tidens riktning, medan radien bara är en A.U.!

---
Samma matematik kan användas för att beräkna de kortaste banorna mellan olika punkter på jordens krökta yta. Dvs storcirklar är geodeter på en sfär

Gravitation, en tänkbar förklaring: marken trycker på under mina fötter, för att marken accelererar uppåt. Alt. mina fötter trycker på marken, för att vi befinner oss på insidan av nån sort centrifug. Om jag klättrar upp i ett högt torn och kastar mig så upphävs detta för en stund och jag blir viktlös. Ända tills marken kommer ikapp mig och jag slår ihjäl mig.

men nu lever vi ju på ett klot tydligen så då blir det den krökta rumtiden som gäller
Citera
2022-07-02, 04:47
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att jag inte förstår dig att direkt kopplat till din oförmåga att förklara hur vi samtidigt kan hitta på jorden men ändå inte veta hur jorden ser ut.

Vi lever i 2022 och ingen kan ifrågasätta att vi hittar på jorden. Vi flyger kors och tvärs dagligen och vi hittar alltid fram. Vi vet hur jorden ser ut och vi hittar här. Vi känner till riktningar och avstånd på hela jorden.

Om man inte förstår att detta samtidigt betyder att jordens form är känd är man totalt tappad.

Men hur kan du ens se detta som ett argument?
Är nog det dummaste argumentet som upprepas här hela tiden. Det förstår du väl varför jag skriver som jag gör?
Citera
2022-07-02, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Är nog det dummaste argumentet som upprepas här hela tiden. Det förstår du väl varför jag skriver som jag gör?
Det är ett väl belagt argument som stämmer. Har du en annan åsikt om att folk irrar rundor när de navigerar?
Citera
2022-07-02, 09:31
Medlem
Citat:

Hur man kan se det faktum att vi hittar på jorden som ett argument för att vi därmed känner till jordens form?

De kända avstånden och riktningar är bara förenliga med en boll, de är inte förenliga med en platt yta. Det är till och med så att de kända avstånden och riktningarna beskriver en boll.

Vi vet genom empiri, det faktum att vi hittar, att WGS84 är en perfekt beskrivning över hur jorden ser ut.

Citat:
... Det förstår du väl varför jag skriver som jag gör?

Nej faktiskt inte. Menar du att vi inte hittar på jorden? Eller är det så illa så att du inte förstår att om man känner till ett objekts yta känner man även till dess form och storlek?
Citera
2022-07-02, 11:36
Medlem
Citat:
Nu förstår jag ingenting. Vad i hela friden är det för dumt med det argumentet? Jag tycker att du måste förklara det.
Citera
2022-07-02, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det är ett väl belagt argument som stämmer. Har du en annan åsikt om att folk irrar rundor när de navigerar?

Att du hittar dit du ska tror jag du lyckas med.
Nä jag tror inte folk irrar runt när de navigerar.

Och jag tror inte en orienterare som går utanför kartan är förlorad i mörkret utanför kontrollerna heller.

Klart vi hittar på jorden om vi vet vägen dit eller har en karta och riktmärken.

Vi hittar på jorden - jorden är rund. Förklara närmare.
Citera
2022-07-02, 11:52
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Att du hittar dit du ska tror jag du lyckas med.
Nä jag tror inte folk irrar runt när de navigerar.

Och jag tror inte en orienterare som går utanför kartan är förlorad i mörkret utanför kontrollerna heller.

Klart vi hittar på jorden om vi vet vägen dit eller har en karta och riktmärken.

Vi hittar på jorden - jorden är rund. Förklara närmare.

En till som låtsas tro på en platt jord.

Självklart är du kapabel att förstå att om GPS-systemet bygger på WGS84, som i sin tur bygger på ett tredimensionellt koordinatsystem, så är förstår ju även du att det hade snabbts kommit fram att det inte stämmer att jorden är ett klot.

Och vad fyller funktion att ens ta upp en person som orienterar? Är det för att låtsas vara korkad? Och på det sättet kunna försätta låtsas att du tror jorden är platt?
För även du är ju tillräckligt begåvad att förstå att det är helt irrelevant i diskussionen.
Citera
2022-07-02, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Nu förstår jag ingenting. Vad i hela friden är det för dumt med det argumentet? Jag tycker att du måste förklara det.

Jo det måste du väl kunna räkna ut vad jag menar med det.

Att man möter varandra om en seglar norrut och en söderut skulle väl kunna vara ett argument, om det skulle gå att köra den rutten.

Vad i hela friden är inte dumt med det argumentet?

Vart kommer formen in för att man kan beräkna avstånd och hitta till en plats man bestämt man vill till?
Citera
2022-07-02, 12:00
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Vart kommer formen in för att man kan beräkna avstånd och hitta till en plats man bestämt man vill till?

Varför låtsas du vara svagbegåvad? För du är ju självklart kapabel att förstå att dom avstånd vi får fram i verkligheten inte skulle stämma om jorden skulle vara platt.

Vinklar, avstånd, markytor etc visar att jorden är ett klot. Det är alla ni plattfiskar helt kapabla att förstå. För du har ju självklart gått grundskolan och därför vet du att en area av en triangel på en glob ”beter” sig annorlunda ut än en area av en triangel på en platt yta.
Citera
2022-07-02, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
En till som låtsas tro på en platt jord.

Självklart är du kapabel att förstå att om GPS-systemet bygger på WGS84, som i sin tur bygger på ett tredimensionellt koordinatsystem, så är förstår ju även du att det hade snabbts kommit fram att det inte stämmer att jorden är ett klot.

Och vad fyller funktion att ens ta upp en person som orienterar? Är det för att låtsas spela korkad? För även du är ju tillräckligt begåvad att förstå att det är helt irrelevant i diskussionen.

Låtsas och låtsas. Ja vad fyller orienteraren för funktion?

Tredimensionellt koordinatsystem är väl ändå rätt naturligt eftersom vi upplever verkligheten i 3 dimensioner. Krökningen i rumstid är väl kanske att anse som 4 dimensionen? Eller en effekt på de 3?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in